SXV vs 500 2-t

Såvitt jag vet så har har ingen som är så vass! tydligen får man ta det som skrivs på forum med en nypa salt. Om man byter kamaxlar och avgasrör och programmerar om sprut o tändning på en sxv 550 får man ut ca 75-76hk mätt i dynojet bänk.:tummenupp

Alla motorcyklar är inte 100% likadana.

Alla bänkar visar definitivt inte lika.
 
En snygg KX500 som kommer att köras i Tyska Mästerskapen av
Mike Melde.:yoparty

ca 73hkr/70Nm på bakhjulet med Ram-Air:tummenupp

Dock har han kopierat mitt fasta startnr...:4skrika
 

Bifogat

  • 2008_2945.jpg
    2008_2945.jpg
    77.2 KB · Visningar: 162
En snygg KX500 som kommer att köras i Tyska Mästerskapen av
Mike Melde.:yoparty

ca 73hkr/70Nm på bakhjulet med Ram-Air:tummenupp

Dock har han kopierat mitt fasta startnr...:4skrika

Grymt att se att någon har bra smak.
Hur blir det Doordie till sommaren, får min Kawa sällskap på banan? :hoppa
 
En snygg KX500 som kommer att köras i Tyska Mästerskapen av
Mike Melde.:yoparty

ca 73hkr/70Nm på bakhjulet med Ram-Air:tummenupp

Dock har han kopierat mitt fasta startnr...:4skrika
:drool :drool

Underbar skapelse!

Grymt att se att någon har bra smak.
Hur blir det Doordie till sommaren, får min Kawa sällskap på banan? :hoppa
Den får nog sällskap av en cr 500 iaf. :)
 
Last edited:
:drool :drool

Underbar skapelse!


Den får nog sällskap av en cr 500 iaf. :)

Kanon! :tummenupp

Jag kommer att försöka va med i så många race det går,men inte alla pga mitt skiftjobb.
Linköpings tävlingen om den blir av är dock ett måste,den rakan och s:et med en "potent" 500cc twostroke är kärlek! :D
 
Kanon! :tummenupp

Jag kommer att försöka va med i så många race det går,men inte alla pga mitt skiftjobb.
Linköpings tävlingen om den blir av är dock ett måste,den rakan och s:et med en "potent" 500cc twostroke är kärlek! :D


Ja det är grymt att släppa loss alla 2takts hästar på den rakan.
Då blir vi i alla fall 2 som sprider lite väldoftande rök i depon! :krama
 
En snygg KX500 som kommer att köras i Tyska Mästerskapen av
Mike Melde.:yoparty

ca 73hkr/70Nm på bakhjulet med Ram-Air:tummenupp

Jäklar det var den värsta Ram-Air "Luffarturbo" jag sett! :yoparty

Det kan hända det dyker upp fler KX 0.5L ifall KTM´en nu inte uppför sig. :D
 
Last edited:
Kul jämförlese ni gör, en fyrtaktstwin mot en 20 år äldre tvåtaktsstånka :tummenupp Ska vi inte ta med Ural i matchen när vi ändå är igång?

En modern(läs avgasventiler typ ypvs, direktinsprut mm) tvåtaktstvin hade nog kört ifrån den lilla apriliastackaren alla dagar i veckan! :D
 
Kul jämförlese ni gör, en fyrtaktstwin mot en 20 år äldre tvåtaktsstånka :tummenupp Ska vi inte ta med Ural i matchen när vi ändå är igång?

En modern(läs avgasventiler typ ypvs, direktinsprut mm) tvåtaktstvin hade nog kört ifrån den lilla apriliastackaren alla dagar i veckan! :D

Jag tror CR:en redan har avgasventiler iaf om den är nyare än 90...?
direktinspurt är det så mycket bättre än förgasare?
 
Kul jämförlese ni gör, en fyrtaktstwin mot en 20 år äldre tvåtaktsstånka :tummenupp Ska vi inte ta med Ural i matchen när vi ändå är igång?

En modern(läs avgasventiler typ ypvs, direktinsprut mm) tvåtaktstvin hade nog kört ifrån den lilla apriliastackaren alla dagar i veckan! :D

skulle man jämföra en 275cc tvåtaktstwin mot en 550cc fyrtaktstwin då? då skulle nog 4stånkan vinna ändå i slutändan.
 
Här är en iaf en grön Briggs&Stratton om man måste välja! :D
 

Bifogat

  • e%20600 (Small).jpg
    e%20600 (Small).jpg
    65.7 KB · Visningar: 113
Jag tror CR:en redan har avgasventiler iaf om den är nyare än 90...?
direktinspurt är det så mycket bättre än förgasare?
Nej cr:en har inte avgasventiler.

Direktinsprut skall vara mycket bättre än förgasare, men är väl ingen maskin (mc/cross) som har det än. KTM håller väl på att utveckla.
 
Nej cr:en har inte avgasventiler.

Direktinsprut skall vara mycket bättre än förgasare, men är väl ingen maskin (mc/cross) som har det än. KTM håller väl på att utveckla.

Aprilia har:tuttar

Tror fler också har det

Fuel system
Integrated electronic engine management system controlling ignition and fuel injection.
“Hard/soft” mappings selectable from the handlebars.
Throttle body: 38 mm (40 mm).
 
Last edited:
Effekt är inte allt. Så varför bara tjata om det? Användbar effekt är mera intressant. För det vill väl alla ha.

Hade inte Honda en 500 cc med typ 150 hästar för femton år sedan. Ta en sådan motor och sätt i ett motardchassie. Hur bra kommer det att gå? Det kanske skulle kunna funka på Linköping. Man kanske skulle prova.
 
Hur funkar 2t DI. Berätta gärna utförligt. Det som jag får mest huvudbry av är hur smörjningen går till i vevet?

Är de inte samma sak?:confused:

På en DI kommer soppan rätt in i cylindern precis innan det tänder, alltså i slutet av komp.takten som på en diesel. På en vanlig insprut kommer det in på samma sätt som en förgasare men det sprutas ut precis innan insugsventilen... Dock säger många tillverkare att de har DI när de bara har vanlig...
 
Last edited:
Back
Top