Tändningen stängs av högre hastigheter gsxr 750 -96

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Hej

Håller på bli tokig på hojjen!!!

1:an full gas funkar klockrent 2:an likadant.

3:an och resten e katastrof :huvet

runt 120- 140 så hugger motorn.. tändningen lägger av blir en jävla motorbroms...

varit att den huggt ett tag nu..

häromdan när ja smög upp den till runt 140 å höll den där så efter ett tag cirka 5 min så stängdes tändningen av typ, motorbromsades ner till cirka 90 innan den kom igång igen??? de va ett nytt fenomen?

ute å leka funkar utan problem så länge man inte gasar ut den i högre hastigheter :va:va:va

snälla någon som har någon idé!!

har blåst rent soppa filter och luftfilter......
 
Någon elkomponent som blir ledsen av värme, kanske? Glapp i stödkontakt eller dödarknapp?
 
Någon elkomponent som blir ledsen av värme, kanske? Glapp i stödkontakt eller dödarknapp?


tror inte de, för den går verkligen klockrent under 120.... :va du kan snurra runt å leka en hel dag utan att man märker ett skit så länge man inte ska ut å marscha över 120 helt stört e de!!

rasta hojjen å den hugger som fan!!
 
tror inte de, för den går verkligen klockrent under 120.... :va du kan snurra runt å leka en hel dag utan att man märker ett skit så länge man inte ska ut å marscha över 120 helt stört e de!!

rasta hojjen å den hugger som fan!!

Är det varvrelaterat, kört länge på samma varv som 6:an i 120, vad händer om du lägger i 4:an och håller samma varvtal.

Laddregulatorn kan spöka och ge för hög spänning eller inte ladda alls när det varvas.
 
Är det varvrelaterat, kört länge på samma varv som 6:an i 120, vad händer om du lägger i 4:an och håller samma varvtal.

Laddregulatorn kan spöka och ge för hög spänning eller inte ladda alls när det varvas.

De spelar ingen roll om de är 3:an eller 6:an den klipper motorn...

men laddregulatorn hög spänning, fått ett till fel sista tiden den skjuter huvudsäkringen ibland den vänster om sadeln. men aldrig hänt när jag kör utan bara när jag stått still å lagt i en växel, eller när ja stängt av hojjen.


Kan varva ut motorn 1:an å 2:an utan problem... varvstopp likadant...

kan de va så?? laddregulatorn?? känns långsökt?
 
Gaaahh, mardröm!!!! Hade ett liknande, men helt annat problem :va som är borta nu, efter lite skruvande på verkstad (dom vet inte själva exakt vad det var, dom hittade lite småglapp här o var, sa dom...)

Är du säker på att det är ett elfel? (såg det om huvudsäkringen, men ändå...) Jag fick en hel del förslag om vakuumslangen när jag beskrev mina symptom, som i korthet var att motorn verkade gå ner på tre, eller färre, vad vet jag, cyllar i korta ögonblick.
( Det gjorde den i alla farter och på alla växlar iofs...:rolleyes: )

Lycka till! :krama
 
Då detta enbart tycks vara fartrelaterat så är min första tanke att det faktiskt är fartvinden som orsakar problemet. Når du en viss hastighet så kanske luften passerar genom cykeln på ett sånt sätt en kabel kan börja glappa och att tändningen till en eller flera cylindrar därför slår av. Då får du automatiskt motorbroms.

Låt motorn gå med några tusen varv (vrid upp tomgången) samtidigt som du t.ex. petar på kablarna till tändhattarna. Tappar motorn helt plötslig varv så har du hittat felet.
 
Sätt dit nån sniken liten voltmätare som du kan kolla på när du kör.
Laddspänning ska ju ligga på ca 14V.
 
Som Mattias skrev. Prova att tillfälligt koppla ur sidostödskontakten, och/eller smörj stödets infästning. På en 14 år gammal hoj börjar fjädrarna nog bli lite slappa. Det har hänt att fartvinden pressat stödet så den kontakten spökat! Hela det paketet med sidöstödskontakt, dödarknapp och växel/neutralgivare hänger ihop och det klipper tändningen. Se bifogade skiss, ej från din hoj men från en annan suzuki 96.

edit: fel bild
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    87.1 KB · Visningar: 88
Last edited:
jag hade gått igenom bränslets väg ordentligt. När man blåser lite snabbare rinner soppan på rätt bra också. Fått samma symptom med dålig funktion av soppakran eller dito och av klämd vacuum till tanken och även rost i tanken som inte behöver synas i soppafiltret om det är flagor som är stora... Min erfarenhet...

Soppapumpen är väl inte fel att kolla också. Haft samma fel där faktiskt...
funkar kanon under 120. Blåser på snabbare och det börjar jäklas. Tvärdöd. Måste vänta en minut eller två. Och allt funkar klockrent igen.

Kan du starta din med ens efteråt? Eller blir den tungstartad? Eller måste du vänta en minut eller 5?
 
96an är ju en förgasarmotor
den har säkert trycksatta flotörhus från luftintagen på nått sätt

Kolla alla slanganslutningar på förgasarna och runt luftintagen

Supervanligt fel på äldre kawor, Har dock inte hört detta på en suzuki men låter ändå troligt
 
SkITHOJJJJJ :huvet:huvet:huvet:huvet

Nu är det helt varvtalsrelaterat!

runt 8000varv klipper den tändningen :huvet:huvet

bytt tändstift i hojjen och inget resultat.. bättre tomgång och bättre respons upp till 8000 sen dör den :va:va


Kan de va tändkablar eller tänspolarna??

tipps tack blir galen halva säsongen har snart gått. :huvet
 
Smuts i förgasaren?
Hur ser stiften ut?
Klipper den tändningen även vid tomgasning?
 
Smuts i förgasaren?
Hur ser stiften ut?
Klipper den tändningen även vid tomgasning?

Blåst ur förgasarna...
Nya Stift.....
tomgasning ej testat...

Har nu bytt tändkablar och tändspolar samma skit fortfarande :huvet:huvet


CDI? kan de va så? :va

Andra förslag :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top