Sydnorge - värt besväret?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Sitter och grovruttar lite inför sommaren. Är det som jag ruttat värd besväret? Verkar ju svänga en hel del i alla fall :)...

Sydnorge.gif
 
Absolut men hela sydkusten är en transportsträcka, det roliga börjar när du svänger upp på västkusten. Ta det lite easy, böterna är hysteriska.
 
Har bara kört i Norge på sensommaren tidigare. Vad tror ni om sydnorge runt midsommar enl. rutt ovan, och sen vända österut i latitudnivå runt Odda? Tänker på ev. snö på höjd, t.ex. Lysboten...
 
Körde ungefär den rutten maj 2016.
Som sagts är E18 dödstrist på sydsidan men jag höll mig därför så nära havet som möjligt där det var praktiskt men det tog ju förstås betydligt längre tid. Från Tönsberg till Kristiansand hade jag att göra 5-6 timmar med lunchstopp. "Raka vägen" är det ca 23 mil.
Kan tänka mig att det går att hitta krokvägar även på inlandssidan om E18. På småvägarna körde norrmännen som biltjuvar vilket jag ochså tog som klartecken att det inte fanns politi i närheten normalt.
På västsidan kurvade även E18 lite mer men känslan av att torska på hårda böter fanns hela tiden på Europavägarna.
Från Haugesund styrde jag österut och hemåt över fjällplatån då prognosen dagarna framöver såg sämre ut. Körde i stort sett längs E 134 men höll "fri fart" då jag tröttnat på cruisingen...
Klarade mig iaf från efteräkningar!
DSC01452.jpg
DSC01447.jpg
DSC01501.jpg
DSC01591.jpg
DSC01692.jpg
DSC01833.jpg
DSC01849.jpg
 
Last edited:
Nej nej nej!!!

Inte E18 längs sydkusten. Den är i sanning själsdödande.
Styr in i Telemark istället! Twisties och gemyt utan slut!

Jag vart ner till Lindesnes fyr under hösten. Trots att jag körde under klockan så kunde jag inte förmå mig att köra kustvägen tillbaka.
Rakt ut i spenaten istället. Tog Seljord som hörnpunkt och gick upp mot Drammen sedan.

Smalt, vindlande, underbart. Skall rota rätt på lite bilder och Spotwallaspår så får du se.

En SaddleSore 1000 blev det, via Telemark. :yoparty

"Dalen" är en annan bra ort i Telemark att bygga en tur ut till Vestlandet på.
Skippa the obvious route, utan zig-zagga dig fram så kommer du att ha gränslöst roligt.

Det behöver inte ens ta en dag extra. Starta någon timma tidigare, lägg på en extra timme på eftermiddagen, så har du kompenserat för att slippa mEh18.
 
Bra input. Men bara som ett förtydligande: ska absolut inte köra E18. Ruttar vid sidan om, på småvägar :-).
Och kunde inte hålla mig, så jag har gjort ett nytt pass med MapSource även i kväll. Fast tog ingen dump på det nya. Och gör nog en ny plan igen i morgon kväll. Halva nöjet ;-).
 
Last edited:
650YJ8W.jpg


Jnbg9Yt.jpg



Väg 413 i Telemark.
Smalt, vindlande krokigt - men rytmiskt och kuperat.
Förvånansvärt snabbåkt, och sanslöst lågtrafikerat.


Ba’ ett fö’slag, Helge.
 
Körde där ifjol.
Fina vägar och lite lummigare än längre norrut.
Flekkefjord var väldigt pittoreskt och fint.
Lysbotn är väl värt ett besök.
Vägen dit och sista serpentinerna är hur coolt som helst.
Värt att åka åt båda hållen även om det går färja ditt.
Är det snö kvar kan nog vägen dit bli spännande...:3freak
Vill man ha lite motion kan man bestiga Preikestolen.
2-3 timmars vandring och en vidunderlig utsikt en fin dag.
 
Har kört en del i de här trakterna, inte allt du ritar upp, men rätt mycket. Väl värt en tur!

Om du kör "ett hack in" från E18 (dvs norr om) så får du fin körning. Rutten ger sig nästan själv när du sitter med kartan och ruttprogrammet. Kanske inte magiskt i alla, alla stycken, men helt godkänt för fin hojkörning. Och en hel del riktigt go'a sträckor.

44:an från Flekkefjord till Egersund är spektakulär. Den bör du inte missa. 44:an efter Egersund är mer ospännande. Flackt och rakt. Vackert på många ställen. Men i huvudsak körning rakt fram.

45:an söder om Lysefjorden är rätt fin. Vägen från avfarten från 45:an till Lysebotn är häftig, smal och kurvig. Sedan kommer själva nedstigningen till Lysebotn och den är fräck att se på rent visuellt med sina 28-30 svängar. Men i verkligheten sitter man mest och bromsar hela tiden, samtidigt som man tittar på utsikten. Roligare då att köra uppför! :)

(Överskottsinfo: Sträckan österut Suleskard-Rysstad-Dalen är en annan pärla - den kan du ta nästa gång!)

Väg 13 norrut är fin körning.
(Överskottsinfo: Hela väg 13 är fin, biten mot Röldal nästan bäst. Har du gott om tid så tar du väg 13 till Röldal, och sedan tillbaka 520 till Sand. 520:an är kalas!)

Har inte kört så långt västerut som du skissar på. Men har kört 46->E134->48->551(fin!)->Jondal->49 och sedan väg 7. Jättefin körning.
 
Last edited:
Har tänkt mig två vändor till Norge i sommar. Den blåa (eller någon slags varation på den) runt midsommar. Och den andra i augusti. Taggad :lol!

norge.gif
 
Lite bilder från Lyebotn trakten.
"Örn-nästet" (bild 4) är ett bra ställe att ta en glass och titta ner över Lysebotn.
Smala, vindlande vägar i något som nästan skulle kunna vara månen bitvis.
Sist vår ungefärliga rutt.
Syd Norge 1.PNG
Syd Norge 2.PNG
Syd Norge 3.PNG
Syd Norge 4.PNG
Syd Norge 5.PNG
Syd Norge 6.PNG
Översiktskarta NPTT 2018.PNG
 
Last edited:
Dom två senaste åren så har jag åkt till Norge i slutet på vecka 21. Väg 45 från Ofte över Dalen mot Rysstad är en höjdare. Väg 520 från Sauda mot Röldal är en höjdare. Är samma visa i år, är ledig i slutet på vecka 21. Denna gång så satsar jag på att köra över Rjukan. En fin väg är väg 550 från Odda, kör sen in på väg 551 mot Jondal. Vid Jondal kan man köra upp på glaciären vid Folgefonna. Vid Folgefonna går det hyra skidor, finns 2-3 liftar. Finns ett cafe och priserna är helt ok för att vara i Norge.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top