Systemet suger, inget nytt!!

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Man blir sjukt irriterad! :gnissla Jag har kört enduro och cross men även "fulåkt" lite Mc. :tummenupp
Man ska trassla sig igenom Vägverkets körkortsdjungel för att ta sitt Mc-kort medan en massa gamla livsfarliga gubbar upptäcker ett "A" på sitt körkort vid en ålder av 50 år! :va
Det är verkligen ett skitsystem.... :kocko

Men snart har ja kortet så då kvittar det!!! :tummenupp

Men vad hade du sagt om du själv fick A på köpet med B?

Jag håller med om trafikfaran som det innebär med de som fick det på köpet ,

b_randen skrev:
Man blir sjukt irriterad! :gnissla Jag har kört enduro och cross men även "fulåkt" lite Mc. :tummenupp
Man ska trassla sig igenom Vägverkets körkortsdjungel för att ta sitt Mc-kort medan en massa gamla livsfarliga gubbar upptäcker ett "A" på sitt körkort vid en ålder av 50 år! :va

Min morsa får köra tung MC om jag inte tar fel, hon provade syrrans moped några meter en gång, hon fick inte stopp på den så hon hoppade av och lät den fara sin egen väg, var färdigt lånat efter det...

Mickez77 skrev:
Min morsa får köra tung MC om jag inte tar fel, hon provade syrrans moped några meter en gång, hon fick inte stopp på den så hon hoppade av och lät den fara sin egen väg, var färdigt lånat efter det...

Hehe, det är precis det som är felet. Men ja antar att det försvinner med åren :Bugar

Hmm

b_randen skrev:

Antar att du har B-kort.
Att köra MC i trafik handlar inte enbart om att framföra hojen som en "Fantom" (vilket jag antar att du gör :tummenupp )

Bland annat måste du ju VERKLIGEN vara 1000 ggr mer uppmärksam när du kör hoj jämförelse med när du kör bilen, i trafiken.
Sen har vi ju placering etc..

Hoppas du får kortet snart, det :yoparty

PS. Håller med till 100% ang gubbarna. DS.

Systemet suger.... för de som tycker att det är en självklar rättighet att de utan vidare borde få vistas i trafiken. Vi andra som redan är där kanske tycker att de på något sätt bör bevisa att de har i trafiken att göra innan vi vill ha dem bland oss :rolleyes:

Lycka till med kortet :tummenupp

b_randen skrev:

Då är det väl bra att systemet är ändrat, då?
För varje år som går så blir det färre och färre kvar som har "cornflakes-kort" för hoj, och det är ju bra.

Det är lugnt...

...vi som varken hör, ser, eller har några reflexer kvar kommer snart inte att hitta fram till hojen i garaget - Än mindre kunna klättra upp på den med våra stela leder...

Då får vi stå där med vår trafikvana och titta på när alla ungdomar har kul med sina räjsiga hojar och beundra när dom kör på bara ett hjul i taget :(

50-årig gubbe med "cornflakes-körkort"

Ett visst mått av ironi finns nog i texten ovan

Då tänker jag gå tvärs mot strömmen och säga att "Cornflakeskort" är helt ok för mig.
Storheter som självständigt tänkande, eget ansvarstagande och försiktighet kan ändå endast svårligen läras ut.
Min erfarenhet är att folk som sysslar med "lite ovanliga och mer extrema saker" har en grov tendens att överskatta svårigheten och märkvärdigheten i det de sysslar med.

Vad gäller A-kortet så kan jag säga att min MC-lärare var USEL (mycket stora bokstäver). Skrek och gapade helt i onödan, började lektionerna försent, var stöddig och trodde han var en alfahanne bara för att han kunde köra hoj.
Ändå klarade jag kortet på första försöket, säger inte speciellt mycket alls.
Dock har jag på egen hand och via forum och liknande lärt mig mycket mer än via några halvkassa lektioner.

2B; Alltså finns det hopp även för mig. Man kan fortsätta åka hoj upp genom åren och det gläder mig mycket! :tummenupp

b_randen skrev:

Hmmm, det finns kanske gubbar som har kört hoj dubbelt så länge som du har klarat av att torka dig själv :arsele

Last edited:
2B skrev:
...vi som varken hör, ser, eller har några reflexer kvar kommer snart inte att hitta fram till hojen i garaget - Än mindre kunna klättra upp på den med våra stela leder...

Då får vi stå där med vår trafikvana och titta på när alla ungdomar har kul med sina räjsiga hojar och beundra när dom kör på bara ett hjul i taget :(

Det jävligaste är ändå att det är ett helvete att få med sig rullatorn! Nästa hoj får banne mig bli en BMW-rysskopia med sidvagn så man slipper stödhjulen. Och dubbla styrdämpare mot Parkinsons. Alzheimer vetefan hur man fixar. Iofs, kul överaskning varje gång man ser ett trafikmärke och man undrar när det kom ut på marknaden...

Tjo! :tomten

Förstår inte riktigt vad trådskaparen vill... Är man kung eller för den delen halvkunnig i att köra som folk i trafiken så har man ju lappen på nolltid. Och vad spelar det för roll om ett gäng "äldre" fick sitt kort på köpet? Det "skadar" sällan någon annan än de själva.

Man kan inte dra alla över en kam... däremot kan man fråga sig hur VV använder sig av statistiken... :confused: de motiverar det nya förslaget till körkortklasssning (det ska ta 5 år innan du får köra tung mc) med att 9 av 10 som dör i trafikolyckor under sitt första körkortsår kör sporthoj... inget konstigt med det, men man missar alla som skaffar sin första hoj i 50 årsåldern och förolyckas i trafiken... jag läste att under förra säsongen stod återfallsknuttar för den enskilt största ökningen av olyckor...

Summa sumarum handlar det som vanligt om att se till att man kör efter sin förmåga och med insidan av hjälmen... jag skulle vilja slå ett slag för SMC ´s broms och kurvkurser, de är nyttiga för de allra flesta mc åkare...

be careful out there... :tummenupp

Jag gillar verkligen forumen på sporthoj.com Här finns det vettigt folk som engagerar sig! Tack! :Bugar

Mr Vader skrev:
Man kan inte dra alla över en kam... däremot kan man fråga sig hur VV använder sig av statistiken... :confused: de motiverar det nya förslaget till körkortklasssning (det ska ta 5 år innan du får köra tung mc) med att 9 av 10 som dör i trafikolyckor under sitt första körkortsår kör sporthoj... inget konstigt med det, men man missar alla som skaffar sin första hoj i 50 årsåldern och förolyckas i trafiken... jag läste att under förra säsongen stod återfallsknuttar för den enskilt största ökningen av olyckor...
I statistik tar man ut de värden som bevisar det man vill påvisa, går att vinkla väldigt mycket.
Nu har inte jag sett några siffror men jag tror att även om återfallsknuttarna står för den största ökningen av olyckor så är de oftast av en mildare grad och inte så ofta, i förhållande till antalet, med dödlig utgång.
Sporthojar är däremot gjorda för att gå fort vilket är en av poängerna med att ha en sporthoj, och skadorna vid en olycka är ju direkt relaterade till hastigheten vilket bör dra upp dödligheten för sporthojar.

Mr Vader skrev:
Summa sumarum handlar det som vanligt om att se till att man kör efter sin förmåga och med insidan av hjälmen... jag skulle vilja slå ett slag för SMC ´s broms och kurvkurser, de är nyttiga för de allra flesta mc åkare...

be careful out there... :tummenupp
Håller med :tummenupp

Freppa skrev:
Yes, very informative.......
:7peta....
b_randen.
MonsterMongo.
Han har redan informerat oss :tummenupp :hihi

Trodde detta skulle vara en informativ tråd om att det inte kommer så mycket nytt på systemet!
Dvs lite statistik om hur många whiskey sorter det finns osv!
Men icke :mad:
Jaja får nöjja mig med den läsning jag fick.

b_randen skrev:

Tror faktiskt att dom ändrade reglerna innan du va född.
Så vad mer kan man begära?
Enda trösten du kan få, är att att dom livsfarliga gubbarna snart blir fornminnen (No offence)

2B skrev:

Så länge jag hittar hem fortsätter jag med mitt hojåkande.
53-årig gubbe med ''Kelloggskort''

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...