Synpunkter på cv

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Försöker skriva ett vettigt cv men känns konstlat

Nån som jobbar med nyanställningar som har lust att läsa och ge konstruktiv kritik? Pmar över det i sånnafall

Koncist, kronologist, uppdelat över utbildning, tidigare och nuvarande arbeten och om det finns något speciellt att tillägga. T.ex. relevant körkortsbehörighet, kurser osv.

Det skall vara lättläst, det är A och O.

Till ditt CV kan du bifoga ett s.k. "personligt brev" som är själva ansökan. Där kan du förklara varför du söker jobbet, varför du tror att just du passar och helt enkelt prata på lite mer. Ett CV är ungefär lika torrt som ett besiktningsprotokoll så det är inget fel om du känner att det är "tråkigt".

Hoppas det hjälper något, och lycka till med jobbet!

Man ska också undvika att fylla ut sitt CV med ickerelevant information.
Kort, koncist och relevant.
Lite som en innehållsförteckning på saker du kan och vet som har med jobbet du söker att göra, plus lista med tidigare jobb.

Ingen som har lust att kolla igenom? Bransch spelar ingen roll jag söker ju inte jobb hos er vill bara få det igenom kollat

Last edited:
Last edited:
Max 3... 2 på CV och 1 på personligt brev, klarar man inte det så har man skrivit för mycket skit och blir bortsorterad.

Skicka över det om du vill.

Det var det jag ville komma fram till..

Själv tycker jag cv + personligt brev ska få plats på en sida om man inte har 30 års relevant arbetslivserfarenhet..

Det var det jag ville komma fram till..

Själv tycker jag cv + personligt brev ska få plats på en sida om man inte har 30 års relevant arbetslivserfarenhet..

CV och personligt brev på en sida funkar inte om det inte är:

"Hej, jag är en skön kile på 24 jord snurr som gillar att knega så jag kan tjöpa öl på helgen. Gillar brewdar å bajks!""

"CV"
Grundskola, iaf det mesta, håpade av jymnasiet!"

Det personliga brevet skall stå för sig. Där skall du presentera dig och berätta varför du passar för den tjänst du söker och varför du är intresserad av det aktuella företaget.

CVn är mer neutral och där kommer utbildningar, färdigheter och på slutet listar du ju de projekt/tjänster/erfarenheter som gör dig värd att anställa.
Bara personuppgifter, utbildningar & färdigheter(språk, körkort, datorprogram, andra färdigheter) blir ju en sida..

Därefter skall du ju beskriva dina erfarenheter och berätta vad du gjort när du arbetat.. Även om du varit hos en och samma arbetsgivare i flera år är det ju värt att lyfta ut och presentera olika projekt o.s.v.
- Vad gick projektet ut på
- Detta gjorde jag
- Denna roll hade jag
- Dessa projektmetoder, verktyg, program o.s.v. använde vi/jag
- Dessa specialfärdigheter använde jag

Summa summarum blir det åtminstone 3-4 sidor.
1 sida personligt brev
1 sida personuppgifter, utbildningar färdigheter + utbildningar
1-2 sidor tidigare arbeten/projekt o.s.v.

CV och personligt brev på en sida funkar inte om det inte är:

"Hej, jag är en skön kile på 24 jord snurr som gillar att knega så jag kan tjöpa öl på helgen. Gillar brewdar å bajks!""

"CV"
Grundskola, iaf det mesta, håpade av jymnasiet!"

Det personliga brevet skall stå för sig. Där skall du presentera dig och berätta varför du passar för den tjänst du söker och varför du är intresserad av det aktuella företaget.

CVn är mer neutral och där kommer utbildningar, färdigheter och på slutet listar du ju de projekt/tjänster/erfarenheter som gör dig värd att anställa.
Bara personuppgifter, utbildningar & färdigheter(språk, körkort, datorprogram, andra färdigheter) blir ju en sida..

Därefter skall du ju beskriva dina erfarenheter och berätta vad du gjort när du arbetat.. Även om du varit hos en och samma arbetsgivare i flera år är det ju värt att lyfta ut och presentera olika projekt o.s.v.
- Vad gick projektet ut på
- Detta gjorde jag
- Denna roll hade jag
- Dessa projektmetoder, verktyg, program o.s.v. använde vi/jag
- Dessa specialfärdigheter använde jag

Summa summarum blir det åtminstone 3-4 sidor.
1 sida personligt brev
1 sida personuppgifter, utbildningar färdigheter + utbildningar
1-2 sidor tidigare arbeten/projekt o.s.v.

Jag brukar inte skriva ner jobb/projekt som inte är intressanta för tjänsten. Att jag jobbat som gjutare, däckbytare, truckchaffis, asfaltsläggare m.m. är ofta tämligen ointressant för min förmåga som programmerare, tex. De kan finnas med i tidslinjen för tidigare jobb, men mest som liten notis bara för att det inte ska bli ett glapp i tiden (Vilket ser suspekt ut.)

Jag brukar inte skriva ner jobb/projekt som inte är intressanta för tjänsten.

Givetvis tar man inte med alla tidigare sommarjobb men man tar ju ändå med huvuddelen av sina "riktiga jobb", men det är fortfarande bara en kronologisk listning...

Erfarenheterna på slutet är ju vad du gjort hos dina senaste arbetsgivare som är intressant...

Jag jobbar själv som programmerare och då är det ju just projekt osv som är intressant.

Att du läste in en dataingenjörsexamen och blev klar 2004 är ju rätt ointressant...
Det är ju vad du använt dina färdigheter till de senaste åren som är intressant. Vad har du jobbat med för projekt, vilken typ av kunder, vilken typ av system har du varit med och byggt. Vilka programmeringsspråk, programvaror och tekniker/plattformar har ni jobbat med...
Det är ju det du skall lista och det går ju knappast att sammanfatta på ett par rader som den kronologiska listan med arbetsgivare..

Givetvis tar man inte med alla tidigare sommarjobb men man tar ju ändå med huvuddelen av sina "riktiga jobb", men det är fortfarande bara en kronologisk listning...

Erfarenheterna på slutet är ju vad du gjort hos dina senaste arbetsgivare som är intressant...

Jag jobbar själv som programmerare och då är det ju just projekt osv som är intressant.

Att du läste in en dataingenjörsexamen och blev klar 2004 är ju rätt ointressant...
Det är ju vad du använt dina färdigheter till de senaste åren som är intressant. Vad har du jobbat med för projekt, vilken typ av kunder, vilken typ av system har du varit med och byggt. Vilka programmeringsspråk, programvaror och tekniker/plattformar har ni jobbat med...
Det är ju det du skall lista och det går ju knappast att sammanfatta på ett par rader som den kronologiska listan med arbetsgivare..

Det är väl sant. :) Den där listan lär väl växa på sig allteftersom att åren blir fler... Men tycker ändå att så kort och koncist som möjligt är bra. Om man sedan faktiskt kan fylla ut en hel sida med relevant information är det ju bara bra.
Och nej, min utbildning brukar få stå i skamvrån (har inte tagit examen...)

Och nej, min utbildning brukar få stå i skamvrån (har inte tagit examen...)

Då blir ju relevanta erfarenheter desto viktigare.
Många missar just det. De tror att listan med tjänster/arbetsgivare är självförklarande...
Egentligen säger det inget om du skriver:

2010-> Cap Gemini - Programmerare
2008-2010 Logica - Programmerare
2005-2008 Sogeti - Programmerare

Däremot är det väldigt intressant att se typ:

Jan 2010 - Mars 2011
Deltog som arkitekt och utvecklare i utvecklingsprojekt hos större myndighet. Arbetet syftade till att skapa arkiverings och delningssystem som skall hantera myndighetens samtliga publika dokument. Tekniker Jad jada jada
Min roll var framförallt att jaa balada mumbio jumbo
Jag hade ett stort ansvar för den dagliga kommunikationen med kund balooo balluns jada balada..

Mars 2009 - Dec 2009
Deltog i utvecklingsprojekt åt stort företag inom fordonsindustrin i syfte att utveckla mediaplattform för personbilar.
Projektet omfattade ca 20 personer och min roll var som SCRUMmaster och utvecklingsresurs. Jag jobbade i huvudsak med att utveckla delar för trådlös kommunikation för multimediasystem byggt med Java, Linux och NoSQL..

Då blir ju relevanta erfarenheter desto viktigare.
Många missar just det. De tror att listan med tjänster/arbetsgivare är självförklarande...
Egentligen säger det inget om du skriver:

2010-> Cap Gemini - Programmerare
2008-2010 Logica - Programmerare
2005-2008 Sogeti - Programmerare

Däremot är det väldigt intressant att se typ:

Jan 2010 - Mars 2011
Deltog som arkitekt och utvecklare i utvecklingsprojekt hos större myndighet. Arbetet syftade till att skapa arkiverings och delningssystem som skall hantera myndighetens samtliga publika dokument. Tekniker Jad jada jada
Min roll var framförallt att jaa balada mumbio jumbo
Jag hade ett stort ansvar för den dagliga kommunikationen med kund balooo balluns jada balada..

Mars 2009 - Dec 2009
Deltog i utvecklingsprojekt åt stort företag inom fordonsindustrin i syfte att utveckla mediaplattform för personbilar.
Projektet omfattade ca 20 personer och min roll var som SCRUMmaster och utvecklingsresurs. Jag jobbade i huvudsak med att utveckla delar för trådlös kommunikation för multimediasystem byggt med Java, Linux och NoSQL..
Jo, det är viktigare, och jag försöker få med allt...
Jag försöker få allt kort och kärnfullt utan att det blir svårt att förstå, och jag har bara jobbat med det i 5 år, så har inte så hemskt mycket anmärkningsvärda saker under bältet än. Tycker iaf jag. Heh.

Jo, det är viktigare, och jag försöker få med allt...
Jag försöker få allt kort och kärnfullt utan att det blir svårt att förstå, och jag har bara jobbat med det i 5 år, så har inte så hemskt mycket anmärkningsvärda saker under bältet än. Tycker iaf jag. Heh.

Alla kan inte vara superhjälteninjor...

Äh, du behöver inte lyfta upp några anmärkningsvärda saker, men lista vad du gjort, vilken roll du haft och vad du använt för tekniker/kunskaper/plattformar/metoder för att lösa uppgiften i dina olika projekt så ger det en bra bild av vad du kan eftersom det med största säkerhet är stor skillnad på två f.d. kurskamraters erfarenheter & kunnande 5 år efter examen...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D