Tändningsfel hur mäter man komponenterna?

Matsan

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
R6 2006
Hejsan,

E det nån som har koll på hur man mäter och vilka komponenter som ska mätas om man inte får gnista på något av stiften.

Hojen det gäller är en Honda Hornet 600 -98

Jag kanske ska tillägga att jag använder ett bilbatteri och inte ett hojbatteri om det har någon betydelse.

Jag tillägger också att jag har svetsat på hojen om det kan ha skadat någon komponent.

Matsan skrev:
2055096 Hejsan,

E det nån som har koll på hur man mäter och vilka komponenter som ska mätas om man inte får gnista på något av stiften.

Jag kanske ska tillägga att jag använder ett bilbatteri och inte ett hojbatteri om det har någon betydelse.

Jag tillägger också att jag har svetsat på hojen om det kan ha skadat någon komponent.

svetsa kan skada elektronik (mycket)

leta kopplings schema och börja leta

kollat säkringar?

Matsan skrev:
2055096 Hejsan,

Batteriet har då ingen betydelse, så länge det är ett 12v-batteri! Svetsningen kan nog vara boven! Antingen har du skjutit något till tändningen, eller så har någon kabel blivit för varm så isoleringen har smält. Kolla alla kablar så att dom är hela! Det låter mest troligt att det är något sånt som spökar. Funkar allt annat, startmotor osv?

Allt annat funkar, Jag ska prova att mäta allt men jag är inte säker på hur man mäter t.ex pulsgivaren och såna saker. I boken står det att man skall använda en peak voltage adaptor, men vad e de? Har läst här på forumet att det kan vara ICM boxen eller vad den heter och det låter dyrt.

Vissa komponenter kan tyvärr vara lite luriga eller helt omöjliga att mäta på. På min hoj kunde man mäta resistansen i pickup-sensorn för att se om den var kass, men det låter som du har någon annan slags givare.

Tändstyrenheten kan du nog tyvärr inte mäta på för att se om den är kass, utan du får försöka utesluta allt annat innan du börjar misstänka den.

Tändspolarna går att kolla, då de egentligen bara har till uppgift att generera gnista varje gång spänningen försvinner från dom, men å andra sidan är de nog tyvärr inte de som först går sönder av omild behandling.

Hoppas du löser det snabbt och billigt! :tummenupp

Har du tagit loss minuspolen från batteriet och lossat jordkablar (alternativt tagit loss hela batteriet) innan du börjat svetsa så ska det inte vara någon risk att svetsa i hojen (förutom värmeutveckligen då). Jag antar att du använt elsvets.
"Peak voltage adaptor" låter som att du ska mäta toppvärdet på en (växel-)spänning, dvs inte effektivvärdet som de flesta vanliga instrument normalt mäter. Det bör vara ett speciellt snabbt och känsligt instrument som klarar av att lagra högsta mätvärdet.

Om du med svets menar nån sorts elsvets så kan det ha knäckt nåt, ja.

Det enda du kan göra med 'vanliga' instrument är att motståndsmäta vissa saker, dom ingående spolarna.
Andra mätningar kräver andra instrument, t.ex. oscilloskop. Å andra sidan räknar ingen med att en mek
har sånt och kan hantera det, så ingen publicerar vågformer och sånt.

Mät allt du kan mäta, kolla alla anslutningar o kablar. Sen är blir det att prova sig fram genom att byta prylar.

Prova din cdi på en annan likadan hoj visar t.ex. om den är ok eller inte.
/u

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back