Systemvetare

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag har kommit in på systemvetarprog. på Lunds univ.

Men jag har inte så bra koll på vad utbildningen omfattar/innebär.

Är det någon som kanske vet lite mer?

Slayer skrev:
Jag har kommit in på systemvetarprog. på Lunds univ.

Men jag har inte så bra koll på vad utbildningen omfattar/innebär.

Är det någon som kanske vet lite mer?

Själv läste jag Systemvetenskap i Örebro. En utbildning som jag i efterhand är väldigt nöjd med. Det jag minns är att jag omöjligt kunde skaffa mig en bild av vad alla beskrivningar av kurserna verkligen innebar förän jag hade börjat. Systemvetar-utbildningar skiljer sig ofta en hel del mellan orlika skolor och kan dessutom skilja sig en del från en termin till en annan.. men om du undrar om mer specifika kurser kanske jag kan hjälpa till att förklara lite...

Jag skulle nog beskriva Systemvetarprogrammet som att du lär dig skapa datasystem från ax till limpa.

Kravspecifikation -> Datamodell -> Programmering -> Implementering -> Underhåll.

Du kommer med stor sannolikhet att gå kurser som innefattar majoriteten av dessa steg, samt viss ekonomi och projekt/organisationslära brukar slängas in i mixen. Du kommer inte att gå kurser där du behöver veta vad Ohm är och hur en lödkolv fungerar.

Min egen lilla erfarenhet mellan t.ex. Systemvetenskap och Datavetarna är att sys har lite mer användarperspektiv i sin utbildning medans datavetarna är mer ettor och nollor. Givetvis bara en allmän generalisering, de båda programmen/linjerna är i många fall identiska och som korvgubben säger skiljer det sig ju en del från skola till skola.

En bra utbildning, nu är det lite körigt på arbetsmarknaden med när du är klar om 3 år tror jag det är mycket bättre.

Lycka till,

/SSB

Tack för era svar! :)

Jag fick definitivt lite mer "kött på benen". Jag tror utav era beskrivningar att det är en utbildning som passar mig, men det återstår att se.

Jag hör av mig om jag behöver mer info om någon spec. kurs, tack! :)

Du har sökt till en utbildning på x antal år som du inte vet vad den innebär? :va

abstruse skrev:
Du har sökt till en utbildning på x antal år som du inte vet vad den innebär? :va

Så kan man sammanfatta det! :)

Verkar kanske lite konstigt, men jag visste ju att det hade med data och programmering att göra. :tungan

Jag tänkte att hoppa på utb. och se ifall det är något för mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT