Tändning- eller bränslefel?

Vridundret

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Skövde
Hoj
05-Yamaha MT01 83-GSX750es
Har efter vissa vedermödor fått iordning på bromsar och laddning MM min gamla GSX 750

Så idag var det dax för första ordentliga åkturen för att se att allt funkar innan besiktningen,Men det blev smolk i bägaren direkt. Den går kalasfint på tomgång, ruskigt lättstartad och obelastad (läs torrgasande) går den rent genom hela registret.
Men vid belastning, alltså åka på vägen så går den inte på alla burkar mellan 2500 och 4500 RPM lyckades några gånger få den att hacka sig över 4500 då gick den bra i ngr sekunder sen samma sak igen..låter som det är 1 burk som inte gårhttp://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/angry.gif

Är det troligast att felet ligger på tändningssidan,eller är det något knas med gasarna???
 
Last edited by a moderator:
Har du bytt stift? Borde synas om det missas på någon cylinder. Men väldigt troligt förgasar relaterat ta ner å gör rent och kola membranen noga.
 
stiften är inte bytta men det är på G. alla gasare är rengjorda och nya packningar.

Borde den inte gå illa även vid torrgasnnig om det är fel på bränsle sidan??
 
stiften är inte bytta men det är på G. alla gasare är rengjorda och nya packningar.

Borde den inte gå illa även vid torrgasnnig om det är fel på bränsle sidan??
Nu skriver du ju inte om det är 4500rpm på ettan eller femman, men oavsett växel så går det åt betydligt mycket mer energi för att köra en hoj på 4500 än för att torrgasa, dvs mer gaspådrag, mer soppa osv, sammantaget så kan ett dåligt stift mycket väl orka tända soppablandningen när du står still, men inte när du kör. Så byt stift, det är mitt tips.
 
Okej..glömde det gäller på alla växlar men avsevärt mer från 3:an och upp

på 1-2an så gick det ibland att få snurr på det
 
Har nu bytt till nya stift och detta gjorde skillnad, Nu går den på alla burkar. Men den tvekar fortfarande på 4&5an vid belastning från 4500 rpm och uppåt.1,2,3an går den i det närmaste rent genom hela registret.

Bör väl nämnas att maskinen har stått i 12 år och har precis börjat rulla igen. Ska besiktiga på fredag morgon..hoppas på det bästa:)
 
Besiktningen avklarad med blanka papper,,,Men nu går den skit igen,,,,

Verkar ha något tjall i dödarknappen på styret.
Den stoppar väl motorn genom att kortsluta tändningen eller?Kan ett litet överslag där strula till det för tändningen när man kör?
 
Besiktningen avklarad med blanka papper,,,Men nu går den skit igen,,,,

Verkar ha något tjall i dödarknappen på styret.
Den stoppar väl motorn genom att kortsluta tändningen eller?Kan ett litet överslag där strula till det för tändningen när man kör?

Jag är tveksam till att dödarknappen skulle göra så att den går dåligt på vissa vartal eller växlar. Den är nog snarare går eller inte går.

Dina tidigare problem skulle jag säga att det är hög sannolikhet för att det är tändspolen.

Om man har misständningar som varierar beroende på varvtal, gaspådrag och belastning så är det ju antingen förgasarna eller tändningsrelaterat. Du hade ju rengjort och fixat förgasarna och då återstår att det är något tändrelaterat.
Ny tändstift gjorde ju skillnad enligt dig men det blev inte helt bra.

Min gissning är att tändspolen är gammal och isoleringen inne i den inte längre är så bra. Då får man problem med överslag inne i spolen vilket får till följd att den misständer lite beroende på just varvtal och gaspådrag.
Det är svårare att generera gnista med högre fyllnadsgrad (dvs mer gaspådrag) då det ger mer motstånd i gnitsgapet på tändstiftet och då får man överslag inne i tändspolen istället.
Det medför att den går dåligt på vissa varvtal och framför allt med mycket gaspådrag.
Överslagen inne i spolen gör att den ganska fort packar ihop helt och då kommer den att gå jättedåligt. Vilket du nu råkat ut för.

Min gissning är att om du byter ut tändspolen så löser det problemen. Om det inte är så att du har något mer fel.
 
Tackar för all respons,

Hittade roten till allt ont..Slet isär fuggarna och det visade sig vara lite skit i bränsleröret mellan 3ans och4ans förgasare,Plus att bensinkranen inte öppnar helt på vacuum, Utan måste ställas i PRI läget..Nu verkar allt lira som det ska och den går så bra den kan,,Ska kika på bensinkranen senare men nu måste det åkas...:banana
 
Säg det roliga som varar. Gick skapligt dom 5mil jag körde,Men det ryckte och gick ojämnt vid gaspådrag företrädesvis vid segdragning och ax på låga varv på hög växel. Har mätt upp tändspolarna och dessa ger 24,9 resp 25,7 på sekundär sidan rekommenderat är 30-50 medans primärsidan ger 4,5 resp 4,7 rekommenderat 2-5 är detta den troliga orsaken trots allt??
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top