Synpunkter/erfarenheter på en Yamaha TT600R önskas.

  • Thread starter Thread starter ape
  • Start date Start date

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Hej sneglar lite på en TT600R 98:a med kickstart ist för elstart.

Är det någon som har erfarenhet av just denna modell med kickstart som vad jag förstått finns i en begränsad mängd? Ris och ros?

Hur mkt mer offroad anpassad är den än en XT600 t.ex?

mvh
/Antonios
 
TT600R mellan 98 och 03 är samma hoj och finns endast med kickstart.
Motorn skiljer en del i smådetaljer som verkar vara genomförda för att den skall tåla lite mer jämfört med XT600. Generellt är det samma motor som XT i övrigt. Framgaffel är en 46mm Paioli gaffel och det sitter Öhlinsdämpare i bak och bakramen är skruvad så man kan byta om man klotat sönder den.

Min spontana reaktion när jag köpte min var att den hade bra tryck på lågvarv men i övrigt var ganska trött. Det är dock förhoppningsvis avhjälpt nu.
Det jag reagerade mest på och blev förvånad över var att jag tycker dem har skitbra väghållning och riktigt kul på kurvig väg, -så grus är inget måste.
Det verkar som att dem har få brister om man skött dem som man skall.
En del påstår att dem är jobbiga att få igång när dem är varma, detta är något jag inte kan hålla med om. Inte att förglömma är att dem är ganska lätta samt att man inte behöver bry sig om något batteri som laddar ur.

Köper du en skall du omedelbart lossa höger motorkåpa(kopplingskåpan)
och se till att mutterlåset och muttern på veven och motbalansaxeln sitter ordentligt samt att krysskilarna är friska. Det händer att muttrarna lossnar och då kan vev/motbalansaxel krocka med katastrof som följd.
Jag har fått rekomendation att kolla dem 1ggr per sesong för att hålla koll men personligen kommer jag inte ha dem problemen av vissa anledningar.

Nu har jag inte kört mycket med min...än..men dem är traditionellt uppbyggda av beprövade delar och har lång service intervall.
Jag skulle gärna ha en till som brukshoj. En detalj jag kan reta mig på är den lilla tanken på 10liter. Nu drog inte min mer än strax över 0,5 vid aktiv körning men jag skulle vilja ha haft 15 liter eller så.
Det går dock utmärkt att ha en PET flaska med soppa faststripad på styret:tummenupp

Köp en om den är FRÄSCH. Köp inget skrot på firma som jag gjorde:huvet
Jag skulle nog inte betala mer än runt 25-26 för en 98 om den är fin.
Du kan ju kika igenom TTR byggtråden så vet du hur den är uppbyggd sedan:tummenupp
 
Hej, jag hade min i 4 år utan problem förutom bagatellen att jag kickade surt ett par ggr.
Kanonhoj som är väldigt mycket "offroad" på både gott och ont.

Körde året runt i minus och i snö utan problem...bara tanka och köra..:tummenupp
 
Köper du en skall du omedelbart lossa höger motorkåpa(kopplingskåpan) och se till att mutterlåset och muttern på veven och motbalansaxeln sitter ordentligt samt att krysskilarna är friska. Det händer att muttrarna lossnar och då kan vev/motbalansaxel krocka med katastrof som följd.

Jag har fått rekomendation att kolla dem 1ggr per sesong för att hålla koll men personligen kommer jag inte ha dem problemen av vissa anledningar.

Hehe...jo tack för tipset.

De där hände på min TTR. Det började med lite metalliskt plingande ljud och sen kabraaak tvärstopp i spisen.

Resultat :

Balansaxel duktigt krökt
Ram - vevlager kaputt
Motorblocket sprucket

+ lite smågodis till

Tack & lov klarade veven och den nya Wisecokolven sig.

Så kolla de där! Men varför står det inte i manualen att man ska kolla de där förresten?:va
 
Last edited:
Tack för era svar.
Den jag kollar på ser mkt fräsch ut och jag får ett "kompispris" på 20k, köper den av en granne som dessutom är arbetskamrat.
Den är dock inte besiktigad ännu men det blir av under juli månad.
Väntar med resultatet därifrån. Så kolla motorlås och mutter inanför höger motorkåpa?.. Ska jag nog klara av. Inte så mkt till mek själv men en enstånka borde man nog klara av.:D
 
Har åkt ca 1300 mil med min TTR som bara har puttrat och gått. Smidigt chassi och hållbar motor är en bra kombination. Det enda som har hänt är att jag fått blåsa rent filtret till förgasarna ett par ggr. pga. av att det inte behövs mkt för att det ska sättas igen.

Dock så känns det som att hela hojen består av distanser. Dom har tagit delar från olika hojar verkar det som och sedan anpassat ihop dom med dom nämnda distanserna. Men det är ju inget som igentligen stör om man inte skruvar med hojen. :tungan

En grej som man bör modifiera på hojen är att förlänga bakbromsen bromspedal bakåt samt flytta ut pumpen så det blir annan utväxling, själv kör jag med dubbla längden bakåt från leden (+ 40 mm). Original så behöver man bara dutta så låser sig bakhjulet. Den moddade bromsen är istället lättdoserad och skön.
 

Bifogat

  • bromsutvxling.jpg
    bromsutvxling.jpg
    79.2 KB · Visningar: 191
Last edited:
OK, har nu följt edra råd om att ta lossa kopplingskåpan för att kolla kilglapp i primärdrev samt balansaxel. Hur gör jag nu då? Hojen är körd 1600 mil och enligt mina öron kan man eventuellt tycka att det låter lite "slitna ramlager" från motorn när man drar på gasen lite. Inte på tomgång dock. Har alltså loss kåpan nu och tittar på underverket. Inget ser ut att vara rört eller löst, men bör jag knacka låsbrickorna raka och känna på muttrarna? Eller ska jag låta det hela vara ifred?? Om jag ska komma åt balansaxelns mutter bör jag ju dessutom lossa på kopplingspaketet... Bra idéer och tips om eventuella specialverktyg som behövsför att spänna muttrarna emottages!
 
Last edited:
Körde min -98:a två säsonger, i stort sett bara som SM men även lite med crosshjulen i endurospår. Min var svårstartad men det visade sig vara felinställd förgasare. Kompet är inga problem. Jag körde stenhårt och skötte den sådär men den höll och var i stort sett alltid kul att köra. Det går fort att lära känna hojen och sen kan man köra rätt ordentligt. På våra landsvägsturer var jag alltid i täten trots att de flesta andra körde rajssportmaskiner som hade mer än dubbelt så hög toppfart. Jag har iofs inte kört någon annan SM så det finns väl kanske bättre hojar. Men jag gillade den skarpt! Och den är ju klart snyggast i klassen!

Som alltid ska du såklart se till så att den är i bra skick, och ha klart för dig att å ena sidan är den driftsäker men å andra sidan rätt trött. Jag kunde bara wheela upp på ettan, sen fick jag växla på bakhjulet för att kunna köra vidare. Kom aldrig upp på bakhjulet direkt från tvåan eller högre växlar.
 
OK, har nu följt edra råd om att ta lossa kopplingskåpan för att kolla kilglapp i primärdrev samt balansaxel. Hur gör jag nu då? Hojen är körd 1600 mil och enligt mina öron kan man eventuellt tycka att det låter lite "slitna ramlager" från motorn när man drar på gasen lite. Inte på tomgång dock. Har alltså loss kåpan nu och tittar på underverket. Inget ser ut att vara rört eller löst, men bör jag knacka låsbrickorna raka och känna på muttrarna? Eller ska jag låta det hela vara ifred?? Om jag ska komma åt balansaxelns mutter bör jag ju dessutom lossa på kopplingspaketet... Bra idéer och tips om eventuella specialverktyg som behövsför att spänna muttrarna emottages!

Slå loss muttrarna och montera nya mutterlås a 35kronor och loctite i gängorna på axeltappen så ska allt vara lugnt sedan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top