Swedish Dance Force

En problematik i det hela är ju Sveriges bisarra narkotikalagstiftning. Legalisera skiten istället så behövs plötsligt inte polisinsatsen och kidsen kan festa i fred och polisen kan ägna sig åt att lösa brott.

En problematik i det hela är ju Sveriges bisarra narkotikalagstiftning. Legalisera skiten istället så behövs plötsligt inte polisinsatsen och kidsen kan festa i fred och polisen kan ägna sig åt att lösa brott.

Vilken skit?

PCP? LSD? GHB? E?

Jag är gammal nog att minnas när braj var avkriminaliserat man kunde inte åka dit för användandet, bara innehav och knappt ens det i normala mängder.

Det fungerade faktiskt ganska bra.

Och när det behövs extrainkallas poliser och bussar för separera "entusiaster" när det är Derby i sportboll så står skattebetalarna för notan...

Nu är det krig i tomteskogen, de ger sig på sporten :mad:

AIK Hockey hotar lägga ner
Stockholmspolisen börjar inom kort att ta betalt vid idrottsevenemang som arrangeras av aktiebolag - och polismyndigheter i hela Sverige kan komma att göra likadant.

- Om beslutet inte rivs upp måste vi lägga ner, säger AIK Hockeys ordförande Peter Mellqvist.

Den första matchen blir ishockeyderbyt mellan AIK och Djurgården den 14 november. Ersättningen går ograverat till staten.

För att klubbarna ska kunna anpassa sig blir ersättningarna nedsatta med 75 procent fram till den 1 juli nästa år.
Artikeln fortsätter...

AIK Hockeys ordförande Peter Mellqvist var närmast uppgiven efter polisens besked.

- Vi kommer inte acceptera det här. Om beslutet inte rivs upp måste vi lägga ner verksamheten, säger Mellqvist till TT.

Efter den sista juni 2012 gäller poliskostnaderna för varje enskild match.

- Ska vi betala en miljon för varje högriskmatch kommer vi titta på att spela inför tomma läktare, annars förlorar vi pengar för varje match. Vi kommer höja priserna redan till derbyt den 14 november, annars får vi inte ihop det. Vi kan inte leva under den här verkligheten.

TT: Finns det någon chans att detta gör att stökiga supportrar skärper sig för att inte skada klubben ytterligare?

- Tvärtom. Det här är helt kontraproduktivt. Vi får mindre resurser att lägga på det förberedande säkerhetsarbete vi gör i dag. Det finns ingen nytta över huvud taget med detta.

I dag träffade polisen de berörda klubbarnas representanter.

- Ja de var inte glada, men det här var ett väntat beslut, säger länspolismästare Carin Götblad.

Beslutet stöder sig på en paragraf i ordningslagen som stadgar att ”den som i vinstsyfte anordnar en offentlig tillställning ska ersätta polismyndighetens kostnader för att hålla ordning vid tillställningen”. Ideella föreningar är undantagna.

Taxorna för polisens olika insatser är fastställda i en förordning. Exempelvis kostar en polis 920 kronor per påbörjad timme och en flygtimme för en helikopter 15 200 kronor.

Det innebär att prislappen för en högriskmatch i fotboll hamnar runt en miljon kronor.

- Den som har hemmamatch har huvudansvaret för ordning och säkerhet, slår chefsjurist Jan Nyrén på polismyndigheten i Stockholms län fast.

Polisen avser bara att ta betalt för bevakningen närmast kring och inne på arenan. Andra insatser, exempelvis när huliganer gör upp på andra platser, ska klubbarna inte stå för.

”Vi vill absolut vara med och ta vårt ansvar för säkerheten kring matcher men anser att detta är en kontraproduktiv åtgärd. Vi vill mycket hellre lägga resurser på det förebyggande arbetet och inte på att släcka redan startade bränder”, skriver Svenska hockeyligan i en debattartikel på sin hemsida.

Stockholms kultur- och idrottsborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP) är också kritisk.

”Polisens ”extraskatt” följer inte den grundläggande principen att den myndighet som har att upprätthålla statens våldsmonopol ska finansieras gemensamt. Konsekvenserna måste omedelbart ses över”, säger hon i ett uttalande.

Beslutet berör idrottsaktiebolagen AIK Fotboll, AIK Ishockey, Djurgården Fotboll, Djurgården Ishockey, Hammarby Fotboll och Hammarby Bandy. Men hela Sverige kan komma att följa efter.

- Finns det ett regelverk då ska polismyndigheterna följa det regelverket, säger Kalle Wallin, kanslichef på Rikspolisstyrelsen.

TT: Vad säger du om att storklubbarna pratar om att spela utan publik för att de inte kommer att ha råd att betala för polisinsatsen?

- Jag har inga kommentarer till vad som händer ur ett publikhänseende. Det som är viktigt för RPS är att när det finns ett regelverk, då ska polismyndigheterna följa det regelverket och nu ser vi en utveckling där allt fler myndigheter tar betalt vid olika typer av evenemang.

Stockholm TT

Naaaaw, stackars fotbollen... Ska de behöva leva med samma regler som alla andra?

Edit;
Hmm.. Hockey var det visst... Jaja, sportfånar som vill ha särbehandling vilket som.

Last edited:
Alltid tråkigt att man ska tvingas lägga miljarder pengar per år för att en liten (stor?) mängd individer inte kan bete sig normalt och vettigt...

Som någon vis man en gång sa: "Vissa människor är vid liv bara för att det är olagligt att skjuta dom"

Last edited:
Han nämner inget om de 60 narkotikapåverkade personer de grep förra året??
Trodde du inte va så naiv så du tyckte det va mycket. procentuellt är det större på valfritt studenthak, klubb för att inte tala om fotbollsläktare.

Sen som guw säger så är det ju skillnad på vad dem tagit, majja så e dem ju inget hot mot något utom sitt minne och hjärna, men eftersom det är det första steget i det moralisa förfallet så stor satsar polisen på att rensa bort det.

E är också ofarligt för dem runt omkring, syra lika så.

Är det ropar, tjack, cola däremot är det ju riktigt illa och en stor säkerhetsrisk.

Nu låter det som jag är värsta pundaren och förespråkar droger men de gör jag verkligen inte har sett polare gå från klockrenaste personerna på jorden till att inte minnas när dem åt senast och vara totalt opålitliga.

Trodde du inte va så naiv så du tyckte det va mycket. procentuellt är det större på valfritt studenthak, klubb för att inte tala om fotbollsläktare.

Nu var jag inte naiv utan bara påpekade att de inte stod något om det hela.

Gissningsvis så var det ett par till, för det är ju inte helt okänt att Rave/Techno/Dance anhängare gillar att kunna dansa hela nätterna.

Kan väll tillägga innan jag blir halshuggen att det kanske är mer vanlig utomlands än här.

Last edited:

Gissningsvis så var det ett par till, för det är ju inte helt okänt att Rave/Techno/Dance anhängare gillar att kunna dansa hela nätterna.

Kan väll tillägga innan jag blir halshuggen att det kanske är mer vanlig utomlands än här.

Kan även påpekas att av de 60gripna pissade 45 positivt.

ahh tänkte väl :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...