Synd på ett budskap...

• Thread starter Thread starter SSB
  • Start date Start date

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag läste följande krönika: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,742566,00.html och slogs av vikten av att folk som vill ut med ett budskap verkligen korrekturläser sina alster.

Anledningen till att jag klickade på länken var att jag tänkte att det skulle vara en intressant krönika. Men redan på första meningen hakade jag upp mig litet: "På bara några veckor har RFSL:s lokal i Piteå utsatts för attentat."

Jag muttrade lite om hur man kunde skriva så tokigt redan i första meningen, men tänkte att jag inte skulle gnälla så jag läste vidare. Redan i nästa stycke kommer en till häftig mening: "En tid då människor med utländsk härkomst gick med skräck för en man som när som helst kunde skjuta dem med lasergevär..."

Nu ser jag en Imperial Stormtrooper framför mig och börjar skratta. Sen tänker jag att det är så jäkla synd då jag faktiskt inte klickade på artikeln för att få mig ett gott skratt.

Vad vill jag då ha sagt med det här inlägget? Jo, det finns ju dom som hävdar att det inte spelar någon roll om man skriver som en kratta, bara man har något viktigt att säga. I det här fallet stämde inte det. Skriv inte om lasergevär om du vill bli tagen på allvar.

Ursäkta att det här egentligen är ett ganska meningslöst inlägg, men jag måste gnälla lite. Nu skall jag läsa klart debattartikeln.

/SSB
PS: Alla fel i grammatik och stavning är med flit, så det så.

Orkar inte läsa skiten, mår illa. Jag vet redan att jag tål inte henne eller hennes åsikter, jag behöver bara se på bilden i och för sig för att avgöra det.
Tyckte mig även se namnet Gellert Tamas, han är bara en bra anledning till att införa bokbål.

fy fan

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jo, det är lite kräkframkallande att våldet mot de homosexuella fördubblats på ett år... trodde vi kommit lite längre än så...

Ja, jag har ju som sagt inte ens läst artikeln.
Men jag delar i och för sig uppfattningen att muslimernas våld mot judar och homosexuella ska tas på minst lika stort allvar som nazisternas. Var det inte det som stod i artikeln? Nehej, så förvånande.

Markus skrev:
Ja, jag har ju som sagt inte ens läst artikeln.
Men jag delar i och för sig uppfattningen att muslimernas våld mot judar och homosexuella ska tas på minst lika stort allvar som nazisternas. Var det inte det som stod i artikeln? Nehej, så förvånande.

Jag tycker väl iofs det vore precis lika upprörande om våldet mot judar utfört av islamister skulle vara lika utbrett i Sverige... Du kanske kan svara på om vi har stora problem med islamistiska attentat mot synagogor i Sverige?!
:va

korvgubbe skrev:
Jo, det är lite kräkframkallande att våldet mot de homosexuella fördubblats på ett år... trodde vi kommit lite längre än så...
Det skulle i och för sig varit intressant med faktiska tal som bakgrund. Ligger antalet brott på en väldigt låg nivå så slår ju en förändring mätt i procent väldigt hårt.

SSB skrev:
Det skulle i och för sig varit intressant med faktiska tal som bakgrund.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=17&module_instance=16

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11154239.asp

Edit1: ganska trista siffror:
"När Sveriges Radios Ekoredaktion nyligen gjorde en enkät om hatbrott mot muslimer svarade 41 av 100 muslimska församlingar att de upplevt hot eller varit utsatta för attentat"

"De judiska församlingarna i Sverige lägger en fjärdedel av sina medlemsavgifter på skydd och säkerhetsinstallationer av sina byggnader och institutioner."

Last edited:
Ok, 614 anmälningar 2004, en ökning med 117% jömfört med 2003. Cirka 300 fler anmälningar alltså.

Av 4200 hatbrott var 614 riktade mot homosexuella.

Totala antalet anmälda brott i Sverige 2004: 1 248 743
Totala antalet anmälda brott i Sverige 2003: 1 255 335
(http://statistik.bra.se)

korvgubbe skrev:
Du kanske kan svara på om vi har stora problem med islamistiska attentat mot synagogor i Sverige?!

Eftersom församlingarna lägger 1/4 av medlemsavgifterna på säkerhet så kan man väl anta att problemen inte är så stora, men det är det ju inte i Israel heller - man kan alltså knappast dra slutsatsen att judehatets frekvens mäts i antal brända synagogor.

Men svaret på din fråga, jag vill ju inte tillhöra The Others som frekvent slingrar sig;), är:
Nej, det finns inga problem med genomförda attentat mot synagogor i sverige mig veterligen.

Markus skrev:
Men svaret på din fråga, jag vill ju inte tillhöra The Others som frekvent slingrar sig;), är:
Nej, det finns inga problem med genomförda attentat mot synagogor i sverige mig veterligen.

Uppenbarligen finns det ju problem för jag har svårt att tänka mig att judarna(som normalt brukar stämplas som snåla) skulle lägga så stor del av sina pengar på säkerhet utan anledning... Själv ser jag ingen skillnad på bortt mot vare sig judar, homosexuella eller muslimer... Gör du det?

Jag tycker väl iofs det vore precis lika upprörande om våldet mot judar utfört av islamister skulle vara lika utbrett i Sverige... Du kanske kan svara på om vi har stora problem med islamistiska attentat mot synagogor i Sverige?!
Jag kan i och för sig tänka mig att de attentat som sker mot moskéer inte utförs av judar. Troligen inte heller egentligen av kristna, utan snarare av icke-troende som ser islamism som ett hot mot det "svenska", märk väl ej mot det "kristna".

korvgubbe skrev:
Själv ser jag ingen skillnad på bortt mot vare sig judar, homosexuella eller muslimer... Gör du det?

Vadå för brott, samma brott av samma anledning? Nej, det är ingen skillnad och ingen skillnad heller beträffande muslimers övergrepp mot ursprungsbefolkningen i sverige. Vad tycker du?

Vill inte framstå som rasist då jag verkligen inte är det. Men kan det inte bero på att dom anmäller mer och uppfattar allat som hat mot dom? Tror att tröskeln för vad homosexuella. judar och andra minriteter anser som tillräkligt för att göra en anmälan är lägre än hos medel svenson som knappast skulle anmäla ett fylle slagsmål.

Markus skrev:
Vadå för brott, samma brott av samma anledning? Nej, det är ingen skillnad och ingen skillnad heller beträffande muslimers övergrepp mot ursprungsbefolkningen i sverige. Vad tycker du?

Vad har muslimerna gjort för brott mot oss? Mennar du addnan och hans gäng nu eller vad mennar du?

Markus skrev:
ingen skillnad heller beträffande muslimers övergrepp mot ursprungsbefolkningen i sverige.

Jag är rätt nyfiken på hur vanligt förekommande muslimers övergrepp på ursprungsbefolkningen faktiskt är i bemärkelsen:
"- fy fan vad jag hatar svenskar så nu ska jag ut å nita några!"

....men självklart... de som resonerar så är värda lika mycket förakt och avsky som de som eldar synagogor eller misshandlar homosexuella...

honkiie skrev:

...oväntat att någon som är homosexuell engagerar sig mer i debatten om hatbrott?!
- Näe, inte särskillt!

Har hört jävligt provocerande uppgifter om att norrlänningar är överrepresenterade i skoterdebatten och att Samer är djävligt jobbiga när det diskuteras rennäring... :rolleyes:

korvgubbe skrev:
...oväntat att någon som är homosexuell engagerar sig mer i debatten om hatbrott?!
Vad jag menar är att jag googlade på hennes namn, får upp en sida som heter vänster.html och att allt annat som jag tänkte om henne direkt när jag såg bilden och läst lite på sidan stämde in absolut helt och hållet. Tyckte det var lite skoj.

prulle skrev:
Är det nått jag inte tål så är det ultra feminister.

Du kan väl förklara vad det är som är så ultrafeministiskt i att diskutera hatbrott och lyfta upp detta på agendan? :va

Herregud vad kul. :rofl

-Feministiska studier på Kvinnofolkhögskolan
-Och Genushistoria
-Flata, vegan och annat coolt

Klart som fan hon var lebb, hon hade ju ffs inget smink. :fakta

Kolla in CV:et också. :tummenupp

Nu skrattar jag fan på riktigt, och det gör jag sällan av sånt på skärmen.

Markus skrev:
Herregud vad kul. :rofl

-Feministiska studier på Kvinnofolkhögskolan
-Och Genushistoria
-Flata, vegan och annat coolt

Klart som fan hon var lebb, hon hade ju ffs inget smink. :fakta

Kolla in CV:et också. :tummenupp

Nu skrattar jag fan på riktigt, och det gör jag sällan av sånt på skärmen.

Kolla korvis Mackan förstår vad jag menar

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...