Synka förgasare med en mätare

Batchkov

Överste Batchkov
Gick med
29 Nov 2008
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100-81
Jag vet att man har antingen 2 eller 4 mätare när man försöker synka förgasarna. Har dock inte så många mätare liggandes. En styck vakkummätare har jag dock och min fråga är går det ens att synka med en enda mätare? D v s att man får värdet från cylinder 1 och därefter synkar det värdet med övriga cylindrar en i taget?

Annars tänkte jag dra iväg och köpa en till vakkummätare och köra cyl 1/2, sen 2/3 och till slut 3/4.
 
Jag tycker du ska köpa en till och sedan kör du 1-2, 1-3, 1-4. Alltså du synkar allihop mot den första för annars riskerar du att ett litet fel adderas varje gång.
 
Jag tycker du ska köpa en till och sedan kör du 1-2, 1-3, 1-4. Alltså du synkar allihop mot den första för annars riskerar du att ett litet fel adderas varje gång.

Ordningsföljden verkar vettig. Men det jag tänkte på är hur precis synkningen måste vara. För om jag har en enda mätare så kommer jag ju få ett värde från cylinder 1. Om det värdet pendlar mellan ett intervall som jag håller mig till för alla cylindrar, borde inte det räcka då med en mätare? Fördelen jag kan se med dubbla mätare (och fler) är ju såklart att det går fortare att jämföra, men har jag väl noterat första värdet och håller mig till den så borde det ju inte spela roll att jag tar en i taget?
 
TS har missat en sak: Oavsett vilken synkroniseringsskruv man skruvar på, så påverkas ALLA trycken (man skall ha j-vligt låg timlön om det skall vara fördelaktigt att ha färre mätare än cylindrar).
 
Last edited:
TS har missat en sak: Oavsett vilken synkroniseringsskruv man skruvar på, så påverkas ALLA trycken (man skall ha j-vligt låg timlön om det skall vara fördelaktigt att ha färre mätare än cylindrar).

Köpte en till mätare. Tror det duger gott med två och sen köra ordningen som two stroke man skrev ner. Ska bli intressant imorn och se hur synkningen kommer gå. I övrigt förstår jag inte varför du tog upp timlön hit och dit, har du mer pengar än alla oss andra och tycker det är kul att visa det? Och vad gäller att alla tryck påverkas för att man justerar på en skruv förstår jag inte. Man har ju ett tryck från referenscylindern som man sen matchar med de andra?
 
Vet inte just hur din hoj funkar men på tex Mikuni-bryggan som sitter på Fzr 1000 finns tre justerings-skruvar.

Skruv #1 synkar gasarna 1# och #2
Skruv #3 synkar gasarna 3# och #4
Skruv #2 synkar dom båda paren, dvs 1# och #2 med 3# och #4.

Har kanske inte så mkt med din fråga att göra men bra veta om det är samma konstruktion

synk.png
 
Last edited:
Om de två mätarna inte duger har jag en carbtune du kan låna. Om vädret är ok kan jag svänga förbi Göteborg imorgon!

KQrAPbT.jpg


tcN4mYx.jpg
 
jag har med gott resultat kört lång slang och ATF olja. Man tar en ganska lång slang, med en skvätt ATF olja i (går med vilken trögflytande vätska som hällst). Tejpa mitten på slangen längst ner på en planka, och sedan upp på vardera sida av plankan, anslut sedan ena änden av slangen till insug cyl 1, den andra till insug cyl 2. Starta hojen. Nu ser du på plankan vilken av cylindrarna som "suger" i sig mest. Ställ in så dom suger lika med justerskruven. Flytta sedan slangen ifrån insug cyl2, till 3. Samma procedur där, osv. :)

Länk till en text med bild: http://www.rene.se/motorcykel/instrument-for-att-synkronisera-forgasare/
 
Om de två mätarna inte duger har jag en carbtune du kan låna. Om vädret är ok kan jag svänga förbi Göteborg imorgon!

KQrAPbT.jpg


tcN4mYx.jpg

Har glömt uppdatera min hemort efter att jag flyttade från Gbg. Men tack ändå för den sjysta tanken att ställa upp. Det ska bli spännande att se om det går vägen med två vakkummätare.
 
jag har med gott resultat kört lång slang och ATF olja. Man tar en ganska lång slang, med en skvätt ATF olja i (går med vilken trögflytande vätska som hällst). Tejpa mitten på slangen längst ner på en planka, och sedan upp på vardera sida av plankan, anslut sedan ena änden av slangen till insug cyl 1, den andra till insug cyl 2. Starta hojen. Nu ser du på plankan vilken av cylindrarna som "suger" i sig mest. Ställ in så dom suger lika med justerskruven. Flytta sedan slangen ifrån insug cyl2, till 3. Samma procedur där, osv. :)

Jag har gjort i princip samma sak fast jag gjorde som någon tidigare skrev, synka 1-2, sedan 3-4 och efter det 2-3. Sedan kolla igen från början. Har man en gammal hoj som jag ska man dessutom ha ett verktyg för att blockera mellan insugen, ett "YICS tool".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top