Synka förgasare!

hehe riktigt gammal tråd :) men blev lite nyfiken och har med en fråga.

när vet man att det är dags att synka? min gamle cbr har då inte rört något sådant under dom 7åren jag suttit på den, vill nog säga att den går fortfarande riktigt bra och lätt startad.
 
hehe riktigt gammal tråd :) men blev lite nyfiken och har med en fråga.

när vet man att det är dags att synka? min gamle cbr har då inte rört något sådant under dom 7åren jag suttit på den, vill nog säga att den går fortfarande riktigt bra och lätt startad.

Motorn har svårt att gå jämnt i tomgång och varvar upp med jämna mellanrum eller tappar kraft och går ner i varv. Gör hojen lite mer svårstartad och mycket sämre finkänslighet på gasen vid låga varv.

Det som man gör med synkning är att återställa gasspjällen så att alla cylindrar får lika mycket luft i tomgång, får en cylinder mer luft än resten kommer den cylindern vilja varva upp hela tiden. Finns även andra orsaker, läckor i packningarna till motorn som gör blandningen magrare etc...
 
Last edited:
Undertrycket är större innan kranen och kör man för mycket slang kan själva slangen vilja dra ihop sig när cylindern åker ner och visa ett lägre tal på mätaren, vilket resulterar i att justeringen kan bli inkorrekt. Fast när jag tänker efter, om alla slangar är lika långa mellan förgasaren till regulatorn så borde det resultera i samma resultat som om de skulle sitta nära förgasarna.

Jag håller inte med dig om att undertrycket är större innan kranen. Jag anser att det bör vara samma tryck i hela slangen. Jämför exempelvis en kompressor med en tillkopplad slangvinda på 15 m. Om trycket är 8 bar i kompressorn är det 8 bar också i änden av slangen när flödet genom slangen är noll.

Egentligen är det inte ett fast tryck man mäter, utan genomsnittstrycket i insugsröret. Undertrycket i cylindern varierar under slaget och dessutom öppnar ju insugsventilerna bara vid vartannat kolvslag (för fyrtaktsmotorer). Det är detta som gör att det finns ett behov av att strypa flödet. Genom att strypa flödet minskas tryckfluktuationerna i den volym som stängs in mellan strypningen och mätaren för att lättare kunna läsa av mätaren (oavsett om det är en mätklocka eller en vätskepelare). Vid mätaren är flödet noll och därmed är trycket lika stort som genomsnittstrycket i insugsröret. Genom strypningen är förvisso det statiska trycket lägre pga att det dynamiska trycket utgör en del av det totala trycket (Bernoullis ekvation), men vid mätaren har detta ingen inverkan.

Längden på slangen mellan strypningen och mätaren påverkar inte trycket vid mätaren på samma vis som i exemplet med kompressorn där längden på slangen inte heller påverkar trycket.

Att slangarna drar ihop sig mellan insugsröret och strypningen är inte heller ett problem utan minskar bara tryckfluktuationerna och bidrar till att göra avläsningen av mätaren lättare på samma vis som strypningen.
 
På banditen satt det en gummidutt på ett litet rör upptill fram på förgasaren. Jag köpte vakumslang på OK/Q8 typ 1.5 meter. Lyfte av gummidutten och trädde på slangen drog ut slangen och köpte ett mässingsrör(iofs på clasisjön men hobbyaffären i västberga har http://www.mjhobby.se/). Tryckte dit en bit i slangen och på med gummidutten. I och med att slangen var trång att få på, dels på förgasaren och dels på röret, samt att det är undertryck i anslutningen så behövdes inga slangklämmer eller nåt. Bara bunband för att hålla slangarna på plats.

Dina förgasare var inte lätt att se var synkanslutningen skulle på http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...nja_ZX-7R/GroupID/107558/Group/Carburetor(2_2)

Om du har skruvanslutning går det att gänga rör. Eller borra hål i tex insexa med hjälp av pelarborr så det blir rakt. Sen kan man trä slang på det.
 
På min förra hoj, en ZZR 1100 -90, hade jag också en gummidutt på förgasaren. På den nya, en ZXR 750 -92, sitter det skruvanslutning på undersidan av insugsrören. Riktigt knöligt att komma åt...
http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...inja_ZX-7R/GroupID/107538/Group/Cylinder_Head

För att ansluta på insugsrören behövs några nipplar. Jag har hört med Lelles men de hade inget förslag. Jag tänkte prova med att sätta upp en M6-skruv i svarven och borra ett genomgående hål. Om inte det lyckas får det bli att gänga en rörbit. Som sista utväg kan jag köpa luftnipplar på Biltema med rätt gänga, men det känns lite tråkigt.

På min ZXR 750 har jag alltså inga gummiduttar att plugga slangarna med. Synd, för ditt förslag med mässingsrör var riktigt bra. Ett alternativ kan ju vara att plugga slangarna med vanlig maskinbult och montera dessa på något smidigt ställe. Jag får klura lite på plats i garaget för att se vad som kan passa just på min mc.

Tack för inspirationen! Sporthoj är ett klockrent forum för inspiration och tips vid felsökning mm.
 
Jag håller inte med dig om att undertrycket är större innan kranen. Jag anser att det bör vara samma tryck i hela slangen. Jämför exempelvis en kompressor med en tillkopplad slangvinda på 15 m. Om trycket är 8 bar i kompressorn är det 8 bar också i änden av slangen när flödet genom slangen är noll.

Egentligen är det inte ett fast tryck man mäter, utan genomsnittstrycket i insugsröret. Undertrycket i cylindern varierar under slaget och dessutom öppnar ju insugsventilerna bara vid vartannat kolvslag (för fyrtaktsmotorer). Det är detta som gör att det finns ett behov av att strypa flödet. Genom att strypa flödet minskas tryckfluktuationerna i den volym som stängs in mellan strypningen och mätaren för att lättare kunna läsa av mätaren (oavsett om det är en mätklocka eller en vätskepelare). Vid mätaren är flödet noll och därmed är trycket lika stort som genomsnittstrycket i insugsröret. Genom strypningen är förvisso det statiska trycket lägre pga att det dynamiska trycket utgör en del av det totala trycket (Bernoullis ekvation), men vid mätaren har detta ingen inverkan.

Längden på slangen mellan strypningen och mätaren påverkar inte trycket vid mätaren på samma vis som i exemplet med kompressorn där längden på slangen inte heller påverkar trycket.

Att slangarna drar ihop sig mellan insugsröret och strypningen är inte heller ett problem utan minskar bara tryckfluktuationerna och bidrar till att göra avläsningen av mätaren lättare på samma vis som strypningen.

Ska inte glömma att testa 2m vs 1m slang och olika kombinationer när jag ska synka en motor nästa gång. Får se om slangen gör någon skillnad.

Det jag tänker är att en kolvmotor har en oscillerande tryckcykel som varierar i tryck när kolven drar in luft och när ventilerna stängs. Från ett negativt tryck till ett positivt tryck när ventilerna stängs. Kompressor har bara ett positivt tryck(?) som försöker jämna ut luften till atmosfär. Får se om jag bara ljuger eller har rätt, eller inget när jag testat. :smasha

Det du säger låter väldigt logiskt och att synka en motor behövs inte 100% precision. Du skulle gillat att justera mina förgasare, är cylinder 1-2, 3-4 balanserade och försöker justera ihop de 2 paren kommer alla cylindrar bli osynkade. Tog mig 5-6 min att bara få det jämnt och när man blippar gasen är det helt osynkat igen. :va
 
Om man synkar med vätskepelare av vatten får man en precision på 0,01 bar/dm.
Använder man kvicksilver som i den som säljs av braigasen är precisionen 0,136 bar/dm.
För att ha något att relatera till är undertrycket i insugsröret i storleksordningen 0,25 bar enligt egen mätning.

Vilken precision krävs egentligen? Givetvis vill man ju komma så nära perfekt resultat som möjligt, men vad är tillräckligt nära? Är det någon som vet detta och som kan länka till en tillförlitlig källa? Borde ju finnas en rekommenderad högsta differens från motortillverkare eller dylikt.
 
Last edited:
På 2an och 3an sitter det skruvar. Ta bort dom och skruva dit slangnipplar.
 
Om man synkar med vätskepelare av vatten får man en precision på 0,01 bar/dm.
Använder man kvicksilver som i den som säljs av braigasen är precisionen 0,136 bar/dm.
För att ha något att relatera till är undertrycket i insugsröret i storleksordningen 0,25 bar enligt egen mätning.

Vilken precision krävs egentligen? Givetvis vill man ju komma så nära perfekt resultat som möjligt, men vad är tillräckligt nära? Är det någon som vet detta och som kan länka till en tillförlitlig källa? Borde ju finnas en rekommenderad högsta differens från motortillverkare eller dylikt.

Jag har nu lusläst mina Haynes-manualer för ZZR 1100 respektive ZXR 750 och i båda manualerna anges att differensen mellan högsta och lägsta värde får vara max 2 cm Hg. Detta motsvarar ett tryck på 0,027 bar om man använder vakuumklockor. Jag som använder vätskepelare av vatten översätter till 27 cm vattenpelare.

Precisionen som Haynes anger för Kawasaki är alltså max 10% differens i absoluttryck mellan förgasarna.
 
Last edited:
Använder man kvicksilver som i den som säljs av braigasen är precisionen 0,136 bar/dm.
Vilken precision krävs egentligen? Givetvis vill man ju komma så nära perfekt resultat som möjligt, men vad är tillräckligt nära? .
Dr Besserwisser här påpekar att det är INTE kvicksilver i en Carbtune. De allra tidigaste modellerna hade det (>10 år sen) "Hg" är absolut förbjudet i det mesta idag.
Numera är det en rostfri klump som löper omkring i glasröret..
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top