tändinställning kx250

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Har en kx250-93 som inte vill igång,den får soppa och allt verkar som det ska men den startar inte.Har bytt tändsystem(SEM) satt ett likadant på innan men det gick sönder så jag fick tag i en begagnat tändplatta och svänghjul.

Det verkar inte som om den tänder på rätt ställe har inte ens fått den att tända till nånting då jag har hållit på och sprungit med den nerför backar och stått och kickat.Har renoverat motorn.
Nu till frågan...det finns ingen tvåtaktsräv som kan berätta hur jag ställer in tändningen och kollar så att allt blir optimalt?kan skicka med bilder på alla grejjer bara nån kan va till hjälp :pannkyss
Om nån vill så kan vi byta,SEM tändsystem med lysen och allt mot ett original :)

Last edited:
Du har väl ett hål i svänghjulet som du ska stoppa en liten svetstråd/gem/grillspett i och som ska gå in i ett spår i tändplattan. Fritt ur minnet så ska hålet/spåret vara i linje vid 1,8-2,4 mm före kolven är i topp.

Brännström skrev:
Har en kx250-93 som inte vill igång,den får soppa och allt verkar som det ska men den startar inte.Har bytt tändsystem(SEM) satt ett likadant på innan men det gick sönder så jag fick tag i en begagnat tändplatta och svänghjul.

Det verkar inte som om den tänder på rätt ställe har inte ens fått den att tända till nånting då jag har hållit på och sprungit med den nerför backar och stått och kickat.Har renoverat motorn.
Nu till frågan...det finns ingen tvåtaktsräv som kan berätta hur jag ställer in tändningen och kollar så att allt blir optimalt?kan skicka med bilder på alla grejjer bara nån kan va till hjälp :pannkyss
Om nån vill så kan vi byta,SEM tändsystem med lysen och allt mot ett original :)

Prova m stroboskoplampa. Kräver iofs batteri/startkablar. Minus måste oxå kopplas
till chassiet, förutom till lampan. Streck på svänghjulet o vevhuset vid öd kan
du fixa själv. Om det inte finns redan.
/u

Har fått igång crossen nu!!! :pannkyss
upptäckte att jag hade satt tändplattan upp och ner,alltså den tände 180 grader fel :tungan
Nu har jag kommit till ett annat problem jag tänkte fråga om,crossen har ingen tomgång för tillfället,(har bara provstartat den) och då man släpper gasen så den nästan dör på friläge så vänder motorn och man kan backa!beror det på att jag har för mycket förtändning eller bara på att jag inte har nån tomgång?den verkar annars gå helt kanon nu :tummenupp

farmerlip skrev:
Jupp, hur har du ställt tändningen?
Är det ett sem-system? Isf hur många hål har du i svänghjulet?
jag har ett SEM,vad menar du med hål?jag kan gå ut och ta bilder på allt om det är till nån hjälp!Vet inte hur många grader den är ställd på men jag har då vridet tändplattan det som går till höger just nu och den går bara bakåt :confused:
Hade den ställd moturs förr och då misstände den bara som om det var en loppa på stiftet,provade ställa den medurs det som gick och nu verkar den gå renare men den går bara bakåt :huvet

Last edited:
Det fanns på mina SEM ett hål i svänghjulet. Igenom detta hål skulle man stoppa in nått smalt som skulle in i ett hål/skåra på tändplattan. Dessa 2 hål skulle vara i linje 1,8-2,4mm före kolven vänder.
Du har vridigt tändplattan åt höger? Om du vrider max vänster då, moturs?
Bilder tack!
Brännström skrev:
jag har ett SEM,vad menar du med hål?jag kan gå ut och ta bilder på allt om det är till nån hjälp!Vet inte hur många grader den är ställd på men jag har då vridet tändplattan det som går till höger just nu och den går bara bakåt :confused:
Hade den ställd moturs förr och då misstände den bara som om det var en loppa på stiftet,provade ställa den medurs det som gick och nu verkar den gå renare men den går bara bakåt :huvet

Brännström skrev:
Har fått igång crossen nu!!! :pannkyss
upptäckte att jag hade satt tändplattan upp och ner,alltså den tände 180 grader fel :tungan
Nu har jag kommit till ett annat problem jag tänkte fråga om,crossen har ingen tomgång för tillfället,(har bara provstartat den) och då man släpper gasen så den nästan dör på friläge så vänder motorn och man kan backa!beror det på att jag har för mycket förtändning eller bara på att jag inte har nån tomgång?den verkar annars gå helt kanon nu :tummenupp
Kolla om du monterat styret rätt !!

Brännström skrev:

1:Fixera kolven i tändläge (med ex.indikatorklocka)
2.Fixera svänghjul ihop med stator. Använd 2mm borr eller svetstråd.
Med tändspole nr 10188800 i hål nr.91, med tändspole nr.19189400 i hål nr 90 på svänghjulet.
3. Drag fast svänghjul.
4. Märk svänghjulet-Vevhus med körnslag eller märkpenna vid rätt tändpunkt.
5. Starta motorn,finjustera tändläget med stroboskoplampa, flytta svänghjulet på axel till det är korrekt.
6. Drag efter svänghjulet moment 8,0 kg
7. Tändläge KX 250 -93 1,4mm F.Ö.D.
Lycka till !!!!

Har varit och kikat på grejjerna ikväll och börjar förstå mig på hur man ska göra,ska bara vänta tills jag fått tag i en svänghjulsmutter.
Jag snurrar alltså motorn så att den är i tändläge(just före Ö.D) och sen sätter jag dit svänghjulet på vevaxeln och sticker borren i hålet på svänghjulet och fixerar den mot skåran i tändplattan som sitter innanför,och drar sen åt svänghjulet så ska det stämma? :fyllisar
Tack för all hjälp! :pannkyss :tummenupp

Har skruvat mig tokig nu på det där! :huvet
det "nya" svänghjulet som jag köpte är inte likadant som det gamla,det har bara ett hål istället för två :confused:
Provade sätta dit det gamla idag,inte det fräschaste kanske men magneten för tändningen satt då kvar i svänghjulet men inte mycket annat :D
Gick då inte igång trotts spring,stön och tjöt :gnissla
kan inte lägga upp bilder på grejjerna eftersom dom är för stora och jag vill inte sänka kvaliteten för då syns det så dåligt,men nån vänlig själ som kan det här kan ju skicka sin msn adress till mig så kan jag skicka bilderna så man får nån hjälp :pannkyss

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...