Syra och Sand(papper) i nicasilcylinder, jaja & ajaj?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Har fått en knasad kolv pga av en avgasport som ramlade in i cylindern. Dock var motorn inte igång utan vi han bara kicka den lite innan vi förstod att saker och ting inte stod rätt till.

Nu visar det sig att kolven har fått stryk utav avgasporten, den bytar vi fortare än kvickt.

Frågan är... det verkar som att kolven (eller porten) har lämnat lite skit kvar på cylinderväggen, inte mycket, men det bör borttagas innan man startar upp henne igen.

Är det bara att droppa i lite syra, gnugga runt och försöka få bort all aluminium från nicasilen? Sedan är det bara att gå på med lite 1000-papper? Slipa hur mycket? Längstmed? Tvärsmed? Cirklar?

Kanske lite rookiefrågor, men har aldrig gett mig på nicasilade cylindrar förr.

Man slipar alltid i korsmönster i cylindrar. Och slipar gör man så lite som möjligt. Tror att man brukar köra saltsyra och bara gnugga med trasa eller liknande, inte sandpapper. Men det sista vet jag ej.

Beta ur kolvresterna med syra och smek ur cylindern med 1000- eller 1200-papper. Håll inte på i en evighet, bara.

Sitter och jagar syra nu... apoteket säljer saltsyra 29% 1 liter för 403kr. Känns dyrt. Hittar inga andra som säljer?! Tips bitte!

Eller går det lika bra med selleri (kaustiksoda)?

Soda är väl tvärtom mot syra, dvs. starkt basiskt har jag för mig. Om nåt eller båda funkar vet jag inte.
Hör m nån ytbehandlings/kromningsföretag om syra.
/u

Soda är basiskt = tvärs emot syra (andra änden på ph-skalan). Används t ex i ytbehandling efter betbadet (sköljning där emellan) för att motverka syran.

Men det kan fungera eftersom Kaustiksoda äter aluminium. Ex vis ska man ju använda försiktigt vid kylarrengöring i aluminiummotorer. Dock är ju lite värme inblandat där också.
Men skyll inte på mig! Men jag vill veta resultatet om du testar med kaustiksoda.

Hej Ulf, var har du hållit hus? Trodde du hade hoppat av SH.

Jag har saltsyra hemma. Dock tror jag den är lite starkare än 29%. Kan kolla vid tillfälle om det kan vara intressant.

Jag köpte syra på färgaffär'n. Jag fick skriva på ett papper där jag berättade vad jag skulle ha syran till. Det kostade inte 400:-.

Tackar... eh... fattar inte vad jag höll på med, det var ju inte svårt alls att få tag i. Ringde till den lokala färgaffärn:

1 liter 30% saltsyra, 40kr

Det blev lätt när man viste vart man skulle ringa. Tack för tipsen, nu ska det väl bli ordning på den här cylindern också... *hoppas hoppas*...

Qwerty skrev:
Jag har saltsyra hemma. Dock tror jag den är lite starkare än 29%. Kan kolla vid tillfälle om det kan vara intressant.
Tackar... men tror att det löser sig nu, återkommer annars :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck