SXV vs Husabereg

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Karlshamn
Hoj
Jodå
Husaberg 650 vs Aprilia SXV 550, vilken har mest ös, vilken orkar en powerwhellie från högst hastighet? Hur är den allmäna körglädjen mellan dem?
 
Nu har du dragit igång ett krig =)
Jag har en SXV 550 och har provat en husa 650. 650 är mer rå och vibrerar massa, dåligt chassi. Lite som en traktor.
SXV är smidig, vibrationsfri, varvvillig och allmänt brutal, lite som en Lambo ;P Finns en tråd här där det diskuteras friskt mellan dom båda hojarna. En SXV gasar du upp på 5an utan problem. Husan fick inte jag upp men kanske var ren ovana på den hojen.
Jag tycker inte det finns någon annan motard som kan mäta sig med 550in, men det är min åsikt
 
Båda har betydligt mer ös än vad du kommer behöva. Upplever du att de saknar effekt använder du dem till fel saker.

Vad man sen väljer är tycke smak och plånbok
 
Nu har du dragit igång ett krig =)
Jag har en SXV 550 och har provat en husa 650. 650 är mer rå och vibrerar massa, dåligt chassi. Lite som en traktor.
SXV är smidig, vibrationsfri, varvvillig och allmänt brutal, lite som en Lambo ;P Finns en tråd här där det diskuteras friskt mellan dom båda hojarna. En SXV gasar du upp på 5an utan problem. Husan fick inte jag upp men kanske var ren ovana på den hojen.
Jag tycker inte det finns någon annan motard som kan mäta sig med 550in, men det är min åsikt

Ok, där ser man, skönt att slippa vibrationerna. Har missat den tråden, ska leta mer.
 
Sxv dra bättre vid högre hastigheter. Varvar över 12000:tummenupp och bara ljudet ger måstehabegär.
 
Båda har betydligt mer ös än vad du kommer behöva. Upplever du att de saknar effekt använder du dem till fel saker.

Vad man sen väljer är tycke smak och plånbok

Bang on!

På gatan känner jag aldrig att jag saknar effekt i husan men
på banan känner jag mig otymplig och klumpig...
 
Har aldrig haft en SXV (jag har drygt 80 hk på bakhjulet på min Husa 650, så varför skulle jag ;)) men jag kan tänka mig SXV är en mycket fin hoj att äga. Har provat en 450 på bana och inget ont om den. Lite annan effektkurva mot enstånka och lite mera tyngd att brottas med i kurvorna. Jag vågar påstå att en SXV är bättre för civilt bruk utanför tävlingsbanorna. Annars tror jag mer på en liten enstånka om man ska tävla. 650 = to much to handle om man inte heter Martin Lind. Marcus och Max som tävlar föredrar sina Hondor framför sina SXV.
 
Last edited:
Har aldrig haft en SXV (jag har drygt 80 hk på bakhjulet på min Husa 650, så varför skulle jag ;)) men jag kan tänka mig SXV är en mycket fin hoj att äga. Har provat en 450 på bana och inget ont om den. Lite annan effektkurva mot enstånka och lite mera tyngd att brottas med i kurvorna. Jag vågar påstå att en SXV är bättre för civilt bruk utanför tävlingsbanorna. Annars tror jag mer på en liten enstånka om man ska tävla. 650 = to much to handle om man inte heter Martin Lind. Marcus och Max som tävlar föredrar sina Hondor framför sina SXV.

80hk på bakhjulet låter kul, good job. Det är helt klart i första hand för gatbruk då jag inte känner till någon motardbana i närheten där jag bor och orkar inte köra några längre sträckor för att köra regelbundet. Verkar som att SXVn är att föredra, synd att den kostar mer än husan...
 
antar att efter en säsong med sxvn är det att plocka ner motorn och gå igenom som på alla race motarder?
 
Har aldrig haft en SXV (jag har drygt 80 hk på bakhjulet på min Husa 650, så varför skulle jag ;)) men jag kan tänka mig SXV är en mycket fin hoj att äga. Har provat en 450 på bana och inget ont om den. Lite annan effektkurva mot enstånka och lite mera tyngd att brottas med i kurvorna. Jag vågar påstå att en SXV är bättre för civilt bruk utanför tävlingsbanorna. Annars tror jag mer på en liten enstånka om man ska tävla. 650 = to much to handle om man inte heter Martin Lind. Marcus och Max som tävlar föredrar sina Hondor framför sina SXV.

Jag skriver under på ovanstående

Det är bara på banor med långa raksträckor som man tjänar på att köra en SXV över de andra modellerna, speciellt om man har ett chassie som är ganska standard. Ett state of the art race-chassie är bättre men det kräver fortfarande mer av föraren än en singel

Om man tycker hastigheten som det går göra wheelies i är viktigt så är SXVn klart överlägsen husabergen
 
inte funderat på FS 570/450

Grymmmmma hojjar i samma klass ! jag drar upp min fs 570 på 4 växel med motard drevning 6 med cross lätt som en plätt
 
Grymma hojjar som ligger i klassen under.
 
Få upp en husa 650 på bakhjulet är inga problem. Tror det är originaldrevning på min och då funkar ett litet "på-av-ryck": 3:an 50km/h (inget ryck) 4:an 70km/h (lagom ryck) 5:an har gått i 90 några gånger, men då får man ta i lite.
Bra beskrivning va? :rolleyes:
 
Beror på drevning och effekt. Även hur man sitter på hojjen och hur mycket man väger. Jag (med 16/42) som inte vill det ska resa sig måste alltid hänga mig över styret när jag går på 4an ut på rakan i Linköping, och ändå reser det sig. Om jag nu kör på min 650. Men bara för det betyder det inte man har snabbaste hojen. Snabbaste hojen sitter i chauffören. Mest körglädje som trådskaparen efterfrågar tror jag ändå Aprillian levererar.
 
Det bästa vore ju om du kunde provköra båda och se vad som passar dig, och glömma bort allt runtomkring, det är likvärdig service på dom och älskar man verkligen hojen så tycker man det är värt att behöva löda om tändspolar och byta motorlager med jämna mellanrum :tummenupp
 
Beror på drevning och effekt. Även hur man sitter på hojjen och hur mycket man väger. Jag (med 16/42) som inte vill det ska resa sig måste alltid hänga mig över styret när jag går på 4an ut på rakan i Linköping, och ändå reser det sig. Om jag nu kör på min 650. Men bara för det betyder det inte man har snabbaste hojen. Snabbaste hojen sitter i chauffören. Mest körglädje som trådskaparen efterfrågar tror jag ändå Aprillian levererar.

Ja självklart är det så! Nu nämde TS just hur benägen att uiiiilla dom var, då gav jag en beskrivning haha.
 
Det hade helt klart varit det bästa men jag tror jag börjar få en någorlunda bild av de båda. Tack för svaren!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top