SZR 660 som drar mycket olja...

Planis

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SZR 660
Tjena!

Har precis köpt en Yahama SZR 660 som första hoj.
Har precis upptäckt att den drar väldigt mycket olja.
På 40 mil så har den dragit nästan en liter. :confused:

Vad kan det vara för fel? Att den ska dra lite olja kan jag förstå men inte inte ska man behöva köpa en liter olja varannan gång man tankar??

Tack för hälpen!

MVH Planis
 
Kolla så den inte läcker.

Annars brukar ju oljeläckage betyda slitna kolvringar eller ventiltätningar

Kolla om den ryker mycket vid tex nedväxlingar eller vid kallstarter.
 
Jag ägde en szr som drog ruskigt mycket olja också!
Jag bytte olja i rätt intervaller och hade i mera ibland!
 
ReDan skrev:
Jag ägde en szr som drog ruskigt mycket olja också!
Jag bytte olja i rätt intervaller och hade i mera ibland!

kanske de va din han köpte då? :hihi
vad kör du för olja?

är de nivåfönster eller sticka?
som på vissa enstånkor i offroadvärlden ska man kolla oljan varm..annars kanske den visar felaktigt men thats a long shot.

hur långt har den gått då?
 
Last edited:
Det är ett tydligt tecken på att motorn ber om en ny kolv. En ny härlig högkompskolv som väcker slumrande hästar till liv. Sådanna hästar som aldrig förut har visat sig i en SZR.
:banana

Kolla vevhusventilation och luftfilter först. Om det är OK så är det lurt att kolven/ringar har gjort sitt. Det räcker att den har gått lite tortt en gång så är fördärvet ett faktum. Använd alltid bra olja och rätt oljenivå.
Gör ett kompprov. SKulle det vara dåligt, tveka inte att sätta i en högkompskolv i så fall. :yoparty
 
Jag hade en ZXR750R superbikekittad med allt däribland kittkolvar som bara hade en kompring+ en oljeskrapring, tyckte den drog mycker olja men i kitthandboken stod att den förbrukade en del olja.
Bytte olja till en med höge visositet (Bel-Ray EXR racing mineral 20-50) sen drog den bara en tredjedel av vad den drog i sig innan....


Planis skrev:
Tjena!

Har precis köpt en Yahama SZR 660 som första hoj.
Har precis upptäckt att den drar väldigt mycket olja.
På 40 mil så har den dragit nästan en liter. :confused:

Vad kan det vara för fel? Att den ska dra lite olja kan jag förstå men inte inte ska man behöva köpa en liter olja varannan gång man tankar??

Tack för hälpen!

MVH Planis
 
Tja!

Det är oljesticka på hojen och den har gått snart 1700 mil
Men den ryker eller rycker inte på något sätt.

Jag har hällt i 10/40w i den, men enligt instruktionsboken ska den ha 20/50
Ska jag pröva med att hälla ut all den gamla oljan och pröva med "rätt" istället? Kanske passa på att sätta in en nytt oljefilter?

Hur kollar man vevhusventilationen?

Tack för all hjälp! Hur skulle man klara att ha hoj utan er???

MVH Planis
 
Planis skrev:
Tja!

Det är oljesticka på hojen och den har gått snart 1700 mil
Men den ryker eller rycker inte på något sätt.

Jag har hällt i 10/40w i den, men enligt instruktionsboken ska den ha 20/50
Ska jag pröva med att hälla ut all den gamla oljan och pröva med "rätt" istället? Kanske passa på att sätta in en nytt oljefilter?

Hur kollar man vevhusventilationen?

Tack för all hjälp! Hur skulle man klara att ha hoj utan er???

MVH Planis


står de 20/50 i boken ska du ha de med..kan göra mycket skillnad
:)
 
Planis skrev:
Tja!

Det är oljesticka på hojen och den har gått snart 1700 mil
Men den ryker eller rycker inte på något sätt.

Jag har hällt i 10/40w i den, men enligt instruktionsboken ska den ha 20/50
Ska jag pröva med att hälla ut all den gamla oljan och pröva med "rätt" istället? Kanske passa på att sätta in en nytt oljefilter?

Hur kollar man vevhusventilationen?

Tack för all hjälp! Hur skulle man klara att ha hoj utan er???

MVH Planis
Tidigare använde jag 10w/40 olja och tyckte precis som du att den drog lite väl mycket olja. Så den här säsongen hällde jag i Castrol GP 20W-50 och efter det dricker den mycket mindre.
 
Back
Top