Tändstift åt helvete

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Kära Sporthoj,
Hojen min gick konstigt efter en åktur, bluddrade vid gaspåslag, vid neutral gas var den ok. Skruvade nyss ner den tills jag kom till tändspolarna, när jag lyfte upp 2ans spole följde stiftet med upp(!).
Tänkte "aha, den klantige mekanikern som servade hojen för mindre än en vecka sedan drog inte åt stiftet ordentligt när dom byttes, det här ska dom få fan för"
Sedan insåg jag det var märkligare än så när jag jämförde med ett av de andra stiften



Resten av stiftet sitter alltså kvar i toppen. ska förbi verkstaden imorn så dom får fixa det här eftersom jag inte har verktyg för att få bort resterna.
Hur i helvete händer något sådant?! Visst kan det vara ett måndagsexemplar på stiftet, men är det möjligt att mekanikern skruvade åt stiftet för hårt? Har nämligen märkt att ALLA jävla skruvar dom rört sitter som berget (inkl tändstiften), tex skruvarna som sitter på batteripolerna går inte att få bort längre?! Jag misstänker att dom stressat å därmed skitit i att använda rätt moment när dom drog åt sakerna.

Och hur blir det med betalningen för arbetet med att få bort resterna av stiftet? Jag kan ju tycka att jag som kund borde inte bli drabbad av antingen NKg's feltillverkade stift, eller mekanikerns hårdhänta åtdragande. Hur fungerar det i dessa fall?!
Detta är en av de större verkstäderna i Stockholm dessutom.

Är det OK att köra försiktigt den korta biten till verkstaden på 3 cylindrar? 2ans spole sitter inte kvar i toppen. Den startade och gick OK men lät som en läckande gräsklippare...
 
Last edited:
:3freak:crash:dummer frågan är om de ens bytte stift. för man byter oftast för att just slippa detta fenomen.
 
Det har dom, dom andra stiften ser ju fortfarande nya ut. Men jag misstänker som sagt att dom dragit sönder gängorna så att när man väl körde lite hårdare än vanligt (låg på tom landsväg i ca 10k rpm innan den började gå konstigt) så lossnade det.
 
Så var det ännu en gång bevisat hur mycket stämplarna i serviceboken är värda.

EDIT: Justerar inlägget för det gick visst klicka på bilden och få den större så jag får kanske ta tillbaka det där om att stiftet såg slitet ut... Det vänstra trasiga stiftet har definitivt skarpa kanter på elektroden så det kan inte vara så gammalt.
 
Last edited:
Nej vi kan nog släppa om stiftet är nytt eller inte. Hur är det med att köra hojen till verkstan igen och kan jag argumentera för att dom borde lösa problemet utan att jag ska slänga mer pengar, utan att framstå som ett pucko?

Jag har dessutom en SMC-kurs nästa helg som jag betalt 1800 spänn för. missar jag detta pga deras klanteri borde dom rimligtvis ersätta min ekonomiska förlust? eller går jag för långt nu?
 
Last edited:
Nej vi kan nog släppa om stiftet är nytt eller inte. Hur är det med att köra hojen till verkstan igen och kan jag argumentera för att dom borde lösa problemet utan att jag ska slänga mer pengar, utan att framstå som ett pucko?

Jag har dessutom en SMC-kurs nästa helg som jag betalt 1800 spänn för. missar jag detta pga deras klanteri borde dom rimligtvis ersätta min ekonomiska förlus? eller går jag för långt nu?

Vissa tändsystem gillar inte att gå utan tändstift men om du sätter et tändstift i tändhatten och jordar det så borde det väl inte vara någon större risk för nåt.

Risken är ju dock att verkstaden lägger skulden på dig. "Du har dragit åt fel håll när du skulle lossa stiftet, våra mekaniker är proffs."


EDIT: Ibland tänker man inte hela vägen och körning är inte riktigt att rekommendera. Läs Andersson och Jörgen nedan.
 
Last edited:
Vissa tändsystem gillar inte att gå utan tändstift men om du sätter et tändstift i tändhatten och jordar det så borde det väl inte vara någon större risk för nåt.

Risken är ju dock att verkstaden lägger skulden på dig. "Du har dragit åt fel håll när du skulle lossa stiftet, våra mekaniker är proffs."

Ja visst kan dom göra det, men det förklarar ju inte varför hojen gick dåligt innan jag började skruva. Jag hade ju inte skruvat om den gick bra!! Det är inte logiskt.
Dessutom finns det skillnader i vad kvittot säger och vad serviceprotokollet säger. Så ytterligare bevis på att mekanikern är långt ifrån ett "proffs". Alla andra skruvar sitter ju också som berget, så bevisligen gillade meken att dra åt som fan.
 
Last edited:
Du bör INTE köra den

Det trycks ut väldigt brandfarliga gaser ur det hålet

Har du dessutom spolen kvar så har du garanterat brand i bygget
 
Du bör INTE köra den

Det trycks ut väldigt brandfarliga gaser ur det hålet

Har du dessutom spolen kvar så har du garanterat brand i bygget

Ja det förstår jag också, kanske var lite otydlig men allt som sitter i 2ans "hål" nu är alltså resterna av stiftet. Spolen är bortplockad (eftersom den inte har något stift att fästa på) så ingen gnista sker i 2ans cylinder. däremot kommer väl 2an att få sprut som vanligt, men detta skickas väl bara ut igen (oförbrännt) utan drama? Spelar väl ingen roll om dom delvis trycks ut genom hålet förutom att naturen inte blir lycklig? Finns som sagt ingen gnista förutom på dom 3 "friska" stiften som sitter bergsfast i sina fästen.
 
Last edited:
Jag har hört om den här typen av brott på tändstift på senare år, men ej sett det själv. Det har ofta gällt just NKG-stift (mitt favvomärke tyvärr)

Jag ser två möjliga orsaker, endera material/tillverkningsfel på stiftet, eller (mer troligt) att de dragits åt för hårt.

Här är min gissning kring orsaksförloppet om stiftet brustit under packningsplanet under drift:
När motorn blir varm, i synnerhet på motorer med alutopp och lång tändstiftsgänga, så ökar spänningen i den gängade delen när motorn blir varm. Dvs pressen på tändstiftspackningen ökar eftersom aluminiumlegeringen i toppen har 92% högre värmeutvidgningskoefficient än stålet i stiftet. Är då stiftet för hårt draget från början, så kan bidraget från värmeexpansionen av toppen bli tillräcklig för att stiftet ska brista. Samma sak skulle mycket väl kunna hända om stiftet är feltillverkat eller har materialfel men då även om stiftet är monterat med korrekt åtdragningsmoment.

Ring verkstaden som servat hojen innan du rör bevismaterialet.

Som Peter säger, kör inte motorn utan fungerande stift i alla cylindrar.
Det är som regel rätt lätt att få ut den kvarvarande delen ur hålet vid den här typen av brott, eftersom stumpen ofta är spänningsfri. Men låt verkstaden som servade göra det jobbet. Det gäller att göra rätt från början. Så oavsett om vem som ska fixa problemet: låt den som är mest erfaren få första försöket på att få ut stumpen.
 
Last edited:
Jag skulle inte ens starta motorn i det läget. Det finns ingen garanti för att det inte åker ner delar av stiftet när den startas och som Andersson påpekade så finns risk att elda upp hojen. Vad man kan se på bilderna är knappast cyindern förtfarande tät och motorn kan ta stryk av att går mer så kraftig obalans som det blir.
 
Fan för sånt folk som inte kan skruva :mad: någon fattar inte vad momentnyckel är. På de som fan bara.

Kan vara så att de dragit med något tryckluftdrivet spärrskaft och knäckt det.

Har själv råkat ut för en liknade groda från en verkstad.. :mad::mad:
 
Många egendomliga stift har jag sett genom åren men detta var något helt nytt.Visste inte ens i min vildast fantasi att gängorna kunde släppa från stiftet.Om det är ett gravt fabrikationsfel så får väl verkstaden deala med tillverkaren av stiftet om vem som ska stå för kalaset.Men som tidgare sagts så hade jag nog låtit bli att starta upp den.Risken för ytterligare haveri är rent för stor.

Definitionen av hur hårt draget något är kan ju naturligtvis skifta men ett stift ska i regel dras med ett milt moment.
 
Last edited:
Det jörgen säger låter logiskt.
Så jag får skaffa mig ett släp och spännband? så fint... mer krångel å mer kostnader. Härligt. jag frågade t.o.m. i telefon om det är några problem att köra dit den på 3 cylindrar men killen sa inget om att starta den.
Borde då resterande stift också bytas för att försäkra sig om att dom andra stiften inte går samma öde till mötes om det nu är ett mtrl-fel. Eller iaf att dra dit dom med rätt moment.
 
Last edited:
Ett nybörjarfel som jag kan passa på att varna för i detta sammanhang, är vid återmontering av tidigare dragna stift (efter tex kompressionsprov eller koll av tändstiftsfärg). Man kan då inte följa tändstifts- eller motorcykeltillverkarens åtdragningsrekommendationer om dessa är av typen som avslutas med en vinkeldragning (tex 1/4 varv). Ty denna rekommendation bygger på att det är nytt stift, med ännu ej kollapsad packning. Följer man den rekommendationen med en packning som redan är kollapsad, då blir åtdragningen alldeles för stor.

Detta ska ju dock inte gälla i detta fall, eftersom det ska vara nya stift som monterats. Men jag har sett stift som knäckts vid åtdragningen pga denna okunskap.
 
Det jörgen säger låter logiskt.
Så jag får skaffa mig ett släp och spännband? så fint... mer krångel å mer kostnader. Härligt. jag frågade t.o.m. i telefon om det är några problem att köra dit den på 3 cylindrar men killen sa inget om att starta den.
Borde då resterande stift också bytas för att försäkra sig om att dom andra stiften inte går samma öde till mötes om det nu är ett mtrl-fel. Eller iaf att dra dit dom med rätt moment.

Börja som sagt med att ringa verkstaden. Var artig men olycklig i tonen. De kanske kan komma och hämta hojen åt dig med en skåpbil eller ngt.
 
Verkstaden stängde 17, så jag ska jaga tag på ett släp nu ikväll för imorgon. skiter det sig ska jag kolla med verkstaden om dom kan plocka upp den. men över telefon hade dom så pass mkt att göra att dom motvilligt gick med på att titta på hojen imorgon. Tack för svaren pojkar, skönt med lite mer kött på benen inför samtalet med dom imorgon. Ville jag paja min hoj med kass service hade jag utfört den själv :död
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top