Tändspolar skillnad?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har en #harkel# Yamaha 85 hk utombordare från mitten av -80, en tändspole verkar vara lätt ur funktion, jag undrar hur det funkar med tändspolar egentligen, kan man byta till någon annan man har liggande som har samma volt, eller är det mer att tänka på?

Den som failerar har en ( 1 ) sladd in. Och tändkabel ut i andra ändan.

Motor 1100 kubik ungefär och tvåtakt trecylindrig. Slidmatad, varva typ 5800 varv, rätt mesigt egentligen..

Hoppas nån med lite motorkoll läser detta:)

Har du lust att utveckla ditt resonemang, eller är marknadens samtliga 12V tändspolar kompatibla?

Tack förresten:)

Nej jag vill inte utveckla för den tredje biran har passerat strupen,men hittills har alla spolar jag provat med,funkat. "hick"

De flesta 12V t-spolar m ett uttag ska fungera.

Spolens enda uppgift är att knuffa iväg en spänning som ska hoppa över gnistgapet i tändstiftet.

Onödigt vetande:
Om de står på spolen att den ger 20000Volt eller 50000Volt, så kommer spolen i varje tändögonblick iaf bara att ge den spänning som precis behövs för att gnistan ska hoppa över gnistgapet i stiftet.
Och de är beroende på reistansen d.v.s hög belastning, fet blandnning som gör att de krävs mer spänning. Så de angivna spänningen på spolen e va den max kan prestera...
Honda hade ett mätinstrument som hette Imre 625 där man kunde mäta tändspänning.

Freckt, tack för hjälparna.

Undrar vilken hoj eller vad jag ska slakta på tändspole nu bara:va

Freckt, tack för hjälparna.

Undrar vilken hoj eller vad jag ska slakta på tändspole nu bara:va

Du kan ta vad som hellst ...Jag körde en xt600 med min volvo v70 t-spole och båtmotorspole. Om dom har 2 kablar ut så lista bara ut vilken som är jord och jorda den bara .. Jo Just det,,,,,,,,,,,, jag har ju en båtmotorspole från yamaha eller jhonsson... Bara att köpa av mig stendurt:hihi Pma.....

Boost 3, så här ser de ut, har för mig det stod Hitachi på dem.

Samma lika?:)

Bifogat

• Elektronik förm.JPG
    Elektronik förm.JPG
    37.5 KB · Visningar: 209
De är väl skillnad på om det är "vanliga" lindade spolar eller kapasitiva (?) spolar. CDI... bla bla bla kondensator....

???

Mats

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back