Syftet med Renthal Grip Glue?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Så pinsam fråga att jag inte vågar ta den i vanliga raceforumet :D

Men vad är det som är så spec. med deras mjuka (ljusgrå) handtag att man måste använda just deras lim? Läser man beskrivningen låter det som att man kommer krascha i första kurvan för att handtagen lossnar om man inte limmat dom, med just deras lim.

Varför kan man inte bara smacka dit dom med Bräkleen och sen naja, som man gör med alla andra fabrikat på handtag?
 
Svaret är ganska enkelt och man behöver inte vara expert för att räkna ut det. De vill helt enkelt sälja sin dyra produkt.
 
Svaret är ganska enkelt och man behöver inte vara expert för att räkna ut det. De vill helt enkelt sälja sin dyra produkt.

Men det är så pinsamt uppenbart i beskrivningen att jag nästan börjar misstänka att det ligger nån sanning i det dom skriver :lättlurad
 
Men det är så pinsamt uppenbart i beskrivningen att jag nästan börjar misstänka att det ligger nån sanning i det dom skriver :lättlurad

Haha! då har de lyckats.
Testa nå billig hårspray/gårgele, funkar nog rätt bra om det inte regnar. För då löses skiten upp.

Annars är inte heller vanligt papperslim så dåligt heller, de som är på en tub som liknar läppsyl

Naja är fegt, fast det har hänt att jag har fått slå tillbaka handtagen på rakorna ibland :hihi

skulle vara värre om de halkade ur under en fetting nedlägg, skrapa armbåde o knä:tummenupp
 
Last edited:
Jag har aldrig använt lim på mina handtag.
Bara monterat med lite tvållösning och vatten.

Problemet har varit när man vill få av skiten :gnissla
 
Men det är så pinsamt uppenbart i beskrivningen att jag nästan börjar misstänka att det ligger nån sanning i det dom skriver :lättlurad

Vissa handtag jag haft har varit lite "dumma".
Då har jag använt ickepermanent loctite eller svart fog från närmsta byggvaruhandel. tror till och med jag körde cyanoakrylat på något. Fastna bra på handtaget av gummi men sämre på styret och gasrullen av fet plast. Men det höll bra ändå.
Ett tips kan vara att linda tunt med eltejp först för då är det lätt att sanera om man skall byta handtag. bara veva av tejpen igen så är styret fint utan limrester.

En del handtag sitter som klistret ganska snabbt utan lim...
 
Jag har kört med just dom mjuka gråa renthal handtagen på nuvarande hojen i en säsong utan problem, ska köpa nya till denna säsong.
Kört med dom på en fiddy x antal timmar också

Aldrig använt lim funkat bra ändå, vrider sig lite på sin höjd.
Kanske blir lite hårspray eller annat i år har fungerat tidigare
 
Last edited:
Fick lära mig ett trick från erfaren raceförare om ni har tillgång till tryckluft;
tryck på handtaget någon centimeter, montera på blåsmunstycket på tryckluften o stoppa in det i handtaget o stå på.

Löjligt lätt att sätta på handtaget!!! :tummenupp Som att stoppa in ett mjölkpaket i kylskåpet.
Sen naja om du e en våldsam förare.
 
Varför man bör använda deras lim e p.g.a Speciellt deras mjuka handtag att dom kan bli upplösta om du använder ngt annat!

torka rent o använd tryckluft.. :tummenupp
 
Har använt deras lim i många år då mina Mx handtag alltid snurrar sig något extremt. Hänger ihop med min konstiga körstil skulle jag tro.

Iaf. jag gick över till Biltemas kontaktlim nu och det funkar precis lika bra! Ser likadant ut också, så Renthals lim är nog ett kontaktlim bara skulle jag tro...
 
Fick lära mig ett trick från erfaren raceförare om ni har tillgång till tryckluft;
tryck på handtaget någon centimeter, montera på blåsmunstycket på tryckluften o stoppa in det i handtaget o stå på.

Löjligt lätt att sätta på handtaget!!! :tummenupp Som att stoppa in ett mjölkpaket i kylskåpet.
Sen naja om du e en våldsam förare.
Det var jäkligt smart!

Jag brukar spraya lite startgas på insidan å sedan trycka på, funkar bra, luktar gott :hihi
 
Det finns nog lika många tricks som det finns förare för att få på handtagen, och få dom att sitta kvar... :)

Vi brukar använda bensin. Man häller lite i handtaget, skakar runt det, häller ut överskottet, och sen glider det på lätt som en plätt. Sen när bensinen dunskar så sitter handtaget fast som satan. Sen najar vi en tråd innerst på handtaget, och en ytterst.

Märkte dock på dom gråa mjuka Renthal greppen att dom faktiskt kan lösas upp lite av bensinen, så man får vara lite försiktig och inte använda så mycket. Kanske just därför som dom rekommenderar sitt eget lim...

Använder man den här metoden, istället för lim, så är det sjukt mycket enklare att få av dom sen när man ska byta. Då brukar vi använda metoden med tryckluft som någon skrev om tidigare. Klipp bort najningarna, på med blåsmunstycket och lirka in det mellan greppet och styrhalvan. Sen är det bara blåsa på och dra av greppet. Lätt som en plätt! :tummenupp
 
Om man limmar bör man inte kötta på med för mycket lim heller, lätt att överskottet sätter sig på kragen som sen kärvar mot huset.
 
Jag har kört med aceton som glidmedel/fästmedel. Har funkat skitbra till de senaste handtagen som det frättes hål i, då höll jag mig för skratt!
 
Lim är närapå ett måste på geggräsern, najtråd hjälper icke - men så åker man i betydligt stökigare förhållanden med.

Renthals lim luktar dock exakt som cascos kontaktlim, och känns likadant...så det lär provas nästa gång (fick med en tub renthal med senaste geggmoppen).

/J
 
Back
Top