Tändförställare R1?

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Jag har tänkt att öka förtändningen på min R1-99, men hittar inget ställe där de säljer Ignition advancers till en sådan hoj. Någon som kan ge tips?

Har även fått förslag om att fila upp originalet själv, för att få ställbar tändning. Men jag tycker det verkar lurigt, risken att tändningen ändrar sig verkar alldeles för stor. Någon som har provat och vet hur man säkerställer att det verkligen sitter fast?

Robban #42 NSB skrev:
Jag har tänkt att öka förtändningen på min R1-99, men hittar inget ställe där de säljer Ignition advancers till en sådan hoj. Någon som kan ge tips?

Har även fått förslag om att fila upp originalet själv, för att få ställbar tändning. Men jag tycker det verkar lurigt, risken att tändningen ändrar sig verkar alldeles för stor. Någon som har provat och vet hur man säkerställer att det verkligen sitter fast?

Kolla med http://www.motospeed.com dom har!

Robban #42 NSB skrev:
...Har även fått förslag om att fila upp originalet själv, för att få ställbar tändning. Men jag tycker det verkar lurigt, risken att tändningen ändrar sig verkar alldeles för stor. Någon som har provat och vet hur man säkerställer att det verkligen sitter fast?
Det funkar. Hade du inte moppe? Tändplattan satt ju alltid med långhål.
Alla bilar förr hade ju brytarna (ja, jag skrev ju "förr"!!) med platta med långhål. Det funkar!
Fila o var glad! Men du får själv räkna ut hur mycket. Fram med räknaren, matteböckerna och sinus, cosinus och tangens nu! Full fart!

Edit:
Friska skruvar med fina (dvs plana, ej knöliga) brickor under samt en gnutta Loctite på gängorna är ju ett tips. Du behöver _inte_ tokdra för att dom ska bli kvar, Loctite gör susen.

Last edited:
Min tändplatta på gammelgixxern är filad av nån tidigare glad ägare, och det är inget problem med att det lossnar, jag kör utan loctite dessutom.

tänd förställare

Robban #42 NSB skrev:

Tja vad kostar dom på moto-speed? ska själv köpa en men funderar på att beställa en från USA i stället kostar 400:-+ 190 i frakt.

Var inne och kollade nu på motospeed 1650!!!!!!!!!!!! :(
Kolla på www.gravesport.com/engine_yamahaR1.html
Fullt justerbar för 75$ ca 560 SEK

Last edited:
har hittat

Problemet med R1:an är att plattan inte är skruva, utan det sitter en styrpinne, och därefter en stor bult i mitten som håller alltihop. De justerbara som finns är tvådelade, med 3 skruvar som håller ihop allt, och det verkar betydligt stabilare.

Jag har dock hittat två ställen i Sverige som säljer, och jag beställde nyss en från KK-racing. Kostar ca 800.-, och det går att välja om man vill ha 2,4 eller 6 graders förtändning. Själv valde jag 2 grader, mer känns lite riskabelt om man inte har justerbart.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025