Tänder dåligt..

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Suzuki RGF 125cc - 92 gäller det

Nu under vinter när jag skall fixa till hojjen på en del plan så tänkte jag höra vad som kan göra att hojjen är grinig och inte startar utan kräver att man springer igång den? Detta är ju otroligt jobbigt om man skall åka någonstans och inte har lust att bli svettig jämt

När hojjen stått några dagar så startar den inte, att använda elstarten är ingen idé, startmotorn suger ut batteriet och vips så är batteriet slut. Det måste ju vara något som tänder dåligt eftersom den inte ger några indikationer på att tända igång bara när den varit och är varm.

Nu var det cirka 1 månad om inte mer ja hade igång den men vill gärna kunna fixa detta om det nu är något man kan åtgärda eller om det bara beror på att den helt enkelt är kall. Roligt och åka till skolan o sen när man ska hemma få springa igång den :/ Då skäms man ju!

Micke_Lindstrom skrev:
Smuts i choken kanske?

Hmm, nja... Den behöver jag ju inte ens använda, kan det vara den då? När ja springer igång har jag ingen som helst gas den tänder igång själv så småningom efter att sprungit ett tag :/

Förutom förg trubbel kan det oxå bero på taskig komp. T.ex. pga slitet cyl.lopp, kolv el ringar. Motorer i bra skick startar mycket lättare. Gör ett komp.prov på den o ta reda på vad trycket minst ska vara. Obs inte komp.förhållandet (8.5:1 el dyl) utan trycket, atm, kPa el motsv.
/u

Kan vara batteriet som är kass.
Hade samma problem med min båt (Yamaha 175 hk). När jag körde med startmotorn så kunde inte batteriet leverera tillräckligt med ström till tändningen.

Prov att starta hojen med startkablar och ett friskt batteri, funkar det då så är det bara att knalla i väg och handla ett batteri.

Hur länge sedan var det motorn servades ? Kolla skicket på cylinderloppet, läge för byte av kolv och kolvringar (i synnerhet), nytt tändstift (är gnistan stark och fin, rätt gnistgap, oxidation i tändkabel och kontakter ?), är avgasutblåset rent ? osv.

Vad jag vet är den motorn rätt nyligen genomgången. Byt batteri till att börja med, sen stift. Vad kostar en kompmätare? Funkar biltemas? :)

Att nån kallar en motor nygenomgången är inga garantier alls. Det sk-er motorn i sas.
Jo, tror nog biltemas mätare duger, brukar vara lättast m gummikona, kan vara knepigt att komma åt om man har otur.
/u

ulf_lundin skrev:
Förutom förg trubbel kan det oxå bero på taskig komp. T.ex. pga slitet cyl.lopp, kolv el ringar. Motorer i bra skick startar mycket lättare. Gör ett komp.prov på den o ta reda på vad trycket minst ska vara. Obs inte komp.förhållandet (8.5:1 el dyl) utan trycket, atm, kPa el motsv.
/u

Instämmer att det kan vara kompet som är lågt. Hade precis samma problem på min första hoj som iofs var en 4-taktare, men den startade inte med startmotorn. Man var tvungen att springa igång den. Efter mycket felsökning så gjorde jag ett komptest och det visade sej att 2 av 4 cylindrar mer eller mindre saknade kompression (~2 bar), de två resterande cylindrarna var helt ok.

Skäggis skrev:
Instämmer att det kan vara kompet som är lågt. Hade precis samma problem på min första hoj som iofs var en 4-taktare, men den startade inte med startmotorn. Man var tvungen att springa igång den. Efter mycket felsökning så gjorde jag ett komptest och det visade sej att 2 av 4 cylindrar mer eller mindre saknade kompression (~2 bar), de två resterande cylindrarna var helt ok.

Hur funkar detta med kompmätare?

Det är ju så lustigt, för det har blivit sämre o sämre med tiden... Har sprillans nytt batteri och sprillans ny startmotorkol.
Förr när man körde och den blev varm kunde man starta den lätt igen om man stängde av den en kort stund, nu startar den lite ibland.

Esquina skrev:
Hur funkar detta med kompmätare?

Det är ju så lustigt, för det har blivit sämre o sämre med tiden... Har sprillans nytt batteri och sprillans ny startmotorkol.
Förr när man körde och den blev varm kunde man starta den lätt igen om man stängde av den en kort stund, nu startar den lite ibland.

Undrar du hur en kompmätare funkar?

De skruvar ur tändstiftet och skruvar i en mojäng i tändstiftshålet. Sedan kör du startmotorn så vevn går några varv så visar mätaren hur många bar det är. Vanligt är väl att det ligger mellan 9-11 bar (på 4-takt, 2-t vet jag ej) men det får du kolla upp vad det ska vara just på din hoj.

Om kompressionen skulle vara dålig så kan du ju börja med att byta kolv eller kolvringar, en enkel operation på en 2-t. Om cylindern är skadad (repor) så får du borra om eller bara horna om det inte är så farligt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...