Tändningsproblem

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Min bobber (shadow vt600 -89) misständer och går dåligt så fort man belastar den.
Tomgång eller torrgas är det inga bekymmer inte heller om man kör och bara ger lite gas.
Men så fort man ger mycket gas så börjar den misstända och klippa tändningen (överbelastning?).
Har gått igenom allt och allt ser ok ut, hade en startspole varit dålig hade den väl inte gått alls? Tändplattan och allt annat ser helt ut.
Någon som vet vad det kan vara innan man börjar byta saker?

Du tycks ha för låg tändspänning? Ju högre tryck i cylinder/fbrrummet ju svårare har gnistan att slå över, dvs högre spänning krävs.
Bra stift? Rätt avstånd? (testa med mindre avstånd..?)
Kollat om du har fullspänning till CDI-boxen? Laddar bra?
Behovet av tändenergi in i styrboxen är nästan linjärt mot varvtalet så god strömmatning är viktig.
En eller två tändspolar? Dålig?
Minst sannolikt är problem med tändstyrboxen..

Nya stift, mindre gap. 2st tändspolar på den, jag ska ta och testa att mäta som du säger

Nya stift, mindre gap. 2st tändspolar på den, jag ska ta och testa att mäta som du säger
En början iaf..
Högspänning är lite extra speciell. Strömmen tar alltid enklaste vägen, är det t ex fukt på stiftisolator eller i tändhatt är det kanske enklare att ta den vägen än hoppa över elektrodavståndet?
Kolla kablagen m a p sprickor, anslutningar i t-spolar etc..

Skit i förgasaren ?, nyligen bytt filter ? låter som bränsle problem i mina öron.

När skedde en ventiljustering? 24 år gammal hoj gått långt??

dåliga tändkablar kan ge överslag till metallen i motorn....

Har sökt efter dåliga kablar och fixat några som var dåliga. tack för all hjälp!! blir att leka elektriker och försöka felsöka

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard