Tändproblem Volvo 940

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja.

Skaffar ett gammalt "järnspett", volvo940, för en sådan kan man ju fixa med tejp och ståltråd........

Stannade till och handlade igår, skulle åka iväg igen, den startar för att direkt stanna igen sen inte ett liv.

Har konstaterat han får soppa, får gnista om jag hänger stiftet direkt på tändspolen men ingen om den ska genom fördelaren.
Har mätt kablar, fördelarlock och rotor och de verkar felfria.

Ska ut och riva och kolla om remmen kan ha hoppat nu, den är hel iaf. kunde jag se så den har inte gått av, men frågan är om det kan vara något annat?

Har en släkting som tjatar om tändmodul, något som orsakar detta?

Jävla påskhelg! Går inte att få tag på något eller någon som kan fixa!
Gick en fjäder på viton några timmar innan och den får jag inte förrän på tisdag, skithelg!
 
Inte alls otänkbart att remmen hoppat. Då blir det alla fel från samtliga domare i fördelaren.

Är den rätt (går ju tämligen fort att kolla..)

Så hade jag bytt lock och rotor ändå, ohmmätning behöver inte bli rättvisande då det är långt ifrån samma ström ut ur instrumentet som det som krävs för att driva stiftet.

Byt stift också..

Bilbuttericks har väl öppet?
 
Last edited:
Jepp, byter skiten när jag ändå är där och hämtar delar men testade med gamla locket och stiften som jag inte hunnit slänga sen jag bytte i höstas med samma resultat och ytorna var nästan som nya på locket när jag plockade ner det.
 
Så, kamremmen var nollad.....

Åker och handlar lock, rotor, kablar och stift nu, något mer?
 
Tändmodulen ska väl sitta på/vid vänster framskärm (höger sett framifrån o med reservation för årsmodell/motor) och man brukar väl börja med att kontrollera anslutningarna etc.. Vevaxelgivaren som sagt räknar på svänghjulet = kommer åt den från höger sida (vänster sett framifrån) mellan motor och torpedväggen, 10mm bultskalle om jag inte minns fel och själva givaren sitter gärna fast en del när bulten är loss.

Relät för bränslepumpen är även det en klassiker och det sitter bakom säkringsdosan under/bakom askkoppen, tror t.o.m. att de är datumstämplade :tummenupp Första felsökningen brukar vara att man stoppar in handen och trycker/knackar lite på allihop och testar att starta.
 
Tackar för hjälp och tips, ska spara denna tråden till nästa gång. :)

Hur gick det då?

Jo, hemkommen med en påse gott och blandat från feltema tänkte jag att jag byter del för del tills jag hittar vad som inte funkar.
Hann byta rotorn......den enda delen jag inte hade kvar från förra bytet då den satt så jävligt att den sprack!

Troligen samma fel då han vägrade starta förra vintern, givetvis hade jag parkerat in bussen med den och det var 18minus......väcka tjejen, slita som djur för att få undan skrotet (rullar allt annat än lätt i snö och 18 minus..) , sparka igång en vito-diesel utan värmare med bara 3 glödstift (jodå, det gick, fick ladda sen då det tog "några" försök) för att sen komma iväg till jobbet.

Bytte allt då med och han startade direkt efter det, därför bytte jag innan vintern så han skulle funka nu.
Känslig punkt det där kanske, eller fel på biltema-rotorn då det satt en sådan i sist han inte startade med...ska köpa hem en från volvo tror jag...:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top