Tändning på en Gixxer och en cbr??

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Hallå där!

Så här är läget:

Jag och en kompis har tänkt oss att köpa varsin varvtalsbegränsare till våra hojjar, ringde dalhems racing får att får lite mer information.

Det vi behöver veta är: Hur många tändspolar är det på våra hojjar och vilken typ av tändning är det på dom, magnet-tändning?

Min hoj: Gsxr 600 -97
Polarns: cbr 600 -96

Anledningen till att vi inte kollar upp det själv på våra hojjar är för att min hoj står inklämd i garaget bakom farsan gammbil så har ingen möjlighet att skruva i den just nu, och polaren har sin hoj i ö-sund (16mil härifrån) för han bor egentligen där, men läser nu på skidgymnasiet här i sollefteå.

Är tacksam för all hjälp vi kan få, vet du nånting om varvtalsbegränsare som kan vara bra att veta? Vet du något annat bra ställe där man kan köpa do på? Berätta det i sådana fall, för det är bara bra om man kan få lära sej lite mer om dom.

M.V.H ///Andreas Gradin

Last edited:
varvtalsbegränsare? För maxvarvet? Rätt övertygad om att det sitter orginal på era hojjar....börjades väl med det på mitten av 80-talet.

Brukar vara 2 tändspolar på radfyrorna. 1 spole på ett cylinderpar. Vad ska du med varvtalsbegränsningen till? Finns inget varvstopp eller? :va

Det sitter garanterat på de där hojjarna redan.
Om ni nu inte plockat bort dom av någon lustig anledning.

Eller vill ni ha ner maxvarvet eller? haha.
Och isf varför denna dumma idé?

NO_FEAR skrev:
Det sitter garanterat på de där hojjarna redan.
Om ni nu inte plockat bort dom av någon lustig anledning.

Eller vill ni ha ner maxvarvet eller? haha.
Och isf varför denna dumma idé?

vi ska ha dom för att dra ner maxvarvet om farbror stannar oss efter vägkanten och ska kolla om hojjarna är på 25kW... (vilket dom är nu) men vi har planer på att åka till tyskland till sommarn ett litet gäng å då vill vi helst slippa köra strypt, och blir vi stoppade så har man ju större chans att klara sej från att åka på ombesiktning eller att dom tar en för olovlig körning..

That's why....

Edit: har även tänkt prova på att köra lite bana i sommar och då vill jag inte köra med en strypt hoj, och jag vill inte heller hålla på att skruva dit å ta bort strypningarna konstant...

Last edited:
*Foxen* skrev:
vi ska ha dom för att dra ner maxvarvet om farbror stannar oss efter vägkanten och ska kolla om hojjarna är på 25kW... (vilket dom är nu) men vi har planer på att åka till tyskland till sommarn ett litet gäng å då vill vi helst slippa köra strypt, och blir vi stoppade så har man ju större chans att klara sej från att åka på ombesiktning eller att dom tar en för olovlig körning..

That's why....

det är 2 tändspolar på cbren iaf, vågar inte säga nåt om gixxern.

Kan du inte göra en enkel billig lösning då, om du nu har två spolar vilket jag misstänker att du har - sätt en brytare som kopplar ur drivningen till den ena, och jordar drivningen till jord genom ett motstånd (för att tändelektroniken ska slippa lida). Det borde ge långt under halva ursprungseffekten som resultat då det går tungt att driva runt två cylindrar. Självklart mår inte motorn eller oljefilmen i cylindrarna bra av att vara utan gnista, men det är ju bara i extremfall det skall användas.

zilog skrev:
Kan du inte göra en enkel billig lösning då, om du nu har två spolar vilket jag misstänker att du har - sätt en brytare som kopplar ur drivningen till den ena, och jordar drivningen till jord genom ett motstånd (för att tändelektroniken ska slippa lida). Det borde ge långt under halva ursprungseffekten som resultat då det går tungt att driva runt två cylindrar. Självklart mår inte motorn eller oljefilmen i cylindrarna bra av att vara utan gnista, men det är ju bara i extremfall det skall användas.

hmm.. det är faktiskt sant, men det känns som om jag ändå vill ha en lösning som inte är allt för elak för motorn. Men jag ska ta mej en funderare på ditt förslag! :tummenupp

Det är ju ett tag till innan hojsäsongen drar igång iaf..

E ni roliga eller?
Inser du hur lågt varv du måste ha för att hålla dig under 34hk?

Det finns ingen snut i världen som går på det där.

NO_FEAR skrev:
E ni roliga eller?

min hoj stryps som en griseknoa nu efter 7000varv, alltså kommer jag ställa in varvtalsbegränsaren så den stryps där nånstans mellan 7-8000varv...

Edit: Polisen står ju inte å vrider på gasen å säger: ahaaa, här har vi 37hp, det är 3för eller i den stilen precis...
Tanken är följande: Polisen stoppar en, man visar kortet mm. sedan om dom vill "kontrollera" att hojjen är på 25kW visar jag papprerna och om dom vill provköra eller höra hur den går på tomgång så går den som en 25kW om jag stryper den på de varvtalen som jag sagt..

Last edited:
aja, det funkar kanske.
Har inte själv testat så jag kan ju inte säga motsatsen.

NO_FEAR skrev:
aja, det funkar kanske.
Har inte själv testat så jag kan ju inte säga motsatsen.

hehe :) chansen är ju större att man klarar sig iaf, eventuellt att dom skickar in en på en ombesiktning, dom lär nog inte ta en för olovligkörning iaf..

*Foxen* skrev:
min hoj stryps som en griseknoa nu efter 7000varv, alltså kommer jag ställa in varvtalsbegränsaren så den stryps där nånstans mellan 7-8000varv...

Edit: Polisen står ju inte å vrider på gasen å säger: ahaaa, här har vi 37hp, det är 3för eller i den stilen precis...
Tanken är följande: Polisen stoppar en, man visar kortet mm. sedan om dom vill "kontrollera" att hojjen är på 25kW visar jag papprerna och om dom vill provköra eller höra hur den går på tomgång så går den som en 25kW om jag stryper den på de varvtalen som jag sagt..

men ärligt, vilken snut vet ens begränsningen för 25 kw? alltså hur gammal man ska vara?

sen om de stannar dig av ngn anledning (som jag inte fattar, du kör väl lagligt :D) så garanterar jag att när de kollar hojen och ser att den är reggad som 25 kw är det cool!

*Foxen* skrev:
hehe :) chansen är ju större att man klarar sig iaf, eventuellt att dom skickar in en på en ombesiktning, dom lär nog inte ta en för olovligkörning iaf..

alltså vet inte om jag är med, ska du köra strypt eller inte?

kAtanAmAn skrev:
men ärligt, vilken snut vet ens begränsningen för 25 kw? alltså hur gammal man ska vara?

sen om de stannar dig av ngn anledning (som jag inte fattar, du kör väl lagligt :D) så garanterar jag att när de kollar hojen och ser att den är reggad som 25 kw är det cool!

Dom har med säkerhet koll på körkortsåldern,dessutom så är det ju snart gjort att ropa upp till centralen och kolla.

kAtanAmAn skrev:

Jag ska köra ostrypt, men vill ha möjligheten att "strypa" den elektroniskt om det skulle behövas någon gång..

Om man ska skjutsa ett fruntimmer någon gång å deras farsa vill kolla om hojjen är "laglig" så kan man ju trycka på den lilla rackarns knappen å wipps så får hon åka med.. :hihi

4 separata tändspolar kom iaf '98 på gixxer 750. Visst är det förgasare på gixxern? Då har du garanterat 2 spolar på den oxo.

NO_FEAR skrev:
E ni roliga eller?

Min som är strypt i förgasarna kan man varva till 9000 sen händer det inte mycker mer :tomten

Wibbe skrev:
4 separata tändspolar kom iaf '98 på gixxer 750. Visst är det förgasare på gixxern? Då har du garanterat 2 spolar på den oxo.

japp, stämmer bra, det är förknasare på hojjen...
fasen, jag ska be farsan göra klar de där gamla åbäket till Saab V4 så man kan få meka lite med bettan :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul