Sydafrikans mastifftik söker nytt hem!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
En vän till mig som är Boerboeluppfödare söker efter ett nytt hem till en 2 årig tik. Tiken är från Danmark och skulle avlivas pga att personen som hade hunden hade för många hundar hemma. Min vän är inte uppfödaren till tiken utan har tagit in hunden för att hon ej ska avlivas.

Jag chansar hejvilt när jag skriver här men kanske finns någon som är intresserad eller som känner någon som skulle vara det.

Tiken är brindlefärgad dvs brun/svart-tigrerad. Hon är 2 år, behöver någon som kan lägga ner mycket tid på träning samt ge henne mycket uppmärksamhet. Älskar barn men går ej ihop med andra tikar.

Boerboel eller sydafrikansmastiff är en enorm hund med mycket vakt, dock är dom genomsnälla och väldigt hängivna sina ägare. Mycket ego och en självständig hund.

Tiken finns i Skåne. Uppfödaren söker en fodervärd. Är någon intresserad så pma mig. Har ni fler frågor så svarar jag gärna på så många som möjligt.

Info om Boerboel hittar ni här: www.svenskaboerboelklubben.com uppfödaren jag känner hittar ni här: www.safricaboerboel.com

Tack på förhand!
MVH

Och vem tilltalas av det upplägget?
Vad är fördelen för den rövkn, jag menar fodervärden?
Ellerär det som tjänstebil, bara det roliga ingår? Ansvaret någon annans?

Det beror ju på vad man tycker är roligt, men om man tycker att det är kul att köpa en hund för 10-15 papp och betala försäkringar och veterinärräkningar på säg 10-15 papp lite då och då så kommer man bli olycklig som fodervärd. :)

Fodervärdsupplägget passar Svensson perfekt. Man får ha den som en egen hund hela livet, det enda du inte får göra är avla på den. När tiken är vuxen så tar uppfödaren hem den några gånger och låter den få valpar. Efter 8 v får du tillbaka jycken. Vanligt folk avlar sällan (tack och lov). Uppfödaren slipper ha 20 avelstikar hemma som ska rastas och käka.

Vanligt också om man omplacerar en problemhund. När den får ny ägare som kanske tröttnar så säljs den vidare och blir problemhund i nästa familj. Genom att omplacera på foder så kan inte nya familjen skänka hunden till nån halvknarkare utan måste lämna tillbaka till ägaren som försöker hitta ny seriös familj.

Här är en bild på min lille bebis som är en Cane Corso, Italiensk Mastiff
De är inga små hundar och rekomenderas inte till lägenhet direkt, inte pga lägenheten utan till grannarna som blir rädda :näsblod

Samt att hundarna vaktar.. Mycket.

pict2633.jpg

Fodervärd innebär att uppfödare tar en eller två kullar på tiken sen skrivs ägaravtalet över till fodervärden. Kan skilja sig mellan olika uppfödare hur många kullar man tar på tiken men en så pass stor hund tar man inte valpar på förens den är 2 år minst, har alla röntgenplåtar godkända samt ett bra psyke. Man tar inte mer än 2 kullar om året på så stora raser om ens det. Det är en säkerhetsgrej från uppfödarens sida att hunden inte skyfflas vidare när det inte passar fodervärden mer.

Min mamma har har en tik på foder hos denna uppfödare och hade aldrig rekommenderat henne om jag inte vetat hon var bra. Känt personen i väldigt många år och träffar hennes hundar regelbundet. Dock vet jag inte så mycket om just denna hund. Uppfödaren väntar en kull i slutet av september och kan därför inte behålla henne själv.

Här är en bild på min lille bebis som är en Cane Corso, Italiensk Mastiff
De är inga små hundar och rekomenderas inte till lägenhet direkt, inte pga lägenheten utan till grannarna som blir rädda :näsblod

Samt att hundarna vaktar.. Mycket.

pict2633.jpg

Riktigt fin, corso e en favoritras. Dock hade jag velat ha den med kuperade öron. Framhäver ansiktet på ett helt annat sätt. Blir det en sån i framtiden så blir det import. :)

Folk som har emot kupering, skippa snacket tack. :tummenupp

Last edited:
Jag gillar inte kuperingen för Spikes öron är det gossigaste på hela hunden, de är så varma o mjuka å gossiga =)

Sen så har spiken så stort och kantigt huvud iaf :P

Jag gillar inte kuperingen för Spikes öron är det gossigaste på hela hunden, de är så varma o mjuka å gossiga =)

Sen så har spiken så stort och kantigt huvud iaf :P

hur gammal är han? svensk uppfödare? han har väldigt mycket mastiff i sig. hade velat ha me mindre läppar o häng på ögonen. :) fan, man e kräsen i allt! hahha undra varför man inte har kille! :tungan

gillar dogo de bordouxe samt engelsk mastiff oxå. fast som sagt, för att få mindre dreggel vill ja ha mindre läppflärpar. :D :D

hur gammal är han? svensk uppfödare? han har väldigt mycket mastiff i sig. hade velat ha me mindre läppar o häng på ögonen. :) fan, man e kräsen i allt! hahha undra varför man inte har kille! :tungan

gillar dogo de bordouxe samt engelsk mastiff oxå. fast som sagt, för att få mindre dreggel vill ja ha mindre läppflärpar. :D :D

Han är 3,5 år och är renrasig Cane-Corso :tummenupp,
Heter egentligen In Futuro Prego Rosso och kommer från In Futuro på vargön. Fått några förstapris och några hederspris.

En av de få Fawn färgade som finns.

Han är 3,5 år och är renrasig Cane-Corso :tummenupp,
Heter egentligen In Futuro Prego Rosso och kommer från In Futuro på vargön. Fått några förstapris och några hederspris.

En av de få Fawn färgade som finns.

Ahh dom har ja kollat in, In Futuro. Känner en kille här i malmö som känner nån som har en hund därifrån. hahahah vilken cp mening. Men jaja, så e d. Hans polare har en kolsvart hanne därifrån. Vet dock inte vad den heter. Men grymt fin e den. :)

Ställer du själv eller e d uppfödaren som gör d?

Ahh dom har ja kollat in, In Futuro. Känner en kille här i malmö som känner nån som har en hund därifrån. hahahah vilken cp mening. Men jaja, så e d. Hans polare har en kolsvart hanne därifrån. Vet dock inte vad den heter. Men grymt fin e den. :)

Ställer du själv eller e d uppfödaren som gör d?

Ja det är fina hundar.

Han är även inte på foder utan jag köpte honom relativt billigt för sisådär 8000kronor :tungan
Men det var värt varenda krona för jag föll för honom direkt
Spike ställs inte ut alls längre för han är numera kastrerad och avelsspärrad pga ett kullsyskon fick epilepsi, och det vill vi inte avla vidare på så nu är han en renoskär gosebumsimums:lol

Ja det är fina hundar.

Han är även inte på foder utan jag köpte honom relativt billigt för sisådär 8000kronor :tungan
Men det var värt varenda krona för jag föll för honom direkt
Spike ställs inte ut alls längre för han är numera kastrerad och avelsspärrad pga ett kullsyskon fick epilepsi, och det vill vi inte avla vidare på så nu är han en renoskär gosebumsimums:lol

ahh va tråkigt! :( är inte så insatt i corsons sjukdomar, är det vanligt med epilepsi hos rasen? hur är höfterna o armbågar? är han mh-testad?

ahh va tråkigt! :( är inte så insatt i corsons sjukdomar, är det vanligt med epilepsi hos rasen? hur är höfterna o armbågar? är han mh-testad?

Inte vanligt alls, det blev nog bara så.

Han är HD A-B Dvs vänster är A och höger är B så han är frisk som en nötkärna =). MH-test är gjort och finns att beskåda på skk

:hihi:hihi:hihi Underbart när killar uttrycker sån ren kärlek! :kär
(Jag är också en obotlig hundöronmysare.)
En riktigt snygg kuperad corso. Man gör det så klart hos veterinär.
Snygg! :tummenupp Och gör man det hos (seriös) veterinär kan hunden (alldeles förhoppningsvis) använda öronen som de hundar som fötts med ståndöron. Dvs "prata" med andra jyckar tydligare och mer naturligt. Varken snyggt eller försvarbart när folk klipper av öronen jäms med skallen.
Fast eg borde vi människor ge fan i att avla fram djur som inte är naturliga. Vare sig det är katter utan svans eller hundar med hängöron. Eller perserkatter / mopsar med andnöd. Fy fan.
Hurra i alla fall för våra underbara pälsbollar! :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...