Swm rs 500r

48 mm fjädringsväg fram! Måste ju vara ett skrivfel ?
Fast det står ju inte fjädringsväg, utan ”fjädring” vilket jag gissar syftar på diametern på gaffelbenen.
 
Riktiga Milano-SWM kursade 1984. Förkortningen SWM har egentligen inte ett dubbel-W som andrabokstav. Det är istället två ihopskrivna V som bildar ett dubbelt V

SV.VM (Sironi Vergani Vimercate Milano) skapas av efternamn/grundare - efternamn/grundare - hemort - större stad.

Kortlivad producent enligt italiensk modell: köpa in komponenter, montera ihop och sälja. Här med Sachs gasdämpare bak, kort innan man stängde ner.
swm-rs440.jpg

Kan det ha varit MC-Tjänst Eksjö som var svenska representanter...?


Dagens SWM har iinnggennttiinngg med ursprungliga SWM att göra. Man har bara snott en backdrop som skall föreställa legacy, heritage eller vad marknadsavdelningar vill kalla kontinuitet just denna månaden.

Kontinuitet, ja...
SWM höll igång i lite drygt 10 år. Sedan gick det 3 decennier av ingenting innan nuvarande operation startade.

Jag har ingenting emot att gamla delar från Husqvarnas BMW-tid kommer till nytta genom att monteras ihop till rullande hojar, men jag finner företagets famlande efter förankring bakåt lätt stötande.
 
Jag tycker det ser mycket ut som den gamla qvarnan från före ktm tog över? Särskilt motorn. Tror den hade Paioli gaffel och kanske var det Sachs bakdämpare om jag minns rätt.
Brembo bromsar samma som ktm har alltid varit bra.
 
Det ser ut att ha varit Ampelio Macchi som var insyltad där också. Han har suttit på alla stolar som finns i den italienska mc-produktionen. Just nu COO för e-mobility hos MV Agusta om inte min Google Fu sviker.
 
Ett litet test mot "konkurrenter". Visserligen några år gammal men..
 
Rent utseendemässigt så stämmer allt med "BMW"-Husqvarna. Motorn var utvecklad av BMW. Avgassystem, plast, cylinder och topp matchar. Att fjädring bytts ut till modernare prylar är ju bara en fråga om byte av leverantör. För en motionär och grusbus är det säkert ett jättebra köp.
 
Det där är Husqvarnas egen motor.Bmw-motorn är ju den med kopplingen på veven och svinglagringen mitt för utgående axel från deras eget 450 endurofiasko.Satt i sista Italienska Husqvarna 449 och 511 runt 2010 kanske.
 
Ja med tanke på att ktm skruvat upp priset ett snäpp till till -24 130900 så är 89900 ett helt ok pris för en grusbusleksak
Kör Ole Dole doff för om det ska bli en Exc 500 eller Sporthoj i vår själv men alltid kul med alternativ -såg nu att den röda husqvarnatoppen är med än också
 
Back
Top