Täcka er registreringsnummer

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tror Ni verkligen att utelämnande av regnr förhindrar något?

Jag som är numera 40+ har halvkoll på internet kan inom tio minuter hitta vart ditt hem är utan regnummer. Så tror ni de som verkligen vill hitta det har problem med det?

Att utelämna regnr förhindrar absolut ingenting förutom för verkliga köpare som vill se ägar- och fordonhistorik.

Jag har förvisso bara sålt några mc privat men har aldrig blivit mailbombad eller nerringd fast båda hojarna var lågt prissatta och åtråvärda. Det kanske är skillnad på mc och en 5-serie bmw...
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag som är numera 40+ har halvkoll på internet kan inom tio minuter hitta vart ditt hem är utan regnummer. Så tror ni de som verkligen vill hitta det har problem med det?
Skulle vara intressant att veta hur du löser det om man använder sig av Blockets tillfälliga telnr eller inte anger ngt telnr alls.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Skulle vara intressant att veta hur du löser det om man använder sig av Blockets tillfälliga telnr eller inte anger ngt telnr alls.
Så du menar att du har fullständig koll på ditt virtuella fingeravtryck för det har inte jag?

T.ex en 1290 SD i Göteborg kan visst vara en utmaning men det är knappast omöjligt att hitta.

Visst kan det vara en utmaning för en liga från öststaterna om de inte har svensk hjälp men det är knappast bara dom som stjäl hojar.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Så du menar att du har fullständig koll på ditt virtuella fingeravtryck för det har inte jag?

T.ex en 1290 SD i Göteborg kan visst vara en utmaning men det är knappast omöjligt att hitta.

Visst kan det vara en utmaning för en liga från öststaterna om de inte har svensk hjälp men det är knappast bara dom som stjäl hojar.
Ser inte att jag påstod det någonstans men du får gärna citera den delen för att påminna mig.
Sedan hade jag inte heller förväntat mig att du skulle ha koll på mina virtuella fingeravtryck. Hade varit konstigt isåfall.

Eftersom du hävdar att du på 10 minuter kan ta reda på var en person bor om du inte har reg nr på fordonet så var jag bara intresserad av hur du gör om du inte heller vet vilket tel nr personen har.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ser inte att jag påstod det någonstans men du får gärna citera den delen för att påminna mig.
Sedan hade jag inte heller förväntat mig att du skulle ha koll på mina virtuella fingeravtryck. Hade varit konstigt isåfall.

Eftersom du hävdar att du på 10 minuter kan ta reda på var en person bor om du inte har reg nr på fordonet så var jag bara intresserad av hur du gör om du inte heller vet vilket tel nr personen har.

Om det inte finns varken regnr, namn eller telefon så blir det såklart svårare men är du med i en fb-grupp kan man luska ut saker därifrån eller om du bor i bushen eller postar mkt här tex. Dock går de flesta säkert på minsta motståndets lag där alla uppgifter redan finns men vill man verkligen hitta någon så går det med lite ansträngning.

Jag gick en utbildning där vi under en lunch pratade om lön varvid en 30ish kille sa att det inte var några problem att hitta de uppgifterna och 10min surf senare talade han om vad jag tjänade... ????
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Om det inte finns varken regnr, namn eller telefon så blir det såklart svårare men är du med i en fb-grupp kan man luska ut saker därifrån eller om du bor i bushen eller postar mkt här tex. Dock går de flesta säkert på minsta motståndets lag där alla uppgifter redan finns men vill man verkligen hitta någon så går det med lite ansträngning.
Ok, så det där garanterade 10min kanske inte riktigt håller längre ;)

Jag gick en utbildning där vi under en lunch pratade om lön varvid en 30ish kille sa att det inte var några problem att hitta de uppgifterna och 10min surf senare talade han om vad jag tjänade... ????
Fast det där är en helt annan sak. Om du är en helt vanlig löntagare kan man mkt enkelt ta reda på vad du tjänar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kan förstå att man inte vill skylta med regnummer i en offentlig annons. Det finns ju ingen anledning att göra jobbet lättare för dem som inte kan skilja på ditt och mitt.

Men jag förstår överhuvudtaget inte varför man annonserar ut en hoj istället för att byta in den. Att annonsera ut något billigt på Blocket är ju ett alldeles utmärkt sätt att få kontakt med en sida av samhället som man helst inte vill se...

Enkelt, tar man den i inbyte får man 30% mindre för den.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om man vänder på resonemanget då?
Vilka fördelar skulle de ha som tjuv att leta objekt på tex blocket?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tror Ni verkligen att utelämnande av regnr förhindrar något?

Jag som är numera 40+ har halvkoll på internet kan inom tio minuter hitta vart ditt hem är utan regnummer. Så tror ni de som verkligen vill hitta det har problem med det?

Att utelämna regnr förhindrar absolut ingenting förutom för verkliga köpare som vill se ägar- och fordonhistorik.

Jag har förvisso bara sålt några mc privat men har aldrig blivit mailbombad eller nerringd fast båda hojarna var lågt prissatta och åtråvärda. Det kanske är skillnad på mc och en 5-serie bmw...

Det handlar bara om att göra det svårare för tjuven och förhoppningsvis få buset att välja bort just min hoj. Precis som med lås, har hoj A fler lås än hoj B så väljer tjuven oftare hoj B. Tjuvar vill som bekant jobba så lite som möjligt för mödan, annars hade de arbetat ihop pengarna till egen knarr(k).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man vänder på resonemanget då?
Vilka fördelar skulle de ha som tjuv att leta objekt på tex blocket?

Du behöver inte åka runt och leta utan kan sitta hemma i rånarkulan och shoppa på nätet.
Blocket är enklare än diverse upplysningstjänster som anger vem som bor var och har vad i ägarregistret.

Ska laga krockad BMW? Behöver delar till en vurpad Ducati köpt billigt av polaren som känner nån på hojfirma?

In på blocket, lägg en bevakning om det inte finns. Vänta till rätt färg/utrustning dyker upp via push-notis i luren.
Ut med vita skåpet och kofoten och hämta.

Men såklart, så kan det ju inte gå till..hur skulle det se ut..:gnissla
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att du är mycket närmare sanningen än många här vill förstå...

Enligt mycket säkra källor inom rättsväsendet så begås alla fordonsstölder och alla villainbrott i våra trakter av två "typer" av tjuvar - lokala knarkare och kringresande öststatspack. Fördelningen dem emellan ligger väldigt nära 50/50. Andra "typer" av tjuvar är så gott som obefintliga.

Dessa tjuvar är varken intelligenta eller ambitiösa och deras jobb är inte heller särskilt välplanerade. De följer minsta motståndets lag och de utför nästan alltid sina jobb när tillfället dyker upp. Det finns således ingen som helst anledning att förse dem med enkel information om vilket regnummer som bor var. Om de själva måste införskaffa information så är sannolikheten mycket högre att de struntar i just ditt fordon.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl enklast för den som är ute efter något specifikt att beställa ett registerutdrag från Transportstyrelsen. Sitta och scanna annonser tar alldeles för mycket tid.
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Tror Ni verkligen att utelämnande av regnr förhindrar något?

Jag som är numera 40+ har halvkoll på internet kan inom tio minuter hitta vart ditt hem är utan regnummer. Så tror ni de som verkligen vill hitta det har problem med det?

Att utelämna regnr förhindrar absolut ingenting förutom för verkliga köpare som vill se ägar- och fordonhistorik.

Jag har förvisso bara sålt några mc privat men har aldrig blivit mailbombad eller nerringd fast båda hojarna var lågt prissatta och åtråvärda. Det kanske är skillnad på mc och en 5-serie bmw...

Som tidigare nämnts av några andra skribenter, så handlar det om att försvåra för packet att sno/råna en på det annonserade objektet.
Det finns inget tvång på att sätta ut telefonnummer eller hur?
Jag bestämmer själv vem jag vill sälja till och de oseriösa mail som kommer och bara vill ha regnr eller sista pris åker i papperskorgen.
Jag tror att de flesta här har lite magkänsla och kan klura ut vilka spekulanter som är seriösa.
Då brukar det inte heller vara några problem att justera priset något för att kunna genomföra affär.
Problem solved! :tummenupp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top