Synpunkter på Thundercat!

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Jag sålde ju min transalp förra veckan för att kunna köpa en polares ninja 6:a.
Vad jag nu har fått erfara är att billån inte går att fixa då man köper ifrån privatpersoner, utan då måste man ta inblanco:lån med en ränta på typ 14%. :eek:

Detta går bort helt.

Så nu har jag börjat titta på hojar hos handlare för max 60´.
Och då dök ett nytt märke upp som jag inte tittat på förut.
Gamla Thundercat, YZF600R
Jag vill helst hålla mig i 600 klassen då försäkringarna är lite humanare där, så försök inte lura mig till att titta åt tusenkubikarna. :(

Så, ni som vet något om denna hoj, tips tack.
I medierna verkar det ju vara en medioker hoj utan kända fel.
Den hoj jag tittat på är en som står hos yamahacenter i Haninge, någon som vet ngt om den?

Så lufta ur er nu :tummenupp

Köp den!!!
Det är världens snyggaste, snabbaste, bästa båge du kan hitta! Brudarna kommer att hänga över dig som kåt hanhund över en tik!

Allvarligt talat. Vill du ha en sporthoj som det går att köra fort och långt på så är Thundercaten ett bra alternativ. Det går också väldigt bra att åka två på den etersom det är hel dyna på den. Försäkringen ligger i klass 6.
Hojen är rätt så jämförbar med CBR 600 (fast ovanligare!).

Lycka till! :tummenupp
/Micke

Jag har kört Thundercat tre säsonger nu och är på det stora hela rätt nöjd.
Har inte haft några problem överhuvudtaget med den heller.

Den är enligt kompisen som bytte in sin mot en R6:a riktigt skön att åka långt på men lite "tyngre och bökigare" när det svänger mycket.
Men det är ju inga problem att knäskrapa om det är det man vill :D

Jag skulle rekomendera den :tummenupp

Finns en fin på Carlbarks för 49.900:-

Tack, det var ju trevligt att få positiva synpunkter.
Jag kan ändå säga att jag är lite besviken på min första åktur på "katten".
Det jag upplevde som negativt var: överstyrdhet, sladdrig bakdel, väldigt rapp på gasen när man krypkörde samt att den dog lite vid gaspådrag när den var kall trots choke.

Kan det vara så att den helst skall vara ganska hårt inställd på bakdämparen för att upplevas som stabilare?
Eller kan det finnas något fel på just den som jag provkört?

Javisst ja, en sak till!
Går den att "leka" med, är den lätt att få upp på bak och framhjul?
Nu pressade jag visserligen inget på min provkörning idag då det var vått ute, men den kändes iallafall som den ville ha framhjulet kvar i backen!

Det är en br ahoj om man står ut med touringbaken samt att den är en 600...

Det var de två anledningarna att jag sålde min, vill ej ha halvtouringhoj samt vill ha mer kubik...

Att få upp den på framhjulet är hur enkelt som helst, står till och med i bikes beg.guide att den passar mycket bra till det...

bakhjulet.. nja, givetvis går det att få upp den, men inte lika lätt som vissa andra..

I det hela, en trevlig mororcykel...

Jag sålde min 97, som gått 1700 för 50000... det var innan denna säsongen börjat... riktpris... kanske inte...

Efter att ha styvat upp min Thundercat bak, monterat 70-profil fram och
höjt gafflarna ca 12mm gick den som på räls.

Jag tycker många original-hojar med förgasare är lite väl känsliga på gasen,
på min gjorde ett Dynojet-kit underverk även med original-dämparen monterad.
Förmodligen är förgasarna lite snålt ställda.

Det man saknar jämfört med t ex R6 är komforten, det går fint att åka långt på
Thundercat, även med skjuts.

/A

Kyckling skrev:
Jag har kört Thundercat tre säsonger nu och är på det stora hela rätt nöjd.
Har inte haft några problem överhuvudtaget med den heller.

Den är enligt kompisen som bytte in sin mot en R6:a riktigt skön att åka långt på men lite "tyngre och bökigare" när det svänger mycket.
Men det är ju inga problem att knäskrapa om det är det man vill :D

Jag skulle rekomendera den :tummenupp

Finns en fin på Carlbarks för 49.900:-

En bra 600 om du inte måste ha det värsta, lite tyngre och klumpigare men samtidigt mycket bekvämare. Prioriteras banåkning och liknande så är det kanske inte den bästa hojen (dock inte dålig men inte bäst...) men på landsvägen så är den mycket trevlig. Går utan problem att åka långturer med.

Jag bytte som sagt bort min mot en r6:a och den går inte att jämföra med kissen, de spelar i helt olika divisioner... Inte för att kissen är dålig utan för att det är två helt olika hojtyper.

Det finns två Thundercat på Carlbarks, den rödvita är min gamla och den svarta tillhörde Rundningsmärke på forumet. Båda kostar 49 900:- tror jag. Vill du veta något om min gamla hoj så är det bara att du hör av dig.

Rundningsmärke skrev:
Det man saknar jämfört med t ex R6 är komforten, det går fint att åka långt på
Thundercat, även med skjuts.

/A

Passageraren sitter mycket bra på en thundercat, har själv åkt bakpå ett par mil och satt mycket bra. Dock så upplever jag r6:an lättare att köra med passagerare bakpå, fast på r6:an så sitter passageraren inte så bra...

Daddy skrev:
Javisst ja, en sak till!
Går den att "leka" med, är den lätt att få upp på bak och framhjul?
Nu pressade jag visserligen inget på min provkörning idag då det var vått ute, men den kändes iallafall som den ville ha framhjulet kvar i backen!

Inte den bästa hojen att åka bakhjul med men det går... Inget man gasar upp men att koppla upp eller av/på med gasen funkar med träning och rätt teknik.

Edit: Såg att du upplevde bakdelen som sladdrig, precis så upplevde jag min, sen om det beror på hojen som sådan eller en taskigt inställd dämpare är jag inte kunnig nog att avgöra... Har dock inte kännt samma tendens på andra r-hojar

Last edited:
Jag har haft min Thundercat i 3 år och 1500 mil och är jättenöjd. Den är bra att skjutsa med och det går att åka fort om man vill (jag åkte i snabba gruppen senast på Sviestad utan att skämma ut mig). Det går även att wheela, även om det är lite lurigt. Det enda negativa jag kan komma på är att den är en smula tung. De negativa sakerna som du beskrev kände jag bara igen delvis.
Överstyrd - Jag tycker att jag snarare får brottas lite.
Sladdrig bak - Jo, faktiskt. Beror nog på touringfjädringen bak.
Rapp gas vid krypkörning - Det är nog bara ovana vid en så vass hoj :D
Dör lite vid gas när den är kall - Min är jättesnäll även när den är kall. Är nog bara en inställningsfråga.

Jag har bara haft ett problem med min (ta i trä). Pinnbultarna hade lossnat lite av nån mysko anledning så topplockspackningen pajade. 4500kr fattigare blev jag på det. Det är förmodligen inget specifikt Thundecatproblem. Var väl bara jag med min vanliga otur :mad:

Tänkte bara flika in i kattråden med att du kan låna upp till 200 lax på ICA-banken utan säkerhet för i skrivande stund 7,5% ränta.
Enda kravet är att du har ICA bankkort (Visa) vilket kostar 195:-/år men fungerar då precis som alla andra bankers visakort + att det ingår internettjänster såsom betala räkningar etc etc

Så löste jag mitt hojköp, smidigt värre....

Har haft min i 3 säsonger och jag absolut inget alls att klaga över. Har även kört en hel del R6 men jag har ej hittat någon anledning till att byta bort kissen :tummenupp
Lite tyngre, lite större än R6 men det är ointressant i det här sammanhanget då man inte utnyttjar bågen till 100% i alla fall.
Köp lyder mitt råd. :tummenupp

Caffe skrev:
Tänkte bara flika in i kattråden med att du kan låna upp till 200 lax på ICA-banken utan säkerhet för i skrivande stund 7,5% ränta.
Enda kravet är att du har ICA bankkort (Visa) vilket kostar 195:-/år men fungerar då precis som alla andra bankers visakort + att det ingår internettjänster såsom betala räkningar etc etc

Så löste jag mitt hojköp, smidigt värre....

Nu kan man visst handla hojar på ICA oxå... :D :D :lol

Skaffa inte en Thundercat, han dricker upp din sprit och är allmänt odräglig ;)

Okay, då har jag fått lite kött på benen.
Jag kanske skulle åka tillbaka till affären och be dom ställa om bakfjädringen och kolla lufttrycket i däcken.
Idag skulle det väl vara torrt ute också, så då kan man väl köra lite hårdare med den.

Tack för alla synpunkter.

Tänk dig Johans hoj med nåra pållar till =) Eller min hornet med lite mindre drag i =)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back