Synkning, "vakum-lock"?

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tjena!
Fått tag i nya insugsgummin till hojen där anslutning för att synka förgasarna fanns. Jag har egentligen redan dessa anslutningarna på förgasarna redan, men det gör väl inget kanske. Fick dock inte med dessa "lock" som ska sitta på. Vet inte vad man kallar dessa och hittar det ingenstans...
Sen kan jag passa på att fråga en fråga om synkning också. Som jag förstår så är det en "master-förgasare" man håller sig till. Dock ser man i flera instruktioner runt om på nätet att man ska synka förgasarna två och två. Vad beror det på? Om man har fyra klockor så kan man väl synka allihop samtidigt eller?

Hojen i fråga är en Kawasaki GPZ550 1982 (Z550-H1/GP).

Ställskruvarna påverkar 2 förgasare åt gången, skruvar du in skruven ökar spjällöppningen på den ena och minskar på den andra. Detta gör du på båda paren så dom står lika. Sedan finns det en tredje skruv som du justerar förgasarparen med enligt samma princip.

Ställskruvarna påverkar 2 förgasare åt gången, skruvar du in skruven ökar spjällöppningen på den ena och minskar på den andra. Detta gör du på båda paren så dom står lika. Sedan finns det en tredje skruv som du justerar förgasarparen med enligt samma princip.
Okej, så 1an och 2an synkas ihop, 3an och 4an ihop, och sedan båda paren ihop?

Letat sprängskisser om vilka skruvar som gör vad men verkar vara svårt. Är det någon tumregel där vilken skruv som är till vad?

Sen återstår frågan om locken också om du har koll på det?

Skruvarna brukar sitta på spjällaxeln mellan förgasare 1,2 samt 3,4 , sedan brukar skruven för att justera 1,2 och 3,4 mot varandra sitta mellan förgasare 2 och 3

Anslutningarna kan du plugga med vad som helst, bara det håller tätt. Jag har någon gång använt en passande slangbit med en klick smältlim i bara

Fasen va bra. Tack för tipsen.
Har inte rivit ned förgasarna än men får väl göra det inom sinom tid.

Någon som vet om ventilerna på specifikt denna hojen justeras med skruv eller shims? Osäker när spelet kollades så kanske är bra också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT