sxv kul bushoj?

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
ska köpa motard o kollar framför allt efter husaberg fs650(jag är inte rädd för att skruva så inga såna tips)
men har även sneglat på aprilias sxv som ser lite modernare ut men hur e motorkaraktären på en sån?
jag e ju ute efter att ha nåt o busa med o ha den grymma råstyrkan enstånkarna har, e aprilian lika råstark fast 2cylindrig motor?

så de e husaberg mot aprilian som de ser ut nu... ös på med era erfarenheter

Kört mycket husa o lite aprillia.
Men iaf, som stånka åkare så fanns det ju Inge botten.
Tomgången låg ungefär där man har som mest effekt på husan :)

jag har aldrig kört varken husan ell aprilian själv men en del andra som ktm 525 o liknande o de e ju grymmt hög lekfaktor me mycket bakhjuls åka lite hur som helst, jag kanske drömmer men har fått för mig att aprilian inte är lika råstark utan jämför mer åt sporthojs hållet att de får varvas o koppla upp den men kanske e helt fel ute där?
tycker personligen aprilian e mycke finare än husan så hjälp mig hitta fördelar med aprilian:)

Som alltid när det gäller såna här frågor kommer de som har en Husa att säga att Husan är bäst och de som har en Aprilia säga att klart du ska ha en sån :rolleyes:

Om det gäller bakhjulsåka så är båda hojarna potenta.
Jag tycker du ska provköra och skaffa dig en egen uppfattning.
Det är skillnad i karaktär på hojarna.. En Aprilia ska köras till i princip nästan till varvstopp och den varvar ordentligt.
Min går upp på bakhjulet med bara gas på 1an till 4an.. ryck till i styret så går den även upp på femman :yoparty

Men åk till en handlare och provkör är mitt råd.. :tummenupp

Kört mycket husa o lite aprillia.
Men iaf, som stånka åkare så fanns det ju Inge botten.
Tomgången låg ungefär där man har som mest effekt på husan :)

Så du menar alltså att husan skulle ha mindre effekt än aprilian?

Har själv kört både husan & aprilian. Slutsatsen av det är att husan äger aprilian(med råge) både effektmässigt och hanterbarheten/smidigheten på hojen.

Om man sedan ska diskutera utseendet på hojarna så är det ju en helt annan sak. Smaken är som baken.

Har själv kört både husan & aprilian. Slutsatsen av det är att husan äger aprilian(med råge) både effektmässigt och hanterbarheten/smidigheten på hojen.

Om man sedan ska diskutera utseendet på hojarna så är det ju en helt annan sak. Smaken är som baken.

Haha, du var en rolig liten pojke du. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "äger" men om du menar att Husan har mer effekt så kanske du borde läsa på lite om hojarna.
Husan är lite lättare dock.

Jag antar att du började hetsa upp dig över Freddolas inlägg. Han menar att effekten ligger högre upp i varvtalen i Aprilian. Husan slutar väl dra runt 7000? Mitt stopp ligger runt 12500 med VDB mappen på min SXV nu.
Personligen tyckte jag att SXVn var lite lugn när jag först körde den, man måste lära sig att det finns ett längre register i den. När det har släppt så är det tvärt om, " blir det inte mer än såhär" tänkte jag när jag satte mig på min 610a efter att ha kört runt lite på SXVn.

Last edited:
SMM bänkade både Husa 650 och Aprilia 550 när de testade dem mot varandra i orginalskick.
Husan hade ca 58 och Aprilian ca 66 hästar som mest mätt på bakhjulet.
Husan hade dock högre vridmoment 43 ft-lbs mot 37 för Aprilian.

Jämför man registren så är Husan starkare upp till ca 8500 där Aprilian går om men hela vägen dit upp är den märkbart starkare i deras mätning (upp till 10 hkr skillnad). Över det så e det bara Aprilian som levererar.

Som nämnts innan skiljer det duktigt i register, Aprilians ligger högre upp, och beroende på körstil så kommer även hojarna kännas olika pigga.

Man vägde hojarna i orginalskick med full tank oxå:
Husa 127 kg
Aprilia 137 kg

Last edited:
Haha, du var en rolig liten pojke du. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "äger" men om du menar att Husan har mer effekt så kanske du borde läsa på lite om hojarna.
Husan är lite lättare dock.

Jag antar att du började hetsa upp dig över Freddolas inlägg. Han menar att effekten ligger högre upp i varvtalen i Aprilian. Husan slutar väl dra runt 7000? Mitt stopp ligger runt 12500 med VDB mappen på min SXV nu.
Personligen tyckte jag att SXVn var lite lugn när jag först körde den, man måste lära sig att det finns ett längre register i den. När det har släppt så är det tvärt om, " blir det inte mer än såhär" tänkte jag när jag satte mig på min 610a efter att ha kört runt lite på SXVn.

Till att börja med: tack för den fina "pojk" komplimangen.

Jag säger bara att jag har provkört husan och aprilian. Och det som märktes av dom testerna var att husan var mer rappare i motorn och smidigare. Husan gick helt klart bättre och var vassare i motorn. Både hojarna som jag provkörde var i originalskick.

Aprilian är den absolut värsta hojen på marknaden, den är också mycket annorlunda att köra. Det tar ett tag att komma in i det, men det är mycket roligare. Jag har provat fullpreppade husor och kör själv en standars sxv med annat avgassystem, mapp, fjädring, broms mm. Men motorn är orörd och den går som ett troll...

Ett flertal enstånkeåkare som provat min hoj har växlat vid 8000 eller nåt sånt som de är vana vid och då missar man allt det roliga, jag blir inte förvånad om Husaberg4life här ovan gjorde samma sak, har svårt att se någon annan anledning till ett sånt påstående. :)

hehe de låter ju som att aprilian e ett klockrent alternativ för min del.

får åka o kolla på en imorrn så man kan snika till sig en provkörning. tack för alla svar

Av de två, så föredrar jag Aprullan tack vare ett fint chassi - som passar min körstil - och att man kan dra jäkligt länge på växlarna med en mjuk och effektvillig motor. Husa har jag inte kommit överrens med - kan ha att göra med att det är KTM:er som jag kört mest och det finns vissa skillnader i hur det beter sig (en smaksak bara).

Men man måste lära sig de olika hojarnas karaktär för att verkligen dra nytta av dem och känna efter vad som passar bäst ( = provkör ).

Att det blir skruva av, tja det är det på båda maskinerna tack vare effektuttaget - dött lopp där tror jag nog.

Nej det sa jag aldrig, därimot ser effektkurvan Helt annorlunda ut.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025