Tändproblem, alt. går som en potta skit...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hoj: Kawasaki ZX-6r från discoeran 1995. Wannabebolton från "Akrapovic", eller iallafall inget originalrör. Huruvida den är inställd eller bestyckad efter detta har jag ingen aning då skrotet satt på när slampan inhandlades.

Problem: Går riktigt dåligt då den är fuktig, eller har utsatts för "blöt" behandling (läs: regn). Två cylindrar, för det mesta tre. Allt för sällan fyra. När man startar och hojen är kall kommer en liten rökpuff(?), vattenånga(?) ur framfre delen av hojen, kan det vara från motorn? :rolleyes: Givetvis blöddrar den järnet och baktänder lite omvartannat.

När hojen kommer upp i temp. eller ja, blir lite varm syns detta inte speciellt påfallande på mätaren, men vid mina knän blir det synnerligen varmt, främst höger sida. Jag vågar påstå att det som så iallafall. Luktar även lite halvsunkigt från grenrön/kyl eller någonstans i den regionen.

Min tanke; fuktig tändhatt? Blött luftfilter som leder till fuktiga stift? Eller något mycket värre?

Problemet kommer endast då hojen blir utsatt för regn eller fukt. Finfina sommardagar spinner aset som en riktig råtta. Dock med en hel del avgassmällar.

Var startar jag min felsökning, eller ska jag skita i att köra när det är blött? Mår hojen mumsfilibabba eller röv av att plåga fram den på tre cylindrar? Jag måste ju hem från jobbet.

Tips mottages tacksamt.

Jag sätter en peng på att tändspolar, kablar lr hattar tar in fukt.

Vaknar inte alla fyra brukarna till liv, ens efter att du har kört en stund? Är det alltid samma burkar som inte går när det har regnat?

PacMan skrev:
Vaknar inte alla fyra brukarna till liv, ens efter att du har kört en stund? Är det alltid samma burkar som inte går när det har regnat?
Jo, tillslut när det känns som att hojen är "torr" och man har legat en stund på ~7Krpm lite varierande växlar.

Det verkar som att det mest är någon av de två högra cylindrarna som segar. Lämpligtvis borde jag ju kolla på dessa stift i första hand.

hållundan skrev:
Det verkar som att det mest är någon av de två högra cylindrarna som segar. Lämpligtvis borde jag ju kolla på dessa stift i första hand.

Ja, kolla stiften, tändhattarna och tändkablarna till att börja med så ska jag hålla tummarna att det är nåt billigt fel. :tummenupp

Jag har en fråga som kanske kan passa in här...

Mitt projekt startar inte, kollade gnistan.
Gnistan är svag och kommer bara då och då... Vad göra?

Det är en fzr 600.

Peter80 skrev:
Jag har en fråga som kanske kan passa in här...

Mitt projekt startar inte, kollade gnistan.
Gnistan är svag och kommer bara då och då... Vad göra?

Det är en fzr 600.

Börja med att byta stift, sen tändkablar, sen tändhattar, sen tändspolar. Nått av dessa spökar skulle jag tro. Om det nu finns kräm i batteriet. :)

EBS skrev:
Börja med att byta stift, sen tändkablar, sen tändhattar, sen tändspolar. Nått av dessa spökar skulle jag tro. Om det nu finns kräm i batteriet. :)

Gnistan kommer typ vart tionde motorvarv...

Nu är problemet (förhoppningsvis) löst.
Jag mätte allt, kollade jord mm

Pickupen mätte bara 92 ohm (den ska ligga mellan 135-165)
Så glad i hågen ringer jag till Yamaha för att beställa en ny... kostar 2800+moms :4skrika
Ringde till Hoj biten, de hade en för 500 :yoparty

Så nu får vi se om det löser sig.

Skulle även byta tändkablar men dom verkade sitta fastgjutna i spolarna, är detta möjligt?

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!