Symboltolkningshjälp. Tack.

~Settan~ skrev:
Av den anledningen att sidor på internet kan ändras från den ena minuten till den andra. Räknas inte som en säker källa. Därmed inte sagt att man kan leta och hitta information men denna informationen måste styrkas av andra "säkrare" källor vilka anges i uppsatsen.

Och just för att det är flyktig information kräver APA att den är daterad. När APA-standarden tillåter något så kan man tycka att det bör godtas. De är ju inte direkt kända för att vara konservatismens svurna bekämpare.

Att utesluta källor p g a den form de har är trångsynt, anser jag. Man bör ha med alla källor som är av intresse - om så blott genom att en gång ha existerat! Det är upp till läsaren att värdera dem. Nätlänkar är naturligtvis rätt lågt värderade. Nätlänkar som inte finns kvar längre, då är det väldigt, väldigt lågt... men bara det faktum att informationen har funnits på nätet kan ibland vara väldigt intressant.

Undrar om man i sådana lägen bör få sina referenser vidimerade medan de fortfarande ligger ute... ?

Därmed inte sagt att man skall vara frikostig med dem. Man bör ha en tanke med varje referens, det är min filosofi. Referenser i former som är lågt värderade måste vara desto intressantare för att platsa.

Detta är förmodligen i strid med gängse praxis, som tycks vara att man tar med referenser för att

a) Smörja de som bedömer om artikeln skall få publiceras eller inte. Det finns visst en del relativt välrenommerade tidskrifter som sällan publicerar en artikel som inte refererar till chefsredaktörens alster...

b) Få många träffar vid sökningar

c) Byta referenser med andra forskare, se (d)

d) Bygga egen kredibilitet

e) Etc, etc...

Lustigt nog tycks det mig som att en publikations grad av nytänkande och hur mycket den faktiskt tillför sitt område oftast står i omvänd proportion till referenstätheten. :rolleyes:

ft skrev:
Och just för att det är flyktig information kräver APA att den är daterad. När APA-standarden tillåter något så kan man tycka att det bör godtas. De är ju inte direkt kända för att vara konservatismens svurna bekämpare.

Att utesluta källor p g a den form de har är trångsynt, anser jag. Man bör ha med alla källor som är av intresse - om så blott genom att en gång ha existerat! Det är upp till läsaren att värdera dem. Nätlänkar är naturligtvis rätt lågt värderade. Nätlänkar som inte finns kvar längre, då är det väldigt, väldigt lågt... men bara det faktum att informationen har funnits på nätet kan ibland vara väldigt intressant.

Undrar om man i sådana lägen bör få sina referenser vidimerade medan de fortfarande ligger ute... ?

Därmed inte sagt att man skall vara frikostig med dem. Man bör ha en tanke med varje referens, det är min filosofi. Referenser i former som är lågt värderade måste vara desto intressantare för att platsa.

Detta är förmodligen i strid med gängse praxis, som tycks vara att man tar med referenser för att

a) Smörja de som bedömer om artikeln skall få publiceras eller inte. Det finns visst en del relativt välrenommerade tidskrifter som sällan publicerar en artikel som inte refererar till chefsredaktörens alster...

b) Få många träffar vid sökningar

c) Byta referenser med andra forskare, se (d)

d) Bygga egen kredibilitet

e) Etc, etc...

Lustigt nog tycks det mig som att en publikations grad av nytänkande och hur mycket den faktiskt tillför sitt område oftast står i omvänd proportion till referenstätheten. :rolleyes:

Spelar ingen roll om den är daterad eller intressant. Vem som kan slänga ihop en hemsida och skriva nåt till fördel eller nackdel om något, nätet ÄR ingen trovärdig källa i de flesta fall. Sen finns undantag, tex. inscannade brev/protokoll/anteckningar i fulltext osv (dessa ska dock kollas mot originalet).
Men att skriva en uppsats i historia och tro att man kan använda internet för att korrekt beskriva vikingarna med hjälp av man hittat av Herman Lindqvist, då blir det ingen bra uppsats. Och inte sanningsenlig heller.

Sad Glad skrev:
Jag håller med, det låter intressant. Vilken kurs läser du?

Jag läste A- och B-kursen i religionshistoria i början av mina studier. Mest för att det roade mig. Vi läste dock inget om frimurarna.

Historia, 41-60 så uppsatsen är alltså min kandidatuppsats. Ska lämnas in till fröken på torsdag så det är lite finlir kvar nu bara. :yoparty

Läste också religion innan, dock bara 10p så jag hann med kristendomen och judendomen ungefär.

~Settan~ skrev:
Spelar ingen roll om den är daterad eller intressant. Vem som kan slänga ihop en hemsida och skriva nåt till fördel eller nackdel om något, nätet ÄR ingen trovärdig källa i de flesta fall. Sen finns undantag, tex. inscannade brev/protokoll/anteckningar i fulltext osv (dessa ska dock kollas mot originalet).

På samma sätt kan vem som helst smäcka ihop en artikel, för att inte nämna en bok. Allt för många gör det också. Till yttermera visso finns det många mindre nogräknade ställen där man kan få saker publicerade. Kvällspressen är ett bra exempel, man kan referera till den men det lär (förhoppningsvis) inte vara någon som tillmäter den referensen något större faktamässigt värde. Jag ser ingen större skillnad mellan Aftonbladet och en nätsida vad gäller trovärdighet. Det är bättre att berätta att den här informationen finns/fanns på den här platsen och vad man drar för slutsatser av det - precis som man gör för en bok, men med andra indata. Det finns mycket skit i böcker också. Att något står på en nätsida betyder oftast inte att man kan sluta sig till att det är precis så som det beskrivs, i alla fall inte utan att korrelera det mot andra källor, men det betyder inte att det är ointressant - se nedan för exempel.

Men att skriva en uppsats i historia och tro att man kan använda internet för att korrekt beskriva vikingarna med hjälp av man hittat av Herman Lindqvist, då blir det ingen bra uppsats. Och inte sanningsenlig heller.

Vad jag har hört så blir det inte en bra eller sanningsenlig uppsats om man baserar den på Herman Lindqvists berättelser - oavsett om de ligger på nätet eller är i bokform. Det är vad som skrivs och inte var som är intressant.

Om vi däremot ponerar att Lindqvist enbart var publicerad på nätet och hade nått den läsekrets han har den vägen vore det definitivt intressant att referera till nätsidan om man avhandlar t ex det nyväckta historieintresset ute i stugorna.

Att enbart referera till erkända artiklar av erkända forskare i erkända publikationer är naturligtvis en säkrare väg genom den akademiska slalombanan. Då slipper man i det minsta försvara sig från påhopp mot oortodoxa val av referenser. Tyvärr är den förmodligen oftast även bra mycket mindre produktiv vad gäller att faktiskt komma fram till något nyskapande.

Nu skulle nog inte jag lägga ner för mycket tid (om någon alls!) på att vara nyskapande i din situation, så ta det inte som ett påhopp. Jag är imponerad av alla som tar tag i något av den här kalibern! Jag är däremot (om det inte märks ;)) inte särskilt imponerad av hur den akademiska världen fungerar. Den har i stora delar sedan länge tappat fokus på att faktiskt föra vetenskapen framåt och börjat handla om att föra forskarna framåt.

Se bara hur svårt de som upptäckte att det är bakterier som ligger bakom magsår hade att bli publicerade. De hade inte tillräckligt med referenser och blev konstant refuserade väldigt länge. Varför? Jo, deras arbete var banbrytande och stick i stäv med existerande forskning, varför det inte fanns särskilt mycket att referera till. Att de sedan hade fakta på sin sida var inte intressant. De var inte med i kopplet bandhundar som i sin egen värld full av korsreferenser kollektivt jagade ner längs fel spår, alltså skulle deras rön inte publiceras. Jag hoppas det Nobelpriset sved hos en massa redaktörer runtom i världen!

ft skrev:
På samma sätt kan vem som helst smäcka ihop en artikel, för att inte nämna en bok. Allt för många gör det också. Till yttermera visso finns det många mindre nogräknade ställen där man kan få saker publicerade. Kvällspressen är ett bra exempel, man kan referera till den men det lär (förhoppningsvis) inte vara någon som tillmäter den referensen något större faktamässigt värde. Jag ser ingen större skillnad mellan Aftonbladet och en nätsida vad gäller trovärdighet.
(mer text)

Ok. Just nu är jag så trött så jag borde nog sova, men om jag fattar dig rätt så tycker vi nog inte så olika. Jag förstår, tror jag, hur du menar med användandet av nätkällor. Och jag tror jag håller med (som sagt, borde sova :död ). Det jag menar är att nätkällor, lika lite som Aftonbladet eller nån på-löpande-bandet-producerande-historie-snubbe, funkar som godtagbara primärkällor till en uppsats inom historia (och säkert fler ämne). Och det tror jag du också menar.
Givetvis beror mycket på vilket ämne man skriver inom.

Jag har använt aftonbladet, internet och Herman Lindgvist (allt på samma gång) i en uppsats i historia. Detta då jag skrev ut en artikel därifrån, skriven av Lindqvist för att visa på hans inte helt korrekta återgivelse osv. Inget skäll av lärare fick jag heller. Som sagt, det beror på VAD man skriver om, men som primärkälla funkar endast primärkälla. En finnig fjortis berättelse om Gustav Vasas intåg i Stockholm eller nåt funkar alltså inte som primärkälla. Då ska det luskas nere i arkiven efter gamla dagböcker eller likanande.

Usch så mycket det blev. Undrar om jag fick fram min poäng. :rolleyes:

ft skrev:
Nu skulle nog inte jag lägga ner för mycket tid (om någon alls!) på att vara nyskapande i din situation, så ta det inte som ett påhopp. Jag är imponerad av alla som tar tag i något av den här kalibern! Jag är däremot (om det inte märks ;)) inte särskilt imponerad av hur den akademiska världen fungerar.

Nej, i den meningen att använda andra mallar än praxis gör jag inte, det vågar jag inte även om jag nog så gärna skulle vilja ibland. Nyskapande i den meningen att komma fram med något nytt i en vetenskaplig uppsats är ett krav, det är det som är poängen med hela uppsatsen.

Men att ändra uppsatta ramar och mallar för uppsatsen får jag vänta med tills jag blir professor
:hihi ;)

Varsågod

Bifogat

• settans1.jpg
    settans1.jpg
    136.8 KB · Visningar: 68
  • settans2.jpg
    settans2.jpg
    117.2 KB · Visningar: 65
  • settans3.jpg
    settans3.jpg
    59.5 KB · Visningar: 673
~Settan~ skrev:
Och jag tror jag håller med (som sagt, borde sova :död ).

"Oj, jag håller med ft, dags att gå och nanna!"

Puss på dig med! :pannkyss :tungan

Och jo, historia är lite extra kinkigt med val av referenser. Så måste det nog vara, det finns ju inget påtagbart att basera det man skriver på så referenserna är allt. I ett rent historiskt verk finns det knappast utrymme att utreda annat än hårda fakta om vad som egentligen hänt heller, antar jag? Sannolikheten att då kunna hitta en nätreferens som är värd att ta med är nog väldigt liten... men jag tycker ändå att ett förbud är överdrivet. En riktigt bra lärare/handledare borde nog snarare avråda, med orsak angiven.

Vad gäller nyskapande så har det nog lite med min naturvetenskapliga bakgrund att göra. Nyskapande i min värld innebär något som ingen visste förut, inte ett nytt sätt att sammanställa kända fakta. Lite svårare inom t ex historia, där sånt som ingen visste förut är okänt och alltså helt försvunnet för gott. :)

Sådär, då fick du tråden lyft igen också! ;)

ft skrev:
"Oj, jag håller med ft, dags att gå och nanna!"

Puss på dig med! :pannkyss :tungan

Och jo, historia är lite extra kinkigt med val av referenser. Så måste det nog vara, det finns ju inget påtagbart att basera det man skriver på så referenserna är allt. I ett rent historiskt verk finns det knappast utrymme att utreda annat än hårda fakta om vad som egentligen hänt heller, antar jag? Sannolikheten att då kunna hitta en nätreferens som är värd att ta med är nog väldigt liten... men jag tycker ändå att ett förbud är överdrivet. En riktigt bra lärare/handledare borde nog snarare avråda, med orsak angiven.

Vad gäller nyskapande så har det nog lite med min naturvetenskapliga bakgrund att göra. Nyskapande i min värld innebär något som ingen visste förut, inte ett nytt sätt att sammanställa kända fakta. Lite svårare inom t ex historia, där sånt som ingen visste förut är okänt och alltså helt försvunnet för gott. :)

Sådär, då fick du tråden lyft igen också! ;)

Nja, nyskapande inom historia innebär väl detsamma som inom naturvetenskapen, sen kan det alltid vara mer eller mindre svårt att komma med något nyskapande. Och det nyskapande kan vara av större eller mindre kaliber. Ny historia kommer hela tiden i takt med att man finner nya primärkällor.

Vad gäller min uppsats så är det mig veterligen ingen som gjort en likadan undersökning. Därmed blir mitt sluresultat något ingen skrivit tidigare =något nytt. Men det är å andra sidan inte detsamma som något revolutionerande som kommer ställa all histora på slagsidan.
Inom "gravstensämnet" har dock flera publikationer kommit ut, olika undersökningar om medeltida gravar, undersökningar om gravstenar under 1990-talet osv, men inget har (vad jag kunnat finna) gjort samma undersökning som mig med min frågeställning under den period jag undersöker.

Och ja, jag blev gick och la mig just för att jag blev rädd att vi kanske tyckte lika :4skrika
;)

MattE. skrev:

Utmärkt! Tack så mycket! :fyllisar

~Settan~ skrev:
--------------------------------------------------------
Jag behöver hjälp! Eftersom det tycks som om man kan få svar på nästan allt här så försöker jag nu också. Jag behöver hjälp med vad denna symbolen betyder, på ett ungefär iallafall så jag vet var jag ska leta vidare nånstans.

Den sitter på en gravsten som en inskription. Nån som vet? (jag har ritat av den här så den är liite sne...)

Tycker mig känna igen korset som det som sjöräddningssällskapet har.
Korset står oxå uppställt runt vår kust p´å oräknerliga ställen, men om det DÅ är sjö-r-sällsk. som sätter upp dem eller nån orden vet jag inte. Först trodde jag att det var minnesplatser för drunknade eller nåt. Och jag vet ff inte.
Men det är iaf TVÅ uppslag.

Dr.Bike skrev:
Tycker mig känna igen korset som det som sjöräddningssällskapet har.
Korset står oxå uppställt runt vår kust p´å oräknerliga ställen, men om det DÅ är sjö-r-sällsk. som sätter upp dem eller nån orden vet jag inte. Först trodde jag att det var minnesplatser för drunknade eller nåt. Och jag vet ff inte.
Men det är iaf TVÅ uppslag.

Mmm.. det där själva korset finns på olika ställen, dessutom (bara för att jävlas säkert...) så finns det ett gäng kors som se nästan likadana ut men egentligen inte är det :va
Det kan vara minst sagt förvirrande

Väntar iallafall på svar från frimurarorden angående mitt foto på gravstenen för att se om de kan bekräfta om just den symbolen är frimurarordens (vilket jag tror). Får se om de kan komma med mer information ang. själva korset också.

~Settan~ skrev:
Väntar iallafall på svar från frimurarorden angående mitt foto på gravstenen

Själv tycker jag de två motstående V-na, som ramar in korset, ser "tillkomna" ut i efterhand...

Dr.Bike skrev:
Själv tycker jag de två motstående V-na, som ramar in korset, ser "tillkomna" ut i efterhand...

Hur menar du? På originalbilden, på den redigerade bilden eller vad? :)

"V:na" symboliserar en passare och en vinkelhake, om de är frimurarordens symbol. Inget tyder ännu på att det inte skulle vara det.

~Settan~ skrev:
Hur menar du? På originalbilden, på den redigerade bilden eller vad? :)

"V:na" symboliserar en passare och en vinkelhake, om de är frimurarordens symbol. Inget tyder ännu på att det inte skulle vara det.

Jag kollade bilderna i inlägg 1

Aha...passare och Vinkelhake...

Optimalt skrev:
Användes inte endast utav frimurarna och riddarna, nazisterna tog över den med, liksom dom gjorde med hakkorset. Dom använde den som en tapperhetsmedalj.
Snabbletade lite och den sida med mest information var tyvärr med robinson robban.

Hursomhelst: http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,730392,00.html

Nja, nazisterna gjorde inte det, det instiftades av Frederick William III 1813 10mars om man nu skall tro på tyska försvarets officiella hemsida. Tror nog de är rätt noga med sina källor.

TYska försvarets fakta om järnkorset

Sen att vinklen och passaren skall ha att göra med navigation verkar långsökt, varför inte byggverktyg ???? Frimureriet kommer ju från gamla hantverkare.

J.Porta skrev:
Nja, nazisterna gjorde inte det, det instiftades av Frederick William III 1813 10mars om man nu skall tro på tyska försvarets officiella hemsida. Tror nog de är rätt noga med sina källor.

TYska försvarets fakta om järnkorset

Sen att vinklen och passaren skall ha att göra med navigation verkar långsökt, varför inte byggverktyg ???? Frimureriet kommer ju från gamla hantverkare.

Sant, frimurarordens ursprung är från medeltidens byggnadsgillen och kom till Sverige 1735, orden alltså. Så passaren och vinkelhaken har sannorlikt med byggen att göra då det var därifrån orden ursprungligen "föddes"

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back