Systemdisken heter H:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Men vanurå! Jag har en sån där USB-mediakortsläsare som skapar enheter i sig. Antar att de snodde åt sig platser INNAN självaste hårddisken i sig fick en plats.

Nu vill jag iaf byta namn på systemdisken från H: till C: men det står att det inte går i "Hantera"-delen.

Så nu får ni hjälpa mig här. Vad ska jag göra?!? Jag vill INTE installera om igen. Bah

Swedie skrev:
Men vanurå! Jag har en sån där USB-mediakortsläsare som skapar enheter i sig. Antar att de snodde åt sig platser INNAN självaste hårddisken i sig fick en plats.

Nu vill jag iaf byta namn på systemdisken från H: till C: men det står att det inte går i "Hantera"-delen.

Så nu får ni hjälpa mig här. Vad ska jag göra?!? Jag vill INTE installera om igen. Bah

du e nog lite rökt.. för så långt som mina datorkunskaper sträcker sig så går de inte byta enhetsbeteckning på partitionen som operativsystemet bootar ifrån.. dessutom så borde ju alla registerinställningar mm fuckas totalt om man bara byter..
men hur fick läsaren beteckningen C: ??
den brukar ju reserveras när man installerar operativsystemet

de går inte göra en ghost elelr nått kanske.. fast de verkar mest jobigt

Pröva att rycka ut grejen du satte in och starta om.

Mina hårddiskar bytte enhetsplats en gång, räckte med omkstart och sedan starta en disk var för sig som de ska vara egentligen (externa diskar.)

Solid snake skrev:
Pröva att rycka ut grejen du satte in och starta om.

Mina hårddiskar bytte enhetsplats en gång, räckte med omkstart och sedan starta en disk var för sig som de ska vara egentligen (externa diskar.)

mm.. kan ju gå.. men eftersom de ligger ett operativsystem på denna disken så kan de ju krångla till det lite..

med andra ord så e de smart att bara koppla in en HDD/enhet när man installerar OS

Det har jag lyckats med ett antal gånger.
Jag försökte ignorera att min systemdisk hette D: ist för C: en gång, det var lagom stabilt och bra :gnissla
Slutade med att jag fick formatera och installera allt på nytt :död
Byta enhetsnamn på systemet går, men är inte på långa vägar värt besväret mot att göra en ominstallation.
Så tycker du det är jobbigt och tråkigt att ominstallera, byt inte namn på systemdisken :brinnerup
//Tobbe

Visst är det :huvet
Andra spännande saker som kan hända är att ICQ inte vill fungera som det ska.
Har fullkomligen dammsugit nätet efter möjliga felorsaker, men det enda jag kan hitta är att min dator lider av ngn form av maskinell psykos.
Jag hatar min dator, den är ond.
I september får jag en laptop som jag hoppas ska vara snällare mot mig :rolleyes:
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Har fullkomligen dammsugit nätet efter möjliga felorsaker, men det enda jag kan hitta är att min dator lider av ngn form av maskinell psykos.
I september får jag en laptop som jag hoppas ska vara snällare mot mig :rolleyes:
//Tobbe

den kanske har drabbats av SMEU (spontan massiv existensupplösning) :hihi

tobbeviking skrev:
//Tobbe

vad är de som inte funkar med ICQ dåe?

heimdal skrev:
Ja det faller bort tecken, dvs om jag skriver ÅÄÖ i ngt ord som tex PÄRON, så ser mottagaren det som P?ON dvs ÅÄÖ försvinner och tar i fallet med sig en eller flera bokstäver.
Jag har provat det mesta inklusive Unicode "check" men får det inte att funka.

Sedan är detta endast det mest "akuta" problemet, det finns massor med annan skit som jag får felmess för, så nu sitter jag och sympatiominstallerar med Swedie :zpy
Inget emot swedie :hihi , men dessa jävla datorer :huvet
Man skulle valt en annan "bi-hobby".
//Tobbe

heimdal skrev:
Det var hårddisken som inte funkade med ICQ :3freak
Ominstallerade, skulle jag inte gjort för det visade sig att HDD gav upp rejält.
Men givetvis inget som visade sig i dom testprogg som jag hittade.
När inte ens lågnivåformatering hjälpte så bytte jag systemdisk och slängde ur den andra. Då går maskinen klockrent, garanti finns på disken, en WD120JB som jag köpte 2003.
Nu återstår bara att se om dom släpper till ngn ny disk iom att jag inte hittat ngt i analyserna.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Det var hårddisken som inte funkade med ICQ :3freak
Ominstallerade, skulle jag inte gjort för det visade sig att HDD gav upp rejält.
Men givetvis inget som visade sig i dom testprogg som jag hittade.
När inte ens lågnivåformatering hjälpte så bytte jag systemdisk och slängde ur den andra. Då går maskinen klockrent, garanti finns på disken, en WD120JB som jag köpte 2003.
Nu återstår bara att se om dom släpper till ngn ny disk iom att jag inte hittat ngt i analyserna.
//Tobbe

hoppas inte mina 2 WD 120 inte ger upp bara.. har massa skit på dem ja inte vill bli av med :3freak

heimdal skrev:
hoppas inte mina 2 WD 120 inte ger upp bara.. har massa skit på dem ja inte vill bli av med :3freak
Lite glädje i hddmörkret iaf :P
Var i kontakt med dom jag köpt den av per tele idag.
Med min felbeskrivning så trodde han med stor sannolikhet att den skulle bytas ut.
Passade på att dra en "fräckis" ( nä inte en sån historia med kön och sånt i :D ) frågade om det gick bra att betala mellanskillnaden till en extern disk om denna ändå skulle bytas ut. Det skulle gå alldeles utmärkt :tummenupp
Hoppas nu bara inte skiten funkar när den kommer upp till dom :gnissla

Btw, har vi fått reda på om vår forumchef fått ordning på sin burk?
Känns som vin hijääckat tråden ju :P
//Tobbe

tobbeviking: Det där med ÅÄÖ i ICQ kan vara en sån skitgrej som att både engelsk och svensk tangentbordsuppsättning finns tillgänglig. Jag hade det problemet och tog helt enkelt bort eng. tangentbordsstöd. Sen har det fungerat klockrent.

Control Panel -> Regional and language options -> Languages -> Details -> Settings -> [Remove] ....

morlock skrev:
tobbeviking: Det där med ÅÄÖ i ICQ kan vara en sån skitgrej som att både engelsk och svensk tangentbordsuppsättning finns tillgänglig. Jag hade det problemet och tog helt enkelt bort eng. tangentbordsstöd. Sen har det fungerat klockrent.

Control Panel -> Regional and language options -> Languages -> Details -> Settings -> [Remove] ....

Det där problemet och en rad andra kände jag till, men faktum är att det är fel på den HDD:n som systemet låg på.
Efter ett rent helvete av felsökningar och ominstallationer ( ägnade detta FYRA !"#¤" dagar ) så började jag fundera lite på disken.
Efter att ha pratat med en kompis som är datortekniker ( tror jag, han livnär sig på dessa små svin till burkar iaf ) så kom vi fram till att det förmodligen var disken.
Då satte jag min "förvaringsdisk" som systemdisk och slängde ur den andra disken, mkt riktigt så sitter jag på en bergstadig dator nu.
Det trista är att jag förmodligen haft en dålig disk i ca ett år utan att hitta ngr fel. :huvet
//Tobbe

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...