Tändlåsbyte Yamaha R1

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
R1 moppe
Hejsan!
Har en svensk Yamaha yzfr1 från 2003, tappade tyvärr bort den enda nyckeln jag hade och beställde ett nytt låskitt från ebay och honkong men när jag skulle byta så stämmer inte den ena kontakten (den mindre), på gamla stammen är kontakten på 3 stift medans den på nya tändlåset har 2, tror det har att göra med halvljusautomatiken eller possitionslyset men om någon vet bättre så får dom gärna rätta mig.
Iaf så pröva vi att koppla in den kontakten som passa samt att kabla mellan de mindre kontakterna och vi lyckades starta upp hojen men bakljuset och typ blinkers fick vi aldrig ordning (vi kopplade hej vilt mellan stiften utan att ha någon koll)
Någonstans i allt chanskopplande så lyckades jag få in en av de mindre kablarna från hojens del av kabelstammen ner i den strömförande större kontakten och efter de så lyser inte den gröna lampan men motorlampan lyser (gula) och hojen startar inte, startmotor går ej runt (ungefär som när man försöker starta fast stödet är nere)
Soppa pumpen och sånt verkar funka men det bara klickar i ett relä under sitsen.

Någon som har bättre koll på vad det kan vara för fel?!

Tacksam för svar

Last edited:
Berka_ skrev:
Hejsan!
Har en svensk Yamaha yzfr1 från 2003, tappade tyvärr bort den enda nyckeln jag hade och beställde ett nytt låskitt från ebay och honkong men när jag skulle byta så stämmer inte den ena kontakten (den mindre), på gamla stammen är kontakten på 3 stift medans den på nya tändlåset har 2, tror det har att göra med halvljusautomatiken eller possitionslyset men om någon vet bättre så får dom gärna rätta mig.
Iaf så pröva vi att koppla in den kontakten som passa samt att kabla mellan de mindre kontakterna och vi lyckades starta upp hojen men bakljuset och typ blinkers fick vi aldrig ordning (vi kopplade hej vilt mellan stiften utan att ha någon koll)
Någonstans i allt chanskopplande så lyckades jag få in en av de mindre kablarna från hojens del av kabelstammen ner i den strömförande större kontakten och efter de så lyser inte den gröna lampan men motorlampan lyser (gula) och hojen startar inte, startmotor går ej runt (ungefär som när man försöker starta fast stödet är nere)
Soppa pumpen och sånt verkar funka men det bara klickar i ett relä under sitsen.

Någon som har bättre koll på vad det kan vara för fel?!

Tacksam för svar
Enligt elschemat ska det vara fyra kablar till tändlåset, två hanterar +in och + ut, sedan har du två som kopplar samman säkerhetskretsen för motorstart/stopp (sidostöd-koppling-neutral) med ECUn.
Det är inte så bra om man råkar korskoppla de två kretsarna... :gnissla

Mät upp tändlåset och koppla rätt, kolla säkringar..

Edit...
Just ja, schemat är för amerikanska hojar och de har sällan parkering/bakljuset kopplat genom tändlåset, på svenska hojar finns ett extra läge för att tända p-ljus på tändlåset, finns det ska du ha en kabel ut för det också...

Här en gammal tråd som handlar om något liknande:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270621-Någon-pärla-som-kan-läsa-elschema

Last edited:
Observera att vi lyckades starta hojen i början men efter att jag nog lyckades skicka starkare ström in i någon av signalstyrningarna och efter de så är hojen död. Alla säkringar är hela men misstanke om att något relä eller liknande är bränt, men vad/vilket?!

Som sagt jag har skruvat ofantligt lite hoj och har nästan svag kännedom om just dessa prylar med el och signaler, därför skulle jag behöva få lite hjälp vart jag skall börja felsöka och hur jag skall gå tillväga.

OZZIAN
Tackar.

Ja det var ju bara 4 kablar på nya tändningslåset och 5 på gamla.
Det är lugnt :tummenupp
Vad du måste kolla är att det nya låset verkligen har en separat krets för startskyddskretsen (fast det borde den ha iom att det funkade först).
Vissa lås har istället funktionen att +in går ut i alla kablar beroende på i vilket läge nyckeln står.

Är det så funkar det inte som förut men i så fall kopplar du bara ihop kabeln från startskyddsrelät och den till ECUn så ska det funka..

Vad som kan ha gått sönder?
Startskyddskretsen är inte direkt avsäkrad men kolla alla säkringar ändå,
Annars kan någon diod kan ha gett sej i pos tio startskyddsrelät..
Förhoppningsvis sitter det en skyddsdiod i ECUn så inte den tagt skada men jag vet inte säkert. :tummenupp

Får du bara ordning på starten så räcker det att du kopplar kabeln för P-ljus/bakljus till utgående + från T-låset

Last edited:
Okay, ja vi lyckades starta och stänga av hojen med nya låset som det är tänkt men jag har för mig att blandannat bakljuset inte lös ens då hojen var igång och eftersom vi bara hade kopplat ihop 2 kablar och fortfarande hade en lös tåt från hojen så försökte vi testa att detta den på de andra 2 för att se om bakljuset tändes. Sen klanta jag mig och stoppa ner den kabelstumpen i den större kontakten med +... Ja sen vare godnatt

Har strömmen gått in i någon av kablarna för startsäkerhetskretsen (vilket ju verkar troligt) så har det gått +12V till antingen ECUn eller till Säkerhetsrelädosan (se de röda linjerna i bifogad bild).

Om alla säkringar är hela och du har kopplat rätt i tändlåset så är det dags att läsa ut felkoder.

Hur du gör finns i bifogad PDF, det är på engelska, tycker du det är knöligt kan vi köra en snabbgenomgång i så fall.

Kolla först om det finns e,v felkoder (i diagmode knappar du dej fram till diagcode 61 på displayen, där kommer lagrade felkoder att visas)

Om ström gått in i säkerhetsrelädosan så finns där några dioder som kan ha tagit skada.
Även sidostödsbrytaren och/eller neutrallägesbrytaren kan e,v brunnit.

Dessa funktioner går att testa i "Diagnos mode" genom att knappa dej fram till diagcode 20 för sidostödet och 21 för neutralbrytare, när du lägger i och ur friläge och fäller upp och ner sidostödet så skall det ändras status i displayen..

Har strömmen gått in i någon av kablarna för startsäkerhetskretsen (vilket ju verkar troligt) så har det gått +12V till antingen ECUn eller till Säkerhetsrelädosan (se de röda linjerna i bifogad bild).

Om alla säkringar är hela och du har kopplat rätt i tändlåset så är det dags att läsa ut felkoder.

Hur du gör finns i bifogad PDF, det är på engelska, tycker du det är knöligt kan vi köra en snabbgenomgång i så fall.

Kolla först om det finns e,v felkoder (i diagmode knappar du dej fram till diagcode 61 på displayen, där kommer lagrade felkoder att visas)

Om ström gått in i säkerhetsrelädosan så finns där några dioder som kan ha tagit skada.
Även sidostödsbrytaren och/eller neutrallägesbrytaren kan e,v brunnit.

Dessa funktioner går att testa i "Diagnos mode" genom att knappa dej fram till diagcode 20 för sidostödet och 21 för neutralbrytare, när du lägger i och ur friläge och fäller upp och ner sidostödet så skall det ändras status i displayen..

OKEJ!
Tack så hemskt mycket,jag skall försöka hinna med att titta på D i helgen.
Jag återkommer med info hur de gått.

Jag försöker läsa pdf filen i min mobil men den ser ut som hyroglifer.
Måste jag ha en dator och program för att läsa felkoderna eller går det helt utan?

Ska hem och se om filen blir läsbar på datorn

Funkar i min mobil..
Behövs en läsare för adobe acrobat (pdf) filer..
funkar säkert bättre i datorn..

Lycka till med hojen :tummenupp

Felet är hittat och det var kontakten till frilägesgivaren som hade brunnit,
så nu blir det att beställa en ny och koppla in de nya tändningslåset rätt :arsele

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla