Synka förgasare på CB600 "Hornet"?

Live2Ride

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Motorcycle emptiness..
Hallåj!

Jo, jag försöker synka förgasarna till en CB600 Hornet men saknar "Vacuum" verktyget. Har nu läst att innan jag ens börjar skruva där så ska "idle speed" (tomgång) vara korrekt inställt, och enligt Workshop Manual ska den ligga på 1300rpm (är inte det lite väl högt?!).

Jag vet vart dom 3 skruvarna sitter för att synka förgasarna samt att "Base carburator for adjustment" är #3.
Spenderade kvällen igår på att lyssna hur en korrekt inställt Hornet ska låta, och får försöka köra därifrån. Men hursomhelst... Utan korrekt verktyg, finns det något annant sätt att ställa in dom korrekt?

1300 låter väl som en ganska rimlig tomgång :)

Andersbrink föreslog i nån tråd att man kan mäta tempen på krökarna, samma temp = synkade fuggar. Men då måste man ju å andra sidan ha en ir-termometer.

Nädå, 1300 är inte hög tomgång. Det är skonsammare för hela motorn att ha lite högre tomgång, vattencirkulation, oljetryck, kammkedjan går mjukare, fladdret i förgasarna blir mindre, mindre ryck i transmitionen. osv osv...
Men framför allt är det lämpligt att ha lite högre tomgång när du synkar, för att få lite jämnare flöde i förgasarna och klockorna du mäter med.
Ventiljusterin SKALL vara gjord före synkning.
Att synka utan klockor vete fan om det är någon ide att göra. DÅ kan du lika väl åka som det är.

Mats

Det finns billiga vakumklockor på biltema (Bränsletryckmätare 15-1366)som man lätt gör om med en klämma för att få ner fladdret till synkverktyg. två sådana räcker. Leta så finns det beskrivet förut

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!