Synpunkter Sport touring: RF,ZZR,YZF,VFR

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Ska byta mc nån gång framöver och tänkte höra om ni har några synpunkter - för/nackdelar med dessa hojar:

Prisklass: 30-40k

Yamaha YZF600R
Suzuki RF600R
Kawasaki ZZR600
Honda VFR750

Tacksam för svar!

Last edited:
Har bara kört YZF av dom där det var förvisso 750in med chassit var väldigt lättkört och sportig för en så gammal hoj. Det va även bra klipp i snurran även om det förståss e sämre drag i 600an. Men av dom hojarna du listat är jag övertygad om att YZF är sportigast för den slanten.

burner skrev:
Är det 'bara' 600cc som är av intresse ?

VFR är ju en 750 :tummenupp

Nämen det jag är ute efter är, relativt billig med försäkring och inköp, bra kvalitet och så vidare. Effekten gör detsamma för prestandan jag har nu räcker väl.

Vad finns det annars att gå efter för modeller?

Freddy82 skrev:
Ska byta mc nån gång framöver och tänkte höra om ni har några synpunkter - för/nackdelar med dessa hojar:

Prisklass: 30-40k

Yamaha YZF600R
Suzuki RF600R
Kawasaki ZZR600
Honda VFR750

Tacksam för svar!

har edast kört rf600 av dom. mkt skön hoj, lugn o fin även fast det finns kräm om man vill! och enligt mig även jävligt snygg! ser betydligt mordernare och nyare ut än vad den är :) stort +

Har åkt en del bakpå på VFR, 800 visserligen, och som passagerare sitter man oförskämt bra tycker jag. Klös finns väl också. Har inbillat mig att Honda VFR är mycket fina maskiner.

/I

VFR 750 är ju en bra hoj egentligen, inga stora problem med dem, alla gillar dem.
Lite tråkig kanske och touringinriktad, men det är en V4a vilket gör att den inte har karraktären de 600orna med rad4a har yyyyyyyyyyyyyyyl

Även RF600 är av modellen lite snällare sporthoj, men klenare än ovan förstås, zzr600 samma grej egentligen.
YZF600 är nog som någon skrev den sportigaste i detta gäng, men mycket har hänt sen dess.

Kör VFR 750f -93a själv, vilket jag tycker har funkat kanon.
Har hittills i år (regn till trots) kört ca 700mil. Blandade mil, en del touring.
De flesta mil med kamrat på gsx600r -97a och när vi kört längre vill han pausa oftare, när vi kört sportigt har jag inte haft några probs att hänga med...
Lycka till!

hej!

har kört min första säsong med zzr600-94 i år..hittils 1255 mil sen påsk.
hojen har funkat kalas bra,bekväm att åka långt med,hänger på bra i stan,gillar att komma upp med frammen...jag gillar den skarpt! :tummenupp

Jag hade själv en Suzuki RF 600 -96:a förra förra sommaren och tyckte att det va en bra hoj, både sport & touring med bra klipp i motorn. Testade en polares Yzf 600 -98 "dunderkiss" för 1 par dagar sedan och tyckte att den påminde mycket om RF'n i körställning, men Sukan var sjönare att köra tyckte jag personligen, men smaken är som baken....delad.

Har precis sålt iväg en zzr 600 -90 och köpt en rf 600-93. Liknar varandra på många sätt. Båda har bra körställningar, suckan har kortare hjulbas vilket gör det lite mera snabbstyrd ( :tummenupp ). Tycker även att kawan har mer på toppen=suckan har lite jämnare register. Själv tycker jag suckan ser lite brutalare ut, kawan ser o är en tourer. Varken Kawan och Suckan är några dussinhojar, visst finns dem men inte så vanliga. Suckan har bara sidostöd, lite meckigare men är ju inte ngn avgörande detalj precis...

Sammanfattningsvis håller jag Rf:n som segrare av de två :)

Edit :va : det var samma mått på hjulbasen(1430mm), men suckan upplevs lite mera snabbstyrd

Last edited:
Varav PGHs hoj som jag har köpt :yoparty

Den går som fan, mycket lätt att köra

var kanonnöjd med min f.d. rf 600r....

men att jämföra med min gixxer nu går inte...helt olika hojar...

till en början så sitter man på ett mycket långfärdsvänligt sätt på rf:en...

rent egenskapsmässigt så e min gixxer rappare i svängarna och när man väl ligger i en kurva så ligger den kvar....medans rf:n strävade efter att resa sig igen....

rent krämmässigt kan jag inte jämföra...för min rf var strypt....

jeje...summa summarum...kanonfina bågar bägge två... :tummenupp

Om du inte är helt låst vid just någon av dom hojarna kan jag tipsa om GSX750F, kanontrevlig hoj som hänger på bra när det är kurvigt, och funkar bra på långa, snabba pass med skjuts å packning. Ligger ganska bra i pris och har en tämligen skottsäker motor från GSXR750 88-89! :tummenupp

Freddy82 skrev:
VFR är ju en 750 :tummenupp

Nämen det jag är ute efter är, relativt billig med försäkring och inköp, bra kvalitet och så vidare. Effekten gör detsamma för prestandan jag har nu räcker väl.

Vad finns det annars att gå efter för modeller?

Har du kikat lite här för idéer? http://www.bikepics.com/manufacturers/

Varje tillverkare är indelad efter Sport Bike, Road Bike, Cruiser, Offroad, MX & SM, ATV / Quad, Scooters & Moped och årsmodellvis.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti