Tändningsproblem!

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Det är så att mitt kära italienska åbäke vägrar ge gnista. Problemet uppkom efter att jag tvättat hojen, kört den någon halvtimme och sen låtit den stå i ca en vecka. När jag sen skulle starta så kommer den ingen gnista alls. Har gjort allt jag kan för att lokalisera felet. Kollat säkringar, provat med tre tändstift, bytt tändkabel, smörjt och kollat alla kontakter och jordpunkter, plockat isär och smörjt dödarmekanism +tändningslås, mätt upp tändspole (vilken var ok). Mätte på sladdarna som kommer från tändplattan också, där jag märkte lite skillnad på mitt och bokens värde. Mellan två sladdar skulle det vara 170 ohm +/- 1%. Det var 164 ohm, alltså 3,5 % fel. Borde detta göra så att tändningen slutar funka helt?

Hojen är en Aprilia AF1, 1-cyl 2-takt, SEM tändsystem.

Någon elnisse finns det väl som vet om det är så noga med motståndet i tändplattan?

Om det är mindre motstånd så blir det ju mer ström, men detta borde väl inte göra så att det inte kommer någon gnista alls? Mera ström till tändspolen skulle ju kunna bränna den, men den uppvisar rätta värden. Men kan den vara trasig endå? Eller behöver jag byta den delen som sitter bakom svänghjulet som visar 3,5% fel värden när det får vara 1% ???

:confused: :va

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form