Tändningsstrul med nya stift på gammal cb900f

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Tjenare allihop!

Hoj: Honda CB900F -81

Lite kluven här på vad som är problemet.
Fram till för några veckorsedan har hojjen fått stå still i år, den gick mycket bra förra året men när jag gjorde en uppstart nu innan påställningen så lyckades den slutligen dra igång på 2 eller 3 cylindrar. Den är vanligtvis väldigt lättstartad.
Jag tänkte att det var faktiskt över 3 år sedan stiften byttes och jag köpte nya och monterade varvid den startade galant direkt och gick perfekt!

Jag gjorde även noteringen att stiften som suttit i var NGK DR8ES-L men jag hade nu köpt DR8ES.

Jag körde nu ett par lokala svängar (stockholm) och sedan blev det en sväng tur-retur till jönköping (ca 70mil) då den stod parkerad under visiten där.

Väl hemma fick den stå (ute) ett par dagar tills jag ville ta den till jobbet, nu lyckades jag slutligen få igång den på 3 cylindrar och det bara small om den (baktändning?) medans den stod på tomgång. Hojjen fick då stå tills jag nu försökte igen med samma resultat.

Den tycks ha återgått till samma state som innan jag bytte stiften, men "-L" på stiftet tycks vara en väldigt liten skillnad. Finns det något annat som kan spöka här undrar jag?

Ytterst tacksam för all hjälp!

Låter ju nästan som den sotar stiften. Hade liknande på en -83, ett nyladdat batteri och en synkning av förgasarna gjorde underverk.

Låter ju nästan som den sotar stiften. Hade liknande på en -83, ett nyladdat batteri och en synkning av förgasarna gjorde underverk.
Motorn går jättefint när den väl går.. Under första och andra året jag ägde hojjen så gick den inte riktigt rent, vi renoverade då förgasarna och den lämnades in för diverse finjustering, komptest osv - därefter har den gått underbart.

Ska montera av stiften och kontrollera hur dem ser ut.

Finns det en chans att den lilla skillnaden mellan stiftmodellerna kan vara ödesdiger?

Synka förgasarna är inget jag kan göra på egen hand, vet någon isf en passande mec i stockholm som utför detta?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph