Szr 660

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Hejsan alla.

Jag har skaffat mig en Yamaha SZR 660 som jag hade tänkt ge lite kärlek under vintern som kommer. Kommer blir en komplett renovering så till vida att jag kommer renovera allt som behövs. I första hand så kommer motorn få sig en omgång, även ev lite trimm prylar. Sedan så lär det nog bli nya lager lite överallt som tex svinglagring, styrlagring mm. Hade tänkt ge den en ny lackering både på kåpor och ram, fälgar. Ev även motorn ber på hur den kommer se ut efter att jag har tvättat alla bitar :rolleyes: Så nu till saken!
Är det någon som vet några roliga länkar ang just denna hojen? Eller är det någon som vet om det finns någon/några firmot runt om i Sverige som har bra koll på dessa små hojarna? Hade varit bra att ha så mycket info som möjligt om hojen innan man börjar riva i grejorna :rolleyes:

http://www.motorradpower.de/ Här kan du hitta verkstadsmanualen (om du inte redan har den) och även forum där några kunniga tyskar håller till.

Tigraft Japan Har roliga saker men tyvärr dyrt att beställa och svåra att få svar ifrån.

http://www.supermono.co.uk/ Säljer tydligen trimdelar.

http://www.hellgren.dk/ Säljer begagnade delar.

http://www.5th-valve.com/ Japansk szrklubb. Tydligen finns där någon som håller på att montera en R6 sits på sin SZR. Kan nog bli bra, även om det kanske är väl mycket tyskstuk just nu...

Tyvärr bara ett par men återkommer om jag kommer ihåg fler.

Bifogat

• szr2.jpg
    szr2.jpg
    120.3 KB · Visningar: 407
Last edited:
kk74 skrev:
http://www.motorradpower.de/ Här kan du hitta verkstadsmanualen (om du inte redan har den) och även forum där några kunniga tyskar håller till.

Tigraft Japan Har roliga saker men tyvärr dyrt att beställa och svåra att få svar ifrån.

http://www.supermono.co.uk/ Säljer tydligen trimdelar.

http://www.hellgren.dk/ Säljer begagnade delar.

http://www.5th-valve.com/ Japansk szrklubb. Tydligen finns där någon som håller på att montera en R6 sits på sin SZR. Kan nog bli bra, även om det kanske är väl mycket tyskstuk just nu...

Tyvärr bara ett par men återkommer om jag kommer ihåg fler.

Tackar :)

vad gäller motordelar så tror jag att motorn är den samma från veven och uppåt som på yamahas fyrhjuling raptor. dessa delar finns för halva det europeiska priset i usa.
sök på atv delar på google eller ebay.
ska kolla upp det närmare om om jag minns skiver jag när jag vet säkert.

bebbe skrev:
Hejsan alla.

Jag har skaffat mig en Yamaha SZR 660 som jag hade tänkt ge lite kärlek under vintern som kommer. Kommer blir en komplett renovering så till vida att jag kommer renovera allt som behövs. I första hand så kommer motorn få sig en omgång, även ev lite trimm prylar. Sedan så lär det nog bli nya lager lite överallt som tex svinglagring, styrlagring mm. Hade tänkt ge den en ny lackering både på kåpor och ram, fälgar. Ev även motorn ber på hur den kommer se ut efter att jag har tvättat alla bitar :rolleyes: Så nu till saken!
Är det någon som vet några roliga länkar ang just denna hojen? Eller är det någon som vet om det finns någon/några firmot runt om i Sverige som har bra koll på dessa små hojarna? Hade varit bra att ha så mycket info som möjligt om hojen innan man börjar riva i grejorna :rolleyes:

Onewheeler skrev:
vad gäller motordelar så tror jag att motorn är den samma från veven och uppåt som på yamahas fyrhjuling raptor. dessa delar finns för halva det europeiska priset i usa.
sök på atv delar på google eller ebay.
ska kolla upp det närmare om om jag minns skiver jag när jag vet säkert.

I så fall kanske Raptor-forumet på den här sidan kan vara intressant?

http://www.bluetraxx.com/

Pratas mycket om kamaxlar, bigbore kit och andra godsaker...

har hört mig för en smula nu ang likheterna mellan raptor 660 och szr 660... kolv verkar vara identisk.. eventuellt skiljer kammar sig en smula. toppackningar ska också vara samma. kort och gott så är mycket delar identiska, men teknikern på yamaha kunde inte svara på vilka..

Onewheeler skrev:
har hört mig för en smula nu ang likheterna mellan raptor 660 och szr 660... kolv verkar vara identisk.. eventuellt skiljer kammar sig en smula. toppackningar ska också vara samma. kort och gott så är mycket delar identiska, men teknikern på yamaha kunde inte svara på vilka..

Det skulle förvåna mig om kammen skiljer sig med annat än duration etc. Vore kul om vi kunde lyckas hitta ett definitivt svar då det finns mycket roliga saker till Raptor motorn.

ska ner till helsingborg ett par dagar nu.. tänkte höra om nån av killarna på yamahacenter där vet något? annras ere väl "bara" att fixa sprängskisser och jämföra artikelnummer;)

kk74 skrev:
Det skulle förvåna mig om kammen skiljer sig med annat än duration etc. Vore kul om vi kunde lyckas hitta ett definitivt svar då det finns mycket roliga saker till Raptor motorn.

Kan tänka mig att SZR:en inte såldes i USA? Någon som vet? Annars så hade det kanske varit bra att snacka med YSA. En firma liknande Yamaha center som ligger i Phoenix. Lärde känna en kille som jobbar där, skall försöka ta kontakt med honom och se vad han säger!

Last edited:
bebbe skrev:
Kan tänka mig att SZR:en inte såldes i USA? Någon som vet? Annars så hade det kanske varit bra att snacka med YSA. En firma liknande Yamaha center som ligger i Phoenix. Lärde känna en kille som jobbar där, skall försöka ta kontackt med honom och se vad han säger!

Jaså, Phoenix? Du råkar inte jobba på Volvo va? Jag är inne på min tredje sommar här och det verkar vara många som åker över dit och jobbar.

Har för övrigt till och från varit intresserad av SZR:en, men har aldrig kört nån. Den har ju mindre effekt än RDn, men mest av allt är jag väl rädd för att jag ska sakna 2T-kicken! :yoparty Mekandet skulle jag dock inte sakna :rolleyes: .

PacMan skrev:
Jaså, Phoenix? Du råkar inte jobba på Volvo va? Jag är inne på min tredje sommar här och det verkar vara många som åker över dit och jobbar.

Har för övrigt till och från varit intresserad av SZR:en, men har aldrig kört nån. Den har ju mindre effekt än RDn, men mest av allt är jag väl rädd för att jag ska sakna 2T-kicken! :yoparty Mekandet skulle jag dock inte sakna :rolleyes: .

Jodå, Volvo är det allt :D

Ang SZR:en så tycker jag nog allt att den är att rekomendera! Kanske upplevs som lite slöare än din RD men chassiet lär nog vara MYCKET bättre! Om du redan funderar på att byta så tycker jag allt att det bara är att göra det :tummenupp

Är rätt så säker på att SZR'en inte såldes i USA. Om någon kan få tag i artikelnr. till SZR'n så är ju art.nr. till Raptorn lätt fixat på denna länk Yamaha USA Dvs. om det inte skiljer sig mellan olika länder.

Onewheeler skrev:
ska ner till helsingborg ett par dagar nu.. tänkte höra om nån av killarna på yamahacenter där vet något? annras ere väl "bara" att fixa sprängskisser och jämföra artikelnummer;)

Du är gay! ;) Ååååå BÄSTE gåborthojen ska va me

Onewheeler skrev:
Hallå hjärtat;) jag kommer upp i visar dig hur man kör hoj å dricker boris nån dag ha ha

Tjena snuttan.. ska du upp till kinnekulle den 1a eller ? ja ska nog dit å kika lite tror jag :3freak

Vore kul om vi kunde lyckas hitta ett definitivt svar då det finns mycket roliga saker till Raptor motorn.[/QUOTE]
Jodå... kolv och kam till raptorn funkar alldeles utmärkt i SZR/XTZ/MuZ 660..
Har själv köpt hem lite prylar från staterna.. Känns ju lite roligare att betala 150USD för en Wiseco OCH ett topp-packnings-kit än att stoppa 250€ i halsen på en tysk för att få bara en kolv..
Jag kör med HotCams stage 1 kam, kostar ca 140USD, UTAN inbyte av din orignalkam!! Stage 1 kan köras med orignal ventilfjädrar, inte stage 2..
Är nu inne på min andra högkompskolv (Wiseco 11:1), köpte först en i orignalborr (100.00mm) men den höll inte fulla 100mm... väldigt konstigt.. Gick ialla fall riktigt bra med trimbitarna i. Problemet är ju sen att bestycka skiten rätt.. om man har originalfuggarna kvar alltså.. Har sett att det finns kolvar som ger upp till 12,5:1 i komp, då är det nog läge att köpa en bättre stake oxå.. men det har jag som sagt inte provat om det passar, "tror" dock det ska göra det...
Jag köpte från MOTO-MAN.COM, skickade snabbt, frakt ca 70-75USD, moms tillkommer på prylarnas pris samt på fraktkostnad... sverige är ett sjukt land.
Berätta hur det går
/660
(numera 673!)

Det är ju fullkomligt lysande! Har själv spanat in HotCams stage 1 (eller 2, för all del...) tillsammans med JE Pistons 686 kolv. Även om jag har planerat att köra med 10.75:1 i komp ska jag även byta vevstake. Kanske det blir jag som får testa om Carrillos vevstake till Raptorn passar i SZR'en? :yoparty Den är ju väldigt mycket billigare att köpa direkt ifrån dom än att köpa Kedos. Sen lite lagom portning ovanpå detta så har ni mitt vinterprojekt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...