Tändstift åt helvete

Du bör INTE köra den

Det trycks ut väldigt brandfarliga gaser ur det hålet

Har du dessutom spolen kvar så har du garanterat brand i bygget

Skulle tro att det är rätt så minimal chans för brand om man är ute och åker med "öppet hål". Är inte så överdrivet många ställen på en hoj där luften står stilla medans man kör så det lär inte samlar några mängder med gas.
 
Skulle tro att det är rätt så minimal chans för brand om man är ute och åker med "öppet hål". Är inte så överdrivet många ställen på en hoj där luften står stilla medans man kör så det lär inte samlar några mängder med gas.

Håller nog med dig ang brandrisken, men om nu motorn kan ta stryk av obalansen som uppstår så har man väl inte så mkt val. Den har ju redan gått en bit med pajjat stift, antar att det är bättre att ta den på släpet så att mer inte går åt helvete.
 
Skulle tro att det är rätt så minimal chans för brand om man är ute och åker med "öppet hål". Är inte så överdrivet många ställen på en hoj där luften står stilla medans man kör så det lär inte samlar några mängder med gas.

Tvärtom, den utströmmande gasen har perfekt blandning och resultatet om det tänder är en pressluftbrännare med högre värmeeffekt än cylindern avger i vevaxeleffekt. Flygmotorer har brunnit när stift lossnat. Där blåser det mer än en lugn tur till verkstaden på en hoj.

Men utöver brandrisken så är det inte bra för motorn att gå med slock i en cylinder. Det gäller smörjning, balans, bränsleutspädning, destruktion av ev katalysator mm mm. I detta fall kan dessutom den kvarvarande gängstumpen börja gänga in- eller ur sig när motorn går och alugodset värmeväxer så att greppet om stumpen blir lösare.

Tänkte först ta bort ditt inlägg. Men inser att det är ett bra exempel på vad som är ett obra inlägg i Teknikforumet. Det här är ett sånt fall där en god tekniker ska begagna försiktighetsprincipen, eftersom konsekvenserna kan bli kostsamma/farliga.
 
Last edited:
en god tekniker ska begagna försiktighetsprincipen, eftersom konsekvenserna kan bli kostsamma/farliga.

så sant. vilket gör det ännu konstigare att dom inte sa något när jag frågade om att köra dit den på 3 i skicket den är. skulle spelat in det samtalet... Men dom kanske har en bra drulleförsäkring på det där stället.
 
Jag kan garantera att mecken dragit åt tändstiftet för hårt.
Ring till KG Knutsson på 08-923000 och be att få prata med Manne, han är produktare för NGK stift och jag är säker på att han vill se dina tändstift bara för att säkerställa att det inte är kvalitén på tändstiften som strular.
 
så sant. vilket gör det ännu konstigare att dom inte sa något när jag frågade om att köra dit den på 3 i skicket den är. skulle spelat in det samtalet... Men dom kanske har en bra drulleförsäkring på det där stället.

Ja det låter mycket omdömeslöst av en verkstad att rekommendera ngn att köra utan stift. Skulle du tappa förtroendet för verkstaden, så kanske Peter kan hjälpa dig om han har tid.
Men jag tycker att verkstaden ska se till att du får detta fixat, så att du får det ordnat utan att behöva öppna plånboken igen.
 
Verkstaden stängde 17, så jag ska jaga tag på ett släp nu ikväll för imorgon. skiter det sig ska jag kolla med verkstaden om dom kan plocka upp den. men över telefon hade dom så pass mkt att göra att dom motvilligt gick med på att titta på hojen imorgon. Tack för svaren pojkar, skönt med lite mer kött på benen inför samtalet med dom imorgon. Ville jag paja min hoj med kass service hade jag utfört den själv :död

Ville inte Ava Mc titta på den ens om du tog dit den till dem? Eller förlåt, jag menar ville inte ens Mc-verkstaden titta på den ens om du tog dit den till dem?
 
Jag kan garantera att mecken dragit åt tändstiftet för hårt.
Ring till KG Knutsson på 08-923000 och be att få prata med Manne, han är produktare för NGK stift och jag är säker på att han vill se dina tändstift bara för att säkerställa att det inte är kvalitén på tändstiften som strular.

Ja, alla tecken pekar liksom på det. ALLA skruvar som en servivce måste åt satt som berget. till tanken, på batteriet, luftboxen osv. Och det tändstiftet som är OK på bilden satt som satan också, har blodiga knogar som bevis för det. försökte mig inte på de andra 2. Och sen skillnaderna i serviceprotokollet och kvittot är ju inte direkt lugnande. Även om jag t.ex. ser att bromsvätskan är bytt så är det ju lite märkligt att den boxen inte är ifylld på protokollet? Får en å undra vad mer som skiljer från papper till verklighet.
kanske är vettigt att låta dom se stiftet också, men jag antar att verkstaden kommer lägga beslag på det när jag lämnar in hojen. sen om dom sköter sig (hah) så borde ju tillverkarens rep. få titta på det ändå. Vad tror du att fota det ordentligt istället? bättre än ingenting?
 
Last edited:
Ville inte Ava Mc titta på den ens om du tog dit den till dem? Eller förlåt, jag menar ville inte ens Mc-verkstaden titta på den ens om du tog dit den till dem?

Hah. Nä jag sa bara att jag hade tid hos dom om 12 dagar för grejer som upptäcktes vid service men inte va så akuta att åtgärda. men detta var ju lite mer akut. ja jo, det fattade han å sa att dom egentligen inte har någon tid innan jag bokat in mig... så skulle dom titta på den om jag kom in- blev resultatet. inte direkt "åhfan, de va inte bra! klart vi fixar, kom in så fort du kan. gärna idag. men ta den på släp, kör den inte".
hänger du med?

Jörgen: Ja precis, det var min tanke. nu när jag ändå ska dit imorn. inte för att jag litar på dom, men jag vill att misstaget rättas till av de ansvariga.
 
Ja, alla tecken pekar liksom på det. ALLA skruvar som en servivce måste åt satt som berget. till tanken, på batteriet, luftboxen osv. Och det tändstiftet som är OK på bilden satt som satan också, har blodiga knogar som bevis för det. försökte mig inte på de andra 2. Och sen skillnaderna i serviceprotokollet och kvittot är ju inte direkt lugnande. Även om jag t.ex. ser att bromsvätskan är bytt så är det ju lite märkligt att den boxen inte är ifylld på protokollet? Får en å undra vad mer som skiljer från papper till verklighet.
kanske är vettigt att låta dom se stiftet också, men jag antar att verkstaden kommer lägga beslag på det när jag lämnar in hojen. sen om dom sköter sig (hah) så borde ju tillverkarens rep. få titta på det ändå. Vad tror du att fota det ordentligt istället? bättre än ingenting?

En del i mitt jobb är ibland haveriutredning. När jag tittar på brottet i gängan, så ser det inte ut som att det varit brutet under åtdragning. Min gissning från din bild, är att brottet gått efter åtdragning. Jag tror som sagt, att stiftet kan ha dragits för hårt, men gängan har inte brutits under åtdragningen. Då ser nämligen gängan ut på ett annat sätt. Gängor som brister under åtdragning får tendenser till en TinTin-lock, ej ett rakt brott som här.

På din beskrivning känns det som att du inte bör lämna hojen till samma verkstad igen, iaf inte samma mekaniker.
 
Last edited:
En del i mitt jobb är ibland haveriutredning. När jag tittar på brottet i gängan, så ser det inte ut som att det verit brutet under åtdragning. Min gissning från din bild, är att brottet gått efter åtdragning. Jag tror som sagt, att stiftet dragits för hårt, gängad har iaf inte brutits under åtdragningen. Då ser nämligen gängan ut på ett annat sätt. De får då tendenser till en TinTin-lock, ej ett rakt brott som här.

På din beskrivning känns det som att du inte bör lämna hojen till samma verkstad igen, iaf inte samma mekaniker. Om du inte av garantiskäl måste till märkesverkstad, hör med Nille (Mc-experten), Proservice eller varför inte Peter (AnderssonTurbo), eller ngn annan som vet vad de håller med.
Jag har själv ingen erfarenhet av Suzukimärkesverkstäder, med det finns säkert andra här som vet vilka av dessa som är bra.

Precis, den gick ju fint i ca 5 dagar. sen efter en lite hårdare körning så baktände den mer än vanligt vid sista deacc. Sen vid nästa körning lät den bara skumt och baktände i ett konstigt mönster när man gasade, klart att det bara va en cylinder som knasade, trodde på skit/glapp i ngn slang nånstans. men inte detta..
Nej samma mekaniker lär det inte bli igen! gärna någon som är utbildad på momentdragare och vet vilket moment som gäller. nu var jag ju bara lat och lät dom ta stiften + att jag saknar momentnyckel, men det står ju rätt tydligt i servicehandboken... Annars hade jag nog bara dragit dom handhårt på en höft å sen kanske kollat att dom satt bra efter några mil. Det är ju ändå en del vibrationer i en sån där japan när man kommer upp i varv.
 
Last edited:
Tvärtom, den utströmmande gasen har perfekt blandning och resultatet om det tänder är en pressluftbrännare med högre värmeeffekt än cylindern avger i vevaxeleffekt. Flygmotorer har brunnit när stift lossnat. Där blåser det mer än en lugn tur till verkstaden på en hoj.
.

Åfan, man lär sig nått nytt varge dag. En liten mini eldkastare är nog bland det sista man vill ha mellan benen.
 
Bra bilder är bättre än ingenting alls, Under min tid som support tekniker hos KGK var det inte helt ovanligt med avdragna tändstift men 100% av de "case" jag hade hand om var handhavande fel.
Det är oftast inget problem om stiftet går av som ditt, fram med en fet skruvmejsel och tryck / knacka FÖRSIKTIGT ner den i hålet i den gängade delen och skruva ut den gängade delen, oftast sitter gängdelen helt löst i toppen.
 
Bra bilder är bättre än ingenting alls, Under min tid som support tekniker hos KGK var det inte helt ovanligt med avdragna tändstift men 100% av de "case" jag hade hand om var handhavande fel.
Det är oftast inget problem om stiftet går av som ditt, fram med en fet skruvmejsel och tryck / knacka FÖRSIKTIGT ner den i hålet i den gängade delen och skruva ut den gängade delen, oftast sitter gängdelen helt löst i toppen.

intressant. jag hade för mig att hade man skruvat det så hårt så satt det så hårt å behövdes ngn sorts specialmetod, med svetsar å svarvar, för att få loss den. lite som när jag drog sönder en hjulmutter på bilen. som också hade den där tin-tin locken som jörgen pratade om. man såg hur det hade vridits loss liksom. men ja det är inte direkt samma sak, men typ.
Då var det ju dumt att jag skruvade ihop hela hojen igen då, för det skruvandet kommer väl ta längre tid än att få bort resterna å få dit ett nytt stift. Men som sagt, försiktigheten lämnas till en mekaniker. som inte är samma som förut.
 
Last edited:
Om det blir något tjafs eller du vill ha lite råd om vad du bör ha för rättigheter och ersättningskrav, slå mig en signal om det är bråttom (PM för telefonnummer) eller citera det här inlägget bara. Jag har mer eller mindre svart bälte i konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen efter 10+ år som butiksägare.
 
Om det blir något tjafs eller du vill ha lite råd om vad du bör ha för rättigheter och ersättningskrav, slå mig en signal om det är bråttom (PM för telefonnummer) eller citera det här inlägget bara. Jag har mer eller mindre svart bälte i konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen efter 10+ år som butiksägare.

Tack för erbjudandet =) men jag tror det är rätt självklart, en seriös firma måste ju ta ansvar för det jobb dom utför. jag betalar dom ju inte för att göra ett halvdant jobb. om en verkstad byter till sommardäck på någons bils och det ena sem flyger av mitt på E4an påväg hem kan man inte direkt frånsäga sig ansvaret.
men jag kanske hör av mig om dom sätter sig emot imorgon. :banana
 
Jag ville bara tillägga att det inte är helt ovanligt med för hårt dragna skruvar.
Jag köpte ny hoj ganska nyligen (servad på verkstad av tidigare ägare), inom en månad hittade jag 3 st skruvar som gick av på grund av för hårt moment när jag försökte lossa dom, som tur var inga vitala motorkomponenter (ännu)! :brinnerup

Hoppas det löser sig!
 
Jag ville bara tillägga att det inte är helt ovanligt med för hårt dragna skruvar.
Jag köpte ny hoj ganska nyligen (servad på verkstad av tidigare ägare), inom en månad hittade jag 3 st skruvar som gick av på grund av för hårt moment när jag försökte lossa dom, som tur var inga vitala motorkomponenter (ännu)! :brinnerup

Hoppas det löser sig!


Jag tänker lite på skruvar som hör till viktiga lager i chassit osv, sånt som slits ut och förstörs när det är för hårt skruvat. det är ju fan skam att dom missköter sin arbetsuppgift när det kommer till momentet på "viktiga" skruvar så det orsakar skada eller haveri. jag ger ju dom jobbet för att jag vill förlänga livstiden på mina grejer, inte tvärtom.
 
Jag tänker lite på skruvar som hör till viktiga lager i chassit osv, sånt som slits ut och förstörs när det är för hårt skruvat. det är ju fan skam att dom missköter sin arbetsuppgift när det kommer till momentet på "viktiga" skruvar så det orsakar skada eller haveri. jag ger ju dom jobbet för att jag vill förlänga livstiden på mina grejer, inte tvärtom.

Men om de skulle förlänga livstiden på dina saker så får de ju sälja mindre, hur tänker du igentligen?! :näsblod
 
Tack för erbjudandet =) men jag tror det är rätt självklart, en seriös firma måste ju ta ansvar för det jobb dom utför. jag betalar dom ju inte för att göra ett halvdant jobb. om en verkstad byter till sommardäck på någons bils och det ena sem flyger av mitt på E4an påväg hem kan man inte direkt frånsäga sig ansvaret.
men jag kanske hör av mig om dom sätter sig emot imorgon. :banana

Och du vet att du har rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst och resekostnad i samband med reklamationen? :-) Kan vara bra att känna till lite sådana där detaljer om man hamnar i ett förhandlingsläge.

Säljaren har ju tyvärr rätt att "ta tid på sig" att åtgärda fel, då kan man ju säga att man kan överväga att inte begära några skadestånd om säljaren ser till att ordna allt snabbt och snyggt.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top