Systembolagets sprit!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Inhandlade igår 3 flaskor explorer, 7:or, pga att min leverantör inte jobbade (käringen som jobbar i Danmark). Jag lade dem omedelbums i frysen så att de skulle vara goda att inhalera under påskhelgen. Jag finner således att en av dem hade kristalliserats så till den milda grad att den inte var i flytande form längre. De 2 andra var ok. Detta finner jag mycket märkligt hur det kan skilja sig så. Bolaget som har bland det största utbudet och överhängande BRA kvalitet på sina grejor. Nu vet jag att explorer inte är nå´n Åhus, men i alla fall. Hur ska jag kunna lita på att den håller sina 37%, eller är det nå´n annan faktor som spelar in? Märkvärt är att alla 3 pavor låg i samma frysfack, kloss intill varandra. Det var den mittersta som frös.

Jag står undrandes.:confused:

Jag kan ingenting om explorer men här är ett kul klipp med öl som fryser till is och som ev kanske kan förklara lite.

[YOUTUBE-ID]n_H5ZIoZSBo&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag kan ingenting om explorer men här är ett kul klipp med öl som fryser till is och som ev kanske kan förklara lite.

n_H5ZIoZSBo&feature=related

Kolsyran hindrar den från att frysa samt en corona är på 4~%.. fryser inte långt under nollan.

Explorer ska vara på 37% och innehåller ingen kolsyra.

Edit: -41,07 ska vara fryspunkten för en 37%-ig blandning.

Last edited:
Förklara vad? Att öl kan frysa? :va

Att med ett slag så kan man få igång en reaktion i en underkyld vätska. Eller rättare sagt, man kan kyla en vätska under dess fryspunkt men att den fortfarande är i vätskefas tills den utsätts för vibrationer.

Jag vet inte vilken fryspunkt explorer har, men det kan ju tänkas att frysens temp understiger explorens fryspunkt.

Att med ett slag så kan man få igång en reaktion i en underkyld vätska. Eller rättare sagt, man kan kyla en vätska under dess fryspunkt men att den fortfarande är i vätskefas tills den utsätts för vibrationer.

Jag vet inte vilken fryspunkt explorer har, men det kan ju tänkas att frysens temp understiger explorens fryspunkt.

Det är för att kolsyran sticker.

Kolsyran hindrar den från att frysa samt en corona är på 4~%.. fryser inte långt under nollan.

Vaf_n, här försöker jag förklara någonting och så kommer du och förstör. :arsele

Hehe, såg det klippet för typ flera månader sedan och kom inte ihåg att det var kolsyran som gjorde det möjligt.

Åter till trådstartaren: jag trodde att det bara var förhärdade yrkesalkisar och okunniga fjortisar som köpte Explorer? :va

Edit: -41,07 ska vara fryspunkten för en 37%-ig blandning.

Jag tror att det är trycket som hindrar den från att frysa. Vätskan är tillräckligt kall för att frysa men efter som kapselt inte tillåter vätskan att expandera förblir den flytande tills dess att kapsylen släppt på trycket och i samma sekund fryser skiten.

Jag tror att det är trycket som hindrar den från att frysa. Vätskan är tillräckligt kall för att frysa men efter som kapselt inte tillåter vätskan att expandera förblir den flytande tills dess att kapsylen släppt på trycket och i samma sekund fryser skiten.

Helt rätt!

Men titta på klippet! Kapsylen sitter fortfarande kvar så något tryckfall i flaskan är det knappast.

Jo det är precis vad det är. Att kapsylen sitter kvar behöver inte betyda att den sluter tätt. Den smällen gjorde att det blev en tryckökning som pressade bord kapsylen så pass att trycket slap ut. Jag har testat med cider i petflaska. Det är samma sak.

Jo det är precis vad det är. Att kapsylen sitter kvar behöver inte betyda att den sluter tätt. Den smällen gjorde att det blev en tryckökning som pressade bord kapsylen så pass att trycket slap ut. Jag har testat med cider i petflaska. Det är samma sak.
Du kan ju inte jämföra Cider med Öl och få det till Explorer. :korkad

Förmodligen fanns det någon orenhet i flaskan där kristalltillväxten kunde börja.

Åter till trådstartaren: jag trodde att det bara var förhärdade yrkesalkisar och okunniga fjortisar som köpte Explorer? :va

Njaee... Alkis vill jag inte påstå att jag är. Men väl en alkoholkonsument
som ännu inte är så sofistikerad som en vindrickande, Frödingläsande, cafe-latte östersund-bor som tror sig vara så jävla världsvan och belevad att han känner skillnad på Abslout och Explorer, och dessutom till den grad att han känner sig tvingad att upprätthålla sin Stureplan-wannabe-heder att han måste köpa det dyraste som existerar. Men jag antar att du inte låter din tant tvätta bort mascaran med nå´t annat än den finaste Hirschen.

Så återgå du till din snöskoter och låt oss, som har kontakt med kontinenten och den billiga spriten, vara ifred.

Glad påsk, fuckface.

Men en vanlig frys blir ju knappast -41C hursom. Och blir den inte det så kan inte en 37% alkohol frysa.

Normal temp i en frys är ju -18 ungefär

Svårt att säga. Det är väl egentligen inte alkoholen som fryser. Det är vattnet. Alkoholen gör att det bara kristalliseras, men jag fattar inte varför de andra 2 inte gjorde detsamma. Men det var kanske som nå´n nämnde, en orenhet.

sledgehammer skrev:
Nu vet jag att explorer inte är nå´n Åhus, men i alla fall. Hur ska jag kunna lita på att den håller sina 37%

Vem pratar så? Vem bryr sig om det är 37% eller 33% eller 41%?

Sök hjälp!

Svårt att säga. Det är väl egentligen inte alkoholen som fryser. Det är vattnet. Alkoholen gör att det bara kristalliseras, men jag fattar inte varför de andra 2 inte gjorde detsamma. Men det var kanske som nå´n nämnde, en orenhet.
Nej, det är inte bara vattnet som fryser, det är blandningen av alkohol och vatten som fryser. En blandning (alltså i kemisk mening) går inte att separera genom frysning, och det är rätt tur med tanke på kylvätska i bilar t.ex. Sen ska blandningen vara ordentligt förorenad av något för att den ska kunna frysa.

Jag tycker fortfarande det låter skumt.. du har inte provsmakat?

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna