Synpunkter på TDM 850

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Har blivit lite sugen på en TDM 850. Vore tacksam för lite synpunkter från er som vet nåt.

Funkar den om man är lite längre (över 190 cm)??

modelltypiska fel??

skillnader mellan årsmodeller??

motorprestanda/chassi (vet att det inte är jämförbart med plastraket_med_jättemånga_pållar)??

etc. etc.

Tror även att jag sett nån tråd om tdm, men den hittar jag ju naturligtvis inte:huvet så om nån vet var/om den tråden finns vore jag tacksam för lite vägledning.

//Oskar

:tummenupp

Last edited:
Har provkört en 850 vid ett tillfälle.
Kanonfin hoj som funkar på både asfalt och grusvägar, inga bekymmer att köra långt med en sådan då körställningen är väldigt human :)
Lite trött motorkaraktär.
Vet ej om den känns lika bra när man är över 190 jag är bara 182.

Som med alla hojar är det väl bättre att köpa en senare modell, i det här fallet en TDM 900.

Har bara provkört en TDM en gång men det kändes som en jävligt vettig maskin. Bra motor och bekväm. Polaren som hade den är över 196 lång och satt enligt honom bra på den. Åk och provkör! :tummenupp

Ska leta upp ett vettigt objekt att provköra men man vill ju gärna veta lite om den i förväg, samt om man ska kolla efter något speciellt.
Men det verkar ju som jag kommer få plats på den iallafall :tummenupp

Fler synpunkter... :confused:

Har inte så mycket att säga om TDM-historik eller för- och nackdelar. Den delar motor med TRX:en från och med -95 tror jag, fram tills 900:an kom. Motorn i sig är som sagt inte nåt att skrämma moster med, men det är trots detta en trevlig gång i den, kraft i så gott som alla register. 850:n kan dra en del olja, något som verkar vara löst på på 900:an. 850 har (i alla fall de tidigare modellerna) förgasare, medans 900:an har insprut (tror det var i och med kubikbytet det skedde). Tidiga 850:or med 270-vevaxeln 95 och 96 kan nog lida av samma mjuka ventiler som TRX:en, inget som i sig är någon fara så länge man kontrollerar ventilspelet oftare än rekommenderat.

TDM ska vara det mer praktiska valet, mer allround, funkar t.om. för lite grusåka (även om Jåke kör TRX på grus också...), bättre touringegenskaper, bättre att skjutsa på osv. TRX:en ska vara roligare då det svänger, men funkar inte att skjutsa med. Jag är 186 och sitter riktigt hyfsat på TRX:en, antar att 190 inte är några aproblem på TDM:en, men det är ju individuellt vad man tycker är OK.

Jåke här på forumet har tidigare kört TDM, men kör numer TRX, han vet en hel del om TDM:erna och kan jämföra med lite andra hojar också! (Och säkert rätta till mina uppgifter :gnissla)

Last edited:
Hans har en hel del kloka åsikter, har egentligen inget att tillägga förutom lite personliga åsikter.

Nån sa att den va trött. Jag håller inte med, är du en duktig chaufför kanske du inte kan torka av en "bullrumpa" på bana med TDM, men du blir fan inte frånkörd heller. Med en TRX rundar man dem på insidan tack vare ett mycket lätthanterligt och bra register, TDM har sämre markfrigång som sätter stopp för liknande äventyr. Desto bättre passar den på svenska tjälskott eller varför inte grusväg.

91-95 har en borrad Super Tenere-motor med 360-graders vev och är ett lite annat djur än de andra.
96-01 är det i princip samma hoj med 270-graders vev (Ducce-sound-alike), -99 fick den nya förgasare och lite andra uppdateringar som gör en beghoj lite dyrare och kanske till ett bättre köp om man har pengarna. Sen kom 900:an som jag anser vara bortkastade pengar som begköp. Jag hade en -98 och den gick fortare än polarens 900. Rakt fram... eller vad säger du Chip :D
02 kom 900, som återigen är en annan hoj. Den har insprutning, drar inte olja och har modern 6-växlad låda samt riktiga bromsar. 850-kubikaren klarar sig i min mening dock bra med 5 växlar och för 1500,- har man samma bromsar som 900:an. Mellanskillnaden kan man handla mycket kul för...

En 850 med originalsystem går fett, den vinner mycket i register på slipon och K&N-filter. Fjädringsvägen räcker bra för normala grusvägar, motorn har mer knuff än nästan alla andra konkurrenter. Det ska vara en V-Strom i så fall, men det är en hel del mer pengar.... :gnissla

Jag är f:ö 188 cm lång och hade inga problem med sittställningen. Jag slängde dock originalstyret som jag tyckte var smalt och ersatte det med ett lägre och bredare Lucas alu-styre. Mycket bättre! Med slipon rena huliganhojen, full gas i varje böj och underbar ljudmatta :D

Har man ambitionen går det att skrapa knäpuckar och lägga lakrits ut ur böjarna :yoparty
Fast visst, det är ingen sporthoj med 130 hkr. Å andra sidan är den mycket trevligare för vardagsbruk, speciellt om man är en bit lång. Skulle du köpa en, var inte rädd att varva den en bit in på det röda, max effekt kommer vid 7500 rpm och med slipon håller det in sig en bra bit in i det röda. Hojen protesterar inte heller utan du kan utan problem låta den dra till 8500 då den börjar tappa effekt. Motorn är en mycket trevlig bekantskap som inger förtroende och levererar effekt utan att sparka loss bakdäcket :tummenupp

Varför jag sålde min? Köpte den med ambitionen att köra långsammare och behålla körkortet. Sambon körde som vanligt vilket gjorde tillvaron lite blåsig och dessutom var det ett hårt fyspass att hålla jämna steg med TRX på bana... Det har jag för dålig kondition för :tungan

Last edited:
Har du inte råd med en 900? I så fall är en 850 helt klart det bästa du kan välja! Tjööp! :)

Angående att vara lång och köra TDM... Jag är 199 cm, och sitter riktigt bra på båda modellerna. Vanligtvis när det gäller hojar som har "urtag" för benen i tank och kåpor för benen så brukar dessa inte riktigt passa oss långbenta, benen brukar ta i någon kant. Båda TDM-typerna är ett undantag, det stämmer utmärkt för oss som är långa.

Hej!
Skön hoj. Jag och farsan körde ca 10.000 mil på den första modellen av TDM (91 eller 92 kommer inte riktigt ihåg). Jag skulle idag välja den senare 850:an med 270 graders vev.
På den första modellen är det problem med förgasare och chokemunstycken annars fungerar det mesta riktigt bra. Sänker man hojjen fram (20mm) samt spänner upp stötdämparen bak och sätter på ett bredare styre så får man en hojj som svänger riktigt bra.

Underbart, det bara sprutar fram information :tummenupp

Ska hitta nån lämplig att provköra när jag hinner med.

Dock har jag blivit lite nyfiken på TRX också... :gnissla jaja... får väl testa en sån också då.

Är det nån som fortfarande sitter och smyghåller på nåt som är värt att veta så ska du inte vara blyg... upplys mig :tungan

TACK alla

Har kört både TDM850 och TDM900 och jag skulle
helt klart välja 900. Den är bättre på allt. I och för sig
dyrare..det är väl nackdelen..
Den enda nackdelen som jag tycker är att insprutningen
är lite ryckig på 900:an jämfört med andra moderna hojar..
Jag är 1.87 och jag satt suveränt.

Underbart, det bara sprutar fram information :tummenupp

Ska hitta nån lämplig att provköra när jag hinner med.

Dock har jag blivit lite nyfiken på TRX också... :gnissla jaja... får väl testa en sån också då.

Är det nån som fortfarande sitter och smyghåller på nåt som är värt att veta så ska du inte vara blyg... upplys mig :tungan

TACK alla

Dessutom så är ju service intervallerna ritigt bra, iaf. för 900an, 1000 mil mellan varje service och ingen rekomenderad ventiljustering förrän vid 4000 mil

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti