Syntetisk olja till speciell koppling från EBC trots deras avrådan?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Pust, ännu en oljetråd...

Köpte nyss ett SRK-series kopplingspaket från EBC med "aramid fiber lined friction plates", stålplattor och fjädrar. På förpackningen avråder de från syntetisk olja med motiveringen "EBC Brakes do not recommend the use of fully synthetic oil as this can cause your clutch to slip.". Är det bull eller ska jag följa deras rekommendation? Vill gärna testa 300v från motul efter alla rekommendationer jag läst här på forumet.

Ser att de extra noggrant avråder från syntetisk olja till deras kevlarkoppling (och vad skulle skillnaden vara mot aramidfiber...?). Kanske har det främst relevans där?
 
Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :-)
Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......
 
Det är ju inget nytt att vissa kopplingar inte trivs med vissa oljor, ibland slirar det och ibland limmas lamellpaketet ihop till en solid klump, trots att oljorna är för våtkopplingar.
 
Jag skulle kört syntetolja i detta fall och skulle den slira så byt ut lamellerna mot några som inte slirar med syntet. De är inte värt slitaget av resten av motorn att köra mineralolja. Ha i åtanke att Motul 300v är kortlivad "racingolja"max 500 mils bytesintervall vs motul 7100 som klarar minst 800 mil! Om du kör bana med hojen är 300v stenbra problemet är att vissa additiver har för kort livslängd för gatåka. Motul 300v har för lite tvättande egenskaper också för många mils gatåka.
 
Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :-)
Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......

Hur tvätta av och med vad ?
Räcker det inte byta olja bara ?
 
Tvätta i T-röd, sila den i skogaholmslimpa efteråt så har du en riktigt motorgrogg till kvällen!
 
Tack för svaren, då provar jag motul-oljan! Intalar mig själv att jag kör få men kvalitativa mil med hojen, 500 mil räcker för min säsong. Skall kolla närmre på 7100. I värsta fall får jag beställa EBC:s originalersättningsskivor.

Dom stora tillverkarna brukar friskriva sig från ansvaret, inget undantag med EBC då. Jag kränger ju både EBC och Motul och ja, en del SRK har slirat med helsyntet.(oavsett märke på oljan). Får en känsla av att det ibland är också märkesbundet på hoj också?
Bara att tvätta av och...."gör om, gör rätt".

Så, egentligen är det väl ingen oljetråd, utan.... :-)
Hur det materialtekniska formeln ser ut i dom olika lamellerna vet jag inte......

Angående materialet, frågetecknet uppstod efter att ha besökt wikipedia: "Det finns två olika typer av aramidfiber: meta- och parafiber. [...] Para-aramidfiber är mest känt under handelsnamnet Kevlar vilket är varumärkesregistrerat av DuPont, DuPont tillverkar även meta-aramidfibrer under handelsnamnet Nomex".

Det är ju inget nytt att vissa kopplingar inte trivs med vissa oljor, ibland slirar det och ibland limmas lamellpaketet ihop till en solid klump, trots att oljorna är för våtkopplingar.

Jag skulle kört syntetolja i detta fall och skulle den slira så byt ut lamellerna mot några som inte slirar med syntet. De är inte värt slitaget av resten av motorn att köra mineralolja. Ha i åtanke att Motul 300v är kortlivad "racingolja"max 500 mils bytesintervall vs motul 7100 som klarar minst 800 mil! Om du kör bana med hojen är 300v stenbra problemet är att vissa additiver har för kort livslängd för gatåka. Motul 300v har för lite tvättande egenskaper också för många mils gatåka.
 
Jag skulle rek Motul 7100 för all typ av gatåka för den har lika lång livslängd som andra gatoljer. Motul 300v kan man köra kortare sträckor men då måste man köra vanlig gatolja varannan gång för att tvätta ur avlagringar i motorn alt köra i motortvätt vid byte. Motul 7100 är en nog så dyr och grym olja och den håller motorn ren. Vid cross/enduro/RR åka är 300v överlägsen den har så brutala additiver så i dessa fall är 300v bäst.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top