Tändnings frågor på gsx-r 1000 turbo

mrabarth

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSXr 1000-01 turbo motoriserad sportbil
Ämnet har säkert varit uppe tidigare, men som vissa av er redan vet så bygger jag en turbotrike (omvänd) med just en Suzuki GSX-R1000 -01 drivlina som jag har turbokonverterat med Megasqirt tilläggsinsprutning.

"1": Frågan är hur man sänker tändningen (om det öh går att göra utan att förstöra tajmingen i efi:n? Jag misstänker att jag måste skaffa en (dyr) piggyback box alt. powercomander om jag ska kunna göra detta ingrepp med tändningen.
Jag kör nu med 98oktan macksoppa och laddar ca 0,9bar :kocko vilket ger en mäktig effekt :tummenupp , även om risken för spikning är stor. Jag har mappat den aningen fet på laddtryck, från 11000rpm får den ännu mer bränsle. Den är inte bänkad ännu, har endast mappat på gatan med lambda utrustning... Vore kul att veta hur mkt effekt den ger vid 0,9bar i laddtryck... :rolleyes: .. Idagsläget kan jag inte uppfatta nogon som helst spikning..


"2": Hur hög är förtändningen orginal på denna maskin?
"3": Ligger jag på gränsen av vad motorn klarar med detta laddtryck, eller har den mer att ge?- Varna mig gärna nu så jag slipper ett stort hål i blocket med ett ännu större hål i plånboken som följd :) ...

Detta är en filmsnutt på turbo installeringen. (ursäkta för den dåliga kvallan på filmen.. Och ingen fartkänsla iht. Toppnoteringen för dagen var 225km/h- accade hårt även vid den hastigheten INKL passagerare på ca 100pannor + mig :tummenupp ) Man kan höra mig säga 220km/h vid ett tillfälle- resan tillbaks är snabbare med hjulspinn upp till 180km/h.... Ska byta ut bakdäcket nu mot ett riktigt bildäck istället.

http://blackrace.savarturbo.se/video/the_trikeride_20040905_xvid.avi


MKT tacksam för svar!
MVH /Micke fredriksson
 
Last edited:
Några bilder som kanske kan vara lite intressanta..
1282857_img.jpg

1272800_img.jpg

1252589_img.jpg

1282825_img.jpg
 
Mycket stiligt bygge :tummenupp


Vilken videospelare behöver jag för att se filmen
och kan nån skicka mig den

peter
 
Last edited:
Sorry, inga svar på dina frågor, ville bara instämma, kul bygge !

Reggar man in som amatörbyggt fordon eller vad ? (från en helt okunnig typ som har en 1200 cc hojmotor med sprut "över"...)

/Anders
 
andersson turbo skrev:
Mycket stiligt bygge :tummenupp


Vilken videospelare behöver jag för att se filmen
och kan nån skicka mig den

peter

Om ni får problem med uppspelningen av filmen, ska man skaffa nyaste codec för att se video komprimerad med DivX eller XviD. Hämtas här:
http://www.divx.com/ (funkar för att se både DivX och Xvid)
http://www.xvid.org/ (funkar för XviD endast)
 
AndersD skrev:
Sorry, inga svar på dina frågor, ville bara instämma, kul bygge !

Reggar man in som amatörbyggt fordon eller vad ?
/Anders

Precis! Den är "byggbesiktad" i dagsläget, så det saknas 2:nd byggbes, bullerprov och SBP. Efterdet så är det ett amatörbyggt fordon- regat som en "trehjulig motorcykel med karosseri" :tummenupp

Ingen som har svar på mina frågor? :rolleyes:
Det jag kan säga om motorn är att jag har bytt toppackning till en 1,7mm tjock (orginal= 0,7mm) = 10:1.
Hårdare kopplingsfjädrar.
 
mrabarth skrev:
Jag kör nu med 98oktan macksoppa och laddar ca 0,9bar :kocko vilket ger en mäktig effekt :tummenupp , även om risken för spikning är stor.

Med 10:1 geometrisk och 0.9 Bar blir det närmare 15:1 i effektiv kompression. Med 98 oktan... well, du ligger nog rätt nära gränsen.

Sänka tändningen kan du väl göra genom att fila lite på pickup-plattan, men det "fixar" ju inte problemet med den höga dynamiska/effektiva kompressionen. Du bör kika på tändstiften efter en fullgasrepa efter små "specks", dvs småkulor av smält aluminium.

Jag är själv ingen expert på området utan går bara på vad som verkar vara vedertagen "fakta" från verkliga livet i racingkretsar. Lustgas däremot har jag väldigt stor (och dyr) erfarenhet av. :D
 
mrabarth skrev:
... amatörbyggt fordon- regat som en "trehjulig motorcykel med karosseri" ...

Innebär det att man kör den på vaddå, A- eller B-kort ?

Hur ska den se ut... ?

Min designer-kompis kunde inte hålla fingrarna från en bild jag skickade...

Sorry, jag sabbar din tråd, ska sluta :gnissla
 

Bifogat

  • jocke_trike.jpg
    jocke_trike.jpg
    85.9 KB · Visningar: 154
AndersD skrev:
Innebär det att man kör den på vaddå, A- eller B-kort ?

Hur ska den se ut... ?

Min designer-kompis kunde inte hålla fingrarna från en bild jag skickade...

Sorry, jag sabbar din tråd, ska sluta :gnissla

Det gör inte så mkt.. Jag har fått de svar jag var intresserad av i en annan tråd. :tummenupp
Vi kan flytta diskusionen till en annan tråd som handlar lite mer än om just Turbo.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39230
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top