syntetisk olja.

Flummo skrev:
Dagens tvåtaktare får relativt snålt med olja för att klara av diverse utsläppskrav, att öka oljemängden en aning gör alltså absolut ingen skada, det ökar istället livslängden på motorn (och i vissa fall faktiskt effekten också!). Under inkörning är lite extra olja och större munstycke i förgasaren absolut inte fel!
Det är inte vad jag har hört/läst. Har du någon källa som bekräftar detta eller är det bara något du hört?
 
Bodoe skrev:
Det är inte vad jag har hört/läst. Har du någon källa som bekräftar detta eller är det bara något du hört?
Källan som har sagt det har jobbat ett antal år (kommer inte ihåg hur många) på Husqvarnas motorutveckling och är dessutom rent ut sagt en jävel på att trimma tvåtaktare.
 
Det här med att den splittar sig som du kallar det för.
Har hört att det händer när det finns blyersättningsmedel i bensinen.
Lite svårt att ta reda på när knappt de i macken/affären vet vad de har i vilken tank.

Föresten, är det ingen som kör eller har testat riktig racingsoppa?
 
Flummo skrev:
Källan som har sagt det har jobbat ett antal år (kommer inte ihåg hur många) på Husqvarnas motorutveckling och är dessutom rent ut sagt en jävel på att trimma tvåtaktare.
Aha, då gäller det ju bara svensktillverkade hojar som går efter svenska krav...

Varför skulle en hoj tillverkad i Japan vara snålt inställd bara för att det skall bli miljövänligare i Sverige? Tror knappast man justerar sånt innan export. Återigen, varför ha i FÖR MYCKET olja än vad som är NORMALT?

Kortfattat av det jag läst:
"Do not add extra oil to pre-mix, this will lower the fuel content, leaning the mixture out. "
Så detta stämmer inte alls???? :confused:
 
Om en svensk hoj inte får ha över "X" utsläpp, varför skulle en japansk få säljas här om den spyr ut åtta gånger så mycket? Miljökrav ska följas av tillverkaren, oavsett om den finns "downtown Stockholm" eller i Swaziland, det är landet där grejerna säljs som dikterar kraven som tillverkaren måste leva upp till. Exempelvis får inte tvåtaktshojar säljas i Kalifornien p.g.a. utsläppen. :(

Angående "do not add..." gäller att inte blanda extra olja i soppan av följande anledning (jag överdriver rejält bara för att visa anledningen): Säg att du i normala fall kör med 0% olja i bensinen, och sedan blandar i 50%(!) olja i bensinen (jag sa att jag skulle överdriva...). Då ska plötsligt munstycken etc. i förgasaren släppa fram olja + bensin, och den *totala* mängden som kommer fram blir ungefär densamma, men eftersom 50% är olja går hojen snålt - om man inte ställer om förgasaren för att kompensera detta, i detta fallet genom att dubbla storleken på munstycken etc. Alltså, citatet du skrev stämmer till 100% - om man inte kompenserar med att ställa förgasaren fetare! 2% mer olja i bensinen bör alltså kräva ca 2% fetare bestyckning.
 
Last edited:
men är det så att syntetisk olja delar sig ifrån bensinen efter ett tag om man blandar i bensinen?
 
steff skrev:
men är det så att syntetisk olja delar sig ifrån bensinen efter ett tag om man blandar i bensinen?

Det kan jag inte tänka mig. I alla fall inte så länge du inte låter hojen stå i två år...
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top