Systembolagsmålet

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ärligt talat, finns det någon rimlighet i att bränna mångmiljonbelopp ur offentliga kassan och dra igång detta gigantiskt drev för att butikscheferna tar emot några vinprover? Det här borde kunna ha lösts tidigare på ett smidigare sätt.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=550949

Oj, du förnekar dig verkligen inte. Låta myglet i (s)ystembolaget fortgå? Nej tack. Vad tycker du om Ramqvist, tycker du att det saknas incitament för Aktiespararna att gå vidare där också?

mb skrev:
Ärligt talat, finns det någon rimlighet i att bränna mångmiljonbelopp ur offentliga kassan och dra igång detta gigantiskt drev för att butikscheferna tar emot några vinprover? Det här borde kunna ha lösts tidigare på ett smidigare sätt.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=550949

Håller med dig att det är en smula oproprtioneligt, men å andra sidan så tycker jag det är viktigt att statliga institutioner granskas! Gäller nog att granska alla under samma förstoringsglas. Tänk om polisen skulle börja ta mutor och man valde att inte granska det!

Markus skrev:
Oj, du förnekar dig verkligen inte. Låta myglet i (s)ystembolaget fortgå? Nej tack. Vad tycker du om Ramqvist, tycker du att det saknas incitament för Aktiespararna att gå vidare där också?
Det är naturligtvis inte acceptabelt att ta emot uppenbara mutor, men man kan ifrågasätta proportionernas rimlighet i det här fallet.

mb skrev:
Ärligt talat, finns det någon rimlighet i att bränna mångmiljonbelopp ur offentliga kassan och dra igång detta gigantiskt drev för att butikscheferna tar emot några vinprover?

Det handlar väl egentligen inte så mycket om värdet på vinprovningen som sådan utan om vilken konsekvens det får i konkurenssamanhang om butikschefer favoriserar vissa tillverkares viner. Tänk dig själv om du var vinimportör och upptäckte att dina viner alltid hamnade i en undanskymd vrå för att du inte hade lust att bjuda bolagscheferna till ditt lilla chateu på vinprovning.....

korvgubbe skrev:
Det handlar väl egentligen inte så mycket om värdet på vinprovningen som sådan utan om vilken konsekvens det får i konkurenssamanhang om butikschefer favoriserar vissa tillverkares viner. Tänk dig själv om du var vinimportör och upptäckte att dina viner alltid hamnade i en undanskymd vrå för att du inte hade lust att bjuda bolagscheferna till ditt lilla chateu på vinprovning.....
Nej, detta vore naturligtvis helt uppåt väggarna men är det verkligen så det fungerar? Jag har fått bilden av att det i 90% av fallen bara är frågan om att butikscheferna tar emot några provflaskor då och då eftersom företagskulturen är sådan att de förväntas göra det. De förväntas inte köpa något bara för det, utan det är som ren reklam.

mb skrev:
Det är naturligtvis inte acceptabelt att ta emot uppenbara mutor, men man kan ifrågasätta proportionernas rimlighet i det här fallet.

Att ta emot mutor är kriminellet, om man dessutom gör det i ett statligt monopolföretag vars vd är gift med mannen som representerar monopolet - ja, då tycker jag proportionerna är för små. Men det förvånar mig inte att du tycker som du gör.

Markus skrev:
Det är uppenbart nu att du missat en hel del i den här debatten, kontantutbetalningar, provisioner och presentkataloger - ringer det någon klocka?
Jag är ganska övertygad om att flertalet av de här 100 misstänkta personerna agerat utifrån gammal sed och slentrian utan att reflektera särskilt mkt över att de kanske utför något kriminellt. Däremot personerna som du syftar på ovan får gärna grillas :brinnerup

Markus skrev:
Njae, dödsstraff kanske är att ta i. Men några rapp och skampåle vore befogat. :)
Jaså, jag som trodde du var pro dödsstraff i sann texasanda.

mb skrev:
Jaså, jag som trodde du var pro dödsstraff i sann texasanda.

Oj, då har du inte bara missat rapporteringen angående systembolagshärvan, utan även varenda tråd på detta forum där jag varit delaktig och dödsstraff debatterats.

Men även om jag vore för dödsstraff så skulle jag inte förespråka det för mutbrott.

Markus skrev:
Oj, då har du inte bara missat rapporteringen angående systembolagshärvan, utan även varenda tråd på detta forum där jag varit delaktig och dödsstraff debatterats.

Men även om jag vore för dödsstraff så skulle jag inte förespråka det för mutbrott.
Ok.. fint :tomten

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...