Tändningsproblem?

Babak

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER-5
Hej på er allihopa!
Mitt första inlägg i detta forum :D

Har lite funderingar kring ett problem med min hoj.

Problemet började när jag körde ner den från Uppsala till Sundsvall.
Det började med att hojen, när den var uppe i 110-120km/h (5-6000 varv) för ett kort ögonblick tappar ca 2000 varv för sedan hosta upp det igen och återgå. Det hände rätt ofta, då och då fram till Gävle då jag stannade för att tanka, och efter detta försvann problemet helt!

Sedan var det någon vecka sedan då jag var påväg ännu längre söderut då den började igen (samma hastigheter/varvtal). Bara det att denna gång avslutades det hela med att den hostar ett antal gånger i rad (utan att den går tillbaka till samma varvtal) och då stegvis sänks hastigheten och så småning om dör helt.

Smått panikslagen svänger jag undan i väggrenen för att ens hinna reflektera om vad som just hände. Efter ett litet tag får jag igång den och kör då raka vägen till en kompis som har lite koll på motorer i allmänhet. Under den sista korta biten sker samma sak, fast nu i lägre varvtal följt av rejäla smällar från avgasröret.

Kompisen lyssnade lite på motorn och kom fram till att det endast är en cylinder som funkar, så vi bytte tändstiftet på den och sedan verkade allt vara som det skulle.

Men häromdagen när jag körde lite så insåg jag ett mönster där hojen gör samma typ av hostning - men ENDAST när jag har stått still (ex trafikljus) och gasar för att komma upp i fart - och detta då endast på ettans växel.

Vad kan det bero på? Vart ska jag påbörja felsökningen? Är det något jag kan fixa själv?

STORT tack för er hjälp! :Bugar
 
Last edited:
Dags byta tändstiftet på den andra cylindern?
Det vanliga är att byta alla tändstiften samtidigt. För de är utslitna ungefär samtidigt.
Men jag förstår att din kompis bara bytte det ena. För att nita in att det var fel på tändstiftet som var problemet. Efter han tex märkt att ett avgasrör var mycket svalare än det andra avgasröret.
 
Kan det var så enkelt? Tycker att det är så konstigt att det även sker på ettans växel. Och detta endast när den stått still helt i några sekunder :va
Tack för tipset! Ska nog byta den andra och testa!
 
Jag är otroligt ledsen på att du inte ringer mig Babak - men det går lika bra att svara här. Skulle självklart byta alla tändstift samtidigt (som att byta däck ungefär). Om problemet fortsätter bör vi titta på insuget och förgasarna för att se vad som händer innan själva förbränningen. Hittar du inget där så är det dags att kolla tändtimingen. Har du inga missljud i själva motorn krävs inga större operationer. // Rikard
 
Efter att problemet mystiskt försvunnit (helt och hållet) ett tag är det tillbaka igen!

Denna gång var det när jag skulle ta en tur.. Då vägrade ens elen i hojen gå igång förrän jag satt på den (glapp??).

Hursom gick den bra ett tag innan samma problem uppstod igen. Den började hosta några gånger då och då innan den slutligen hostade och tvärdog.

Lyckades efter ett tag köra hem den, men då var nästan villkoret att jag skulle varva så lite som möjligt på 1:an och 2:ans växel. 3:an gick konstigt nog bättre. Smäller dock till då och då baktill från avgasröret.

Bör jag byta båda tändstiften igen? Är det tändningen eller är det någon tändkabel det ligger i?
 
Jag hade samma problem en gång och då var det tändkabeln som inte gick in riktigt i tändhatten (tändhatten satt bra på tändstiftet i mitt fall).
 
Efter att problemet mystiskt försvunnit (helt och hållet) ett tag är det tillbaka igen!

Denna gång var det när jag skulle ta en tur.. Då vägrade ens elen i hojen gå igång förrän jag satt på den (glapp??).

Hursom gick den bra ett tag innan samma problem uppstod igen. Den började hosta några gånger då och då innan den slutligen hostade och tvärdog.

Lyckades efter ett tag köra hem den, men då var nästan villkoret att jag skulle varva så lite som möjligt på 1:an och 2:ans växel. 3:an gick konstigt nog bättre. Smäller dock till då och då baktill från avgasröret.

Bör jag byta båda tändstiften igen? Är det tändningen eller är det någon tändkabel det ligger i?

Kolla först anslutningarna på batteriet, jord från batteriet och anslutningarna på startmotor-solenoiden.
 
Tror det mesta skrivits redan.

Men för att snabbsummera.

1. Kolla så sladdarna till batteriet sitter på ordentligt,
2. Byt det andra tändstiftet, och dubbelkolla så tändhattarna sitter på ordentligt.
3. Byt tändkablarna
4. Seriös felsökning på elsystemet.
 
Och varför inte bränslefel?
Soppakran, soppafilter eller skit i förgaseriet?

Sen tycker jag mig förstå att moderna hojar har fått en massa märkliga sensorer. Tippsensor, lutningssensor (jobbarkompisens Yamma har en sån - luta inte för mycket!) sensor för sidostöd och koppling och gud vet vad.
En massa uppfinningar för att lösa icke-problem om du frågar mig.
Lite lagom misskontakt i någon av dem och det blir satans svårhittat...
 
Köpte förgasarrengöring, nya tändstift och kollade ifall alla kablar och dylikt satt dom det ska. Körde en liten provrunda efter detta och nu fungerar den helt felfritt!

STORT tack alla för all hjälp! Hatten av för er!:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top