Tändningsproblem! Hjälp o ideer vill jag ha...

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjena!

Har lite problem med tändningen, nu har 2 st spolar gett upp på 100 mil, samma spole (1an och 4an) båda gångerna. Första spolen kan jag acceptera, den var säkert 10 år gammal (Dyna 2,2ohms), monterar en ny sådan och allt funkar klockrent, men igår på väg till Lunda så ger även den upp. Vad kan orsaka det? Det är samma plusmatning till båda spolarna, en bygel mellan spolarna, CDI'n är en Dyna 2000 box som funkat fint sista 3-4 åren, plusmatningen till spolarna går via en quickshifter (Ska väl inte påverka...) Pickuperna borde knappast kunna påverka heller.

Rimligen borde det vara tändkablarna eller stiften?! Nån som varit med om något liknande? Börjar svida o köpa nya spolar...SUCK! :huvet

Det har inget att göra med när du bryter för varvstopp/quickshift? Vart bryter du då? Bryter du felaktigt?

Qwerty skrev:
Det har inget att göra med när du bryter för varvstopp/quickshift? Vart bryter du då? Bryter du felaktigt?

Jag bryter själva plusmatningen fram till spolarna, en helt separat plusmatning som inget annat är inkopplat på. Skulle det vara problemet så borde ju även 2an/3ans spole dö oxo.

...kanske bara har otur och blir drabbad av tändspolehaveri igen. Ska prova och hänga dit en orginalspole, den har ju andra kablar oxo, bytte nämligen inte kablarna efter första haveriet...

Vart köper man billigast/bäst kablar till Dyna Spolarna??

Wibbe skrev:
Jag bryter själva plusmatningen fram till spolarna, en helt separat plusmatning som inget annat är inkopplat på. Skulle det vara problemet så borde ju även 2an/3ans spole dö oxo.

...kanske bara har otur och blir drabbad av tändspolehaveri igen. Ska prova och hänga dit en orginalspole, den har ju andra kablar oxo, bytte nämligen inte kablarna efter första haveriet...

Vart köper man billigast/bäst kablar till Dyna Spolarna??

Taylor silicon kablar med grafitkärna brukar ju funka bra till Dyna spolar,har själv såna .
Säljs säkert av de flesta trimfirmorna typ MS ,EMP eller MCXpress.
Bara att välja färg
:)

Wibbe skrev:

Det kan inte orsakas av dålig jord? Att 1-2 skulle ha sämmre än 3-4. Är bara ute och bollar lite ideer för oftast är felen ganska så enkla när det väl visarsig vad.

Tackar för ideerna...ska till garaget o kika lite nu, ska ha en extra spole med mig när jag drar ut o provar.

Jahaja! Nu har man plågat hojjen ikväll med 2 st orginal spolar, än så länge funkar det.....Gör ett nytt försök att ta mig till Lunda idag då...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år