Synkning av flatslide (hjälp)

• Thread starter Thread starter zx
  • Start date Start date

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Fick byta en av trottlarna på mina flatslide förgasare och behöver nu synka dem, det var ju lättare sagt än gjort. Den låter och går som en påse nötter på tomgång men över 3000rpm går den bra. Är det någon i närheten av Borlänge som skulle kunna hjälpa mig att synka dem. Känns som jag kört fast.

Höll på i 3 timmar igår för att få till det, kan ej koppla in klockor då jag ej har något uttag för vaacum slangar, det är bladmått som gäller.

går de inte o borra hål nånstans o gänga?

Håller med föregående talare sopa in en borr bara och ställ alla trottlar så dom just tuchar borren blir inte sämmre än klockor Går lika bra med en blommpinne:D

Det jag undrar är om det är den smala pinnskruven eller muttern som är den som justerar höjden. Tycker inte att det händer så mycket när man skruvar. Ska ge det en chans till nu till veckan annars åker orginalförgasarna på.

Vet att man brukar använda en borr men vet inte hur känsligt det bör vara. Om det skiljer en tiondel på bladmåttet , är det för mycket??

Är det nån som har någe bra tips för att få alla lika så skriv gärna här.

Det jag undrar är om det är den smala pinnskruven eller muttern som är den som justerar höjden. Tycker inte att det händer så mycket när man skruvar. Ska ge det en chans till nu till veckan annars åker orginalförgasarna på.

Vet att man brukar använda en borr men vet inte hur känsligt det bör vara. Om det skiljer en tiondel på bladmåttet , är det för mycket??

Är det nån som har någe bra tips för att få alla lika så skriv gärna här.

Jag gjorde så sent som igår en justering på mina FCR förgasare. Men en 5mm borr Precis samma problem som på din går dåligt upp till 3000 rpm, men sedan går den perfekt.
Ja det är den innre skruven du ska justera på. På min var det skruven som håller trotteln som var lite lös. Därför hängde in trottel efter.
Pga glapp i länkaget måste man var väldigt finkänslig. Se till att glappet ligger åt rätt håll. Jag bor inte så långt från Blg så att... Skicka ett PM om du inte kommer ända fram...

Mats

Kan man verkligen synka på det viset. Spelar inte ventilspel in tex.

Last edited:
Kan man verkligen synka på det viset. Spelar inte ventilspel in tex.

Med mekaniska förgasare är det ett jä-la byschande att synka med klockor. Man måste på med locken, köra en omgång, läsa av klockorna, bort med locken igen, justera lite igen, på med locken igen. osv osv...
Den suger alldeles för mycket luft genom trottlarna om man inte skruvar på locken varje gång.
Justerar man med vaccumklockor är det viktigt att ventilspelet är rätt, annars blir kamtiderna olika på cylindrarna, på låga varvtal är det av betydelse.
SÅ att... det är ett enkelt sätt att justera med hjälp av borr.
http://www.factorypro.com/tech/carbkei.html

Mats

Jag hittade felet som gjorde att den gick som skit. Den nya trotteln som jag köpt från England var inte lika som de andra då man tog en bättre titt på den.
De trottlar som sitter i har nr 25 i toppen medans den jag köpt har nr 15. Det som skiljer är "urgröpningen" på baksidan, den var 1.2 mm mindre. Så när jag mätte in trottlarna så det blev lika på baksidan så skilde det 1,2mm på den andra sidan. Eftersom jag har Kawas orginal flatslide så är det säkert bara orginal som är lika, jag ringde till Allens performance i England idag och de har bara trottlar med nr15.

Det jag gjorde idag var att jag satt upp trottlarna i skruvstädet och mätte in dem, sedan tog jag dremeln på lågvarv och slipade ur den nya trotteln. Avslutade medd 600 papper. Monterade och justerade in med en borr och nu går hojen igen. Ska koppla på klockor och checka om det kan behövas en liten finjustering.

Med mekaniska förgasare är det ett jä-la byschande att synka med klockor. Man måste på med locken, köra en omgång, läsa av klockorna, bort med locken igen, justera lite igen, på med locken igen. osv osv...
Den suger alldeles för mycket luft genom trottlarna om man inte skruvar på locken varje gång.
Justerar man med vaccumklockor är det viktigt att ventilspelet är rätt, annars blir kamtiderna olika på cylindrarna, på låga varvtal är det av betydelse.
SÅ att... det är ett enkelt sätt att justera med hjälp av borr.
http://www.factorypro.com/tech/carbkei.html

Mats

Japp helt riktigt..4 mm borr, grundjustering. :yoparty

Men han BÖR kolla ventilspelen först. :)

Jag hittade felet som gjorde att den gick som skit. ...

Avslutade medd 600 papper. Monterade och justerade in med en borr och nu går hojen igen. Ska koppla på klockor och checka om det kan behövas en liten finjustering.

Kolla nålar och nållägen , så dessa är lika..:)

Last edited:
Japp helt riktigt..4 mm borr, grundjustering. :yoparty

Jag hade en 2,5mm borr

Kolla nålar och nållägen , så dessa är lika..:)

Har varit lite mer nogrann nu,kollat höjd på nålar och det är lika. Har även provkört hojen och den har en stabil tomgång på 1500rpm. ska kolla med klockor iallafall då ser man ungefär hur man ligger till. Räknar väl med att få tillbringa en par timmar i garaget då det blir mycket skruvande av och på med locken på förgasarna.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN